ІА «Контекст Причорномор'я»
Херсон  >  Моніторинги
Пенсійна реформа: запитання та відповіді
06.01.2011 / Газета: Новий день / № 2 / Тираж: 36600

СЛІДОМ за податковою та адміністра­тивною реформами уряд рішуче взявся за реалізацію пенсійної реформи. І хоча про останню говорять упродовж кількох місяців, чітке уявлення про те, що вона пе­редбачає, у громадян так і не сформувало­ся. Про те, що саме пропонує влада зміни­ти у пенсійному законодавстві, і як це може позначитися на добробуті пересічних гро­мадян, розповідає начальник Головного уп­равління праці та соціального захисту на­селення Херсонської облдержадміністрації Євгенія ШИЛІНА.

- Як пропонується вирішити проблему підвищення пенсійного віку?

- Перограмою економічних реформ України на 2010-2014 роки передбачено зокрема що пенсійних вік для жінок і чоловіків має бути порівняно поступово (поступово з кроком півроку на рік протягом 10 років). Відповід­но передбачається поетапне підвищення пенсійного віку для жінок з 55 до 60 років. Це питання, було найдискусійнішим. Голов­ним аргументом проти підняття пенсійногб віку в Україні зазвичай називають низьку тривалість життя.

В той же час, як показують наукові дослід­ження, очікувана тривалість життя для чоловіків в Україні при досягненні 60 років становить 14 років, що наближається до показника інших країн. Для жінок же при досягненні 55 років тривалість життя становить 25 років, що є чи не найвищим показником серед інших країн (Великобританія — 23 роки, Італія — 24,9, Німеччина — 20,9, Словаччина — 18, Угорщи­на — 20 років).

Яку позицію ухвалено щодо скорочен­ня надвисоких пенсій (10 тис. грн. і вище). Чи запроваджуватиметься обмеження на рівні 12 прожиткових мінімумів для непра­цездатних, і якої кількості громадян воно торкнеться? Чи пошириться це на тих, хто оформив пенсію до 2011 року?

Що стосується скорочення надвисоких пенсій, то пропонується встановити їх макси­мальний розмір на рівні 12 розмірів прожитко­вого мінімуму для осіб, які втратили працез­датність. Виходячи з розміру прожиткового мінімуму на грудень 2010 року (734 їрн.), це становить 8808 грн. У 2011 році обмеження розміру пенсії стосуватиметься приблизно 400 осіб, які вийдуть на пенсію вперше.

Закон зворотної дії не має, тому обмежен­ня пенсій максимальним розміром »е сто­сується тих пенсіонерів, які оформили пенсію до 2011 року.

Чи є відмінність у тому, яким чином об­межуватимуть розмір спеціальних пенсій і трудових?

Обмеження пенсій максимальним розмі­ром стосується всіх категорій пенсіонерів, не­залежно від того, за нормами якого закону їм призначено пенсію.

Чи планує влада починати пенсійну реформу «з себе»? Чи зберігається в ни­нішньому вигляді механізм призначення спеціальних пенсій (держслужбовці, нау­ковці, судді, прокурори, журналісти дер­жавних та комунальних ЗМІ тощо). Чи збільшується (і на скільки саме по різних категоріях) період, за який враховується заробітна плата, при визначенні спеціаль­них пенсій? Який коефіцієнт заміщення (зарплати пенсією) передбачається для різних категорій спецпенсіонерів?

Передбачається встановити досить суттєві обмеження для спеціальних пенсій (народні депутати, судді, працівники Націо­нального банку України, митної служби, на­укові працівники, журналісти державних та комунальних ЗМІ тощо), зокрема їх стосу­ватиметься: встановлення максимального розміру пенсії на рівні 12 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили праце­здатність; збільшення періоду, за який їм враховується зарплата для обчислення пенсії; зниження максимального відсотка для визначення розміру пенсії (коефіцієнту заміщення); виплата спеціальних пенсій при продовженні роботи здійснюватиметься у розмірі трудової пенсії.

Як виплачуватимуть спецпенсії пра­цюючим пенсіонерам? Чи втрачатиме пра­цюючий пенсіонер право на спецпенсію при зміні місця роботи (йому виплачувати­муть лише трудову)?

Виплату спеціальних пенсій (держслужбовцям, науковим працівникам, депутатам, працівникам органів прокуратури та суду, органів місцевого самоврядування, журналі­стам) за період роботи передбачається здійснювати у розмірі трудової пенсії. Після звільнення з роботи виплата пенсій здійснюється у розмірах, визначених спеціаль­ними законами.

Як саме змінюється база розрахунку надбавки за понаднормовий стаж? Якою, починаючи з 2011 року, буде вартість одно­го року понаднормативного стажу при при­значенні трудових пенсій, спеціальних пенсій? Чи буде підвищено вартість одного року стажу для жінок у зв'язку з підвищен­ням пенсійного віку?

Доплата за понаднормовий стаж роботи встановлюється у розмірі 1% основного розмі­ру пенсії, але не більше 1% мінімального роз­міру пенсії за віком. При обчисленні спеціаль­них пенсій на сьогодні відсутнє таке поняття, як «доплата за понаднормовий стаж». Ця норма залишається і після 1 січня 2011 року. Вартість одного року стажу становить 1,35%.

—Які зміни торкнуться пенсійного забез­печення військовослужбовців, і, зокрема, як конкретно вирішено проблему визначення спеціального стажу роботи (служби) в ка­лендарному обчисленні?

Законопроектом передбачається внести певні зміни до пенсійного забезпечення військо­вих пенсіонерів. Основне питання, яке передба­чається розглянути, — це скорочення деяких пільг для усунення можливості виходу на пенсію у ЗО—35-річному віці, що на сьогодні спри­ймається як найнегативніший соціальний фактор.

Щодо військових (а також пожежних та інших службовців), котрі мають тривалу вислугу років, жодні зміни їх не стосуватимуться, і вони отри­муватимуть пенсії в тих же розмірах, що й сьо­годні.

Передбачається з 2011 року: запровадити ка­лендарне обчислення вислуги років при визна­ченні права на пенсію; залишити пільговий поря­док обчислення вислуги років при визначенні роз­міру пенсії: за 20 років вислуги (з урахуванням пільгового обчислення) — 50% зарплати (55% — для звільнених у відставку) та 3% за кожен рік ви­слуги понад 20 років; поступово, щороку на 1 рік, збільшити вислугу років для визначення права на пенсію за вислугу років з 20 до 25 років; обмежи­ти пенсії максимальним розміром 12 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність; зберегти механізм виплати пенсії працюючим військовим пенсіонерам без будь-яких змін — по­вною мірою незалежно від заробітної плати.

Пенсії вчителів, лікарів, працівників культури — чи будуть зміни?

На сьогоднішній день працівники бюджет­ної сфери (освіти, охорони здоров'я, культури) мають право на призначення пенсії за вислугу років за наявності вислуги від 25 до 30 років, незалежно від віку. У той же час через низький розмір зарплати (а відповідно й пенсії) більшість таких працівників сьогодні продовжує працюва­ти і після досягнення пенсійного віку та отримує пенсію і заробітну плату одночасно.

Зважаючи на такі обставини, передбачаєть­ся підвищити престижність роботи працівників бюджетної сфери шляхом виплати їм однора­зової грошової допомоги при виході на пенсію, як держслужбовцям, у розмірі 10 призначених місячних пенсій.

Усі запропоновані зміни для працівників бюд­жетної сфери жодним чином не стосуються вже призначених пенсій. Пенсії, що були призначенідо набрання чинності законопроектом, виплачувати­муться у тих саме розмірах, без будь-яких змін.

Окрім того, законопроектом збережено пра­во на пенсію за вислугу років, тобто за наявності 25 років спеціального стажу призначається пен­сія незалежно від віку.

Зміни пенсійного забезпечення для працюючих пенсіонерів...У чому саме вони полягатимуть для тих, хто вже на пенси? І для тих, хто оформлюватиме пенсію в 2011 році?

Пенсії, призначені до набрання чинності законопроектом, виплачуватимуться у тих саме розмірах, без будь-яких змін. Також не передбачено будь-яких обмежень у виплаті пенсій працюючим пенсіонерам, за винятком спеціаль­них пенсій. Механізм перерахунку пенсій для працюючих пенсіонерів збережено. Пенсіонер, який після призначення пенсії продовжував пра­цювати, через два роки матиме право на чер­говий перерахунок.

Чи погодився уряд із пропозицією Пен­сійного фонду призначати пенсії лише з за­робітку за даними системи персоніфікова­ного обліку?

Для обчислення пенсії передбачається враховувати зарплату лише за даними системи персоніфікованого обліку. Це дасть можливість позбавити майбутніх пенсіонерів пошуку старих архівів та ліквідованих підприємств. У той же час передбачається залишити старий порядок для тих, хто за період з 2000 року не набув достат­нього страхового стажу.

З скільки років треба буде брати за­робіток тим, хто виходитиме на пенсію в 2011 році? Чи зберігається правило, що майбутній пенсіонер за бажанням може ви­ключати з розрахунку заробіток за «не­вдалі» роки, і в якому саме обсязі?

Для обчислення пенсії враховуватиметь­ся зарплата за весь період за даними персоні­фікації. При цьому передбачається зберегти нині існуючі правила «оптимізації» заробітку і навіть деяким чином розширити їх.

З якої дати планується розпочати на­рахування і виплату пенсій за новими пра­вилами?

Законопроектом передбачається введен­ня його в дію з початку 2011 року. Запроваджен­ня деяких норм здійснюватиметься поетапно.

Які головні особливості пенсійної сис­теми після реформи?

В Україні передбачене існування трирівне- вої пенсійної системи: солідарна система загаль­нообов'язкового державного пенсійного страху­вання (І рівень); накопичувальна система загаль­нообов'язкового державного пенсійного страху­вання (II рівень); система недержавного пенсій­ного забезпечення (III рівень). З 2004 року впро­ваджено солідарну систему загальнообов'язко­вого державного пенсійного страхування та си­стему недержавного пенсійного забезпечення.

Стан діючої пенсійної системи потребує не­відкладного реформування. З цією метою пе­редбачається запровадити II рівень пенсійної системи — обов'язкову накопичувальну систе­му пенсійного страхування та збалансувати дію­чу солідарну пенсійну'систему.

Запровадження накопичувально? системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування дасть змогу урізноманітнити дже­рела доходів майбутніх пенсіонерів і забезпе­чити більш високий рівень пенсій.

У той же час збалансування бюджегу Пен­сійного фонду та реформування солідарної пен­сійної системи надасть змогу забезпечити мож­ливість ліквідувати існуючі проблеми — забез­печити стовідсоткову виплату пенсій з солідар­ної системи та ліквідувати диспропорції у роз­мірах пенсій, призначених у різні роки.

Чому реформа не торкнеться тих, хто вже пішов на заслужений відпочинок, особ­ливо тих, хто отримує по 50 тис грн.?

Згідно з Конституцією України (ст. 22), при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод. Зважаючи на це, пенсії, що були призначенідо набрання чин­ності законом, виплачуватимуться у розмірах, які не можуть бути нижчі від уже встановлених.

У той же час передбачається, що пенсії, які перевищують встановлений максимальний розмір, не будуть індексуватися або підвищува­тися у випадках, передбачених законодавством, до того часу, коли їх розмір відповідатиме мак­симальному.

Якщо нормативний стаж для призна­чення пенсій за віком збільшиться на 10 років, на ці ж 10 років зменшиться понад- нормовий стаж, що зумовлює виплату відповідних надбавок. Тож розмір надбавок для пенсіонерів буде суттєво зменшено: середньому пенсіонеру не доплатять 33 грн. на місяць або 392 грн. на рік. На­скільки це справедливо?

Закон не має зворотної дії. Зазначена нор­ма поширюватиметься лише на пенсії, які впер­ше призначатимуться після набрання ним чин­ності Законом. Раніше призначені пенсії випла­чуватимуться у встановлених розмірах, без будь-яких обмежень. Крім того, слід зазначити, що нові пенсії призначаються з більш високого показника середньої зарплати і їх перевищен­ня розмірів раніш призначених пенсій вже сьо­годні досягає 70%.

Прожитковий мінімум, до якого дотя­гують мінімальну пенсію, не забезпечує існування пенсіонера, якщо він вийде на пенсію і не буде працювати. Як держава до­помагатиме в цьому випадку?

За наявності мінімально необхідного ста­жу (для жінок — ЗО років, для чоловіків — 35) розмір пенсії не може бути меншим від прожит­кового мінімуму для осіб, які втратили праце­здатність. За кожний рік страхового стажу по­над 30/35 років встановлюється доплата у розмірі 1 % мінімального розміру пенсії за віком. Окрім того, у зв'язку зі зростанням прожиткотих, хто за період з 2000 року не набув достат­нього страхового стажу.

За скільки років треба буде брати за­робіток тим, хто виходитиме на пенсію в 2011 році? Чи зберігається правило, що майбутній пенсіонер за бажанням може ви­ключати з розрахунку заробіток за «не­вдалі» роки,1 в якому саме обсязі?

Для обчислення пенсії враховуватиметь­ся зарплата за весь період за даними персоні­фікації. При цьому передбачається зберегти нині існуючі правила «оптимізації» заробітку і навіть деяким чином розширити їх.

З якої дати планується розпочати на­рахування і виплату пенсій за новими пра­вилами?

Законопроектом передбачається введен­ня його в дію з початку 2011 року. Запроваджен­ня деяких норм здійснюватиметься поетапно.

Які головні особливості пенсійної сис­теми після реформи?

В Україні передбачене існування трирівневої пенсійної системи: солідарна система загаль­нообов'язкового державного пенсійного страху­вання (І рівень); накопичувальна система загаль­нообов'язкового державного пенсійного страху­вання (II рівень); система недержавного пенсій­ного забезпечення (III рівень). З 2004 року впро­ваджено солідарну систему загальнообов'язко­вого державного пенсійного страхування та си­стему недержавного пенсійного забезпечення.

Стан діючої пенсійної системи потребує не­відкладного реформування. З цією метою пе­редбачається запровадити II рівень пенсійної системи — обов'язкову накопичувальну систе­му пенсійного страхування та збалансувати дію­чу солідарну пенсійну систему.

Запровадження накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування дасть змогу урізноманітнити дже­рела доходів майбутніх пенсіонерів і забезпе­чити більш високий рівень пенсій.

У той же час збалансування бюджету Пен­сійного фонду та реформування солідарної пен­сійної системи надасть змогу забезпечити мож­ливість ліквідувати існуючі проблеми — забез­печити стовідсоткову виплату пенсій з солідар­ної системи та ліквідувати диспропорції у роз­мірах пенсій, призначених у різні роки.

Чому реформа не торкнеться тих, хто вже пішов на заслужений відпочинок, особ­ливо тих, хто отримує по 50 тис грн.?

Згідно з Конституцією України (ст. 22), при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод. Зважаючи на це, пенсії, що були призначені до набрання чин­ності законом, виплачуватимуться у розмірах, які не можуть бути нижчі від уже встановлених.

У той же час передбачається, що пенсії, які перевищують встановлений максимальний розмір, не будуть індексуватися або підвищува­тися у випадках, передбачених законодавством, до того часу, коли їх розмір відповідатиме мак­симальному.

Якщо нормативний стаж для призна­чення пенсій за віком збільшиться на 10 років, на ці ж 10 років зменшиться понад- нормовий стаж, що зумовлює виплату відповідних надбавок. Тож розмір надбавок для пенсіонерів буде суттєво зменшено: середньому пенсіонеру не доплатять 33 грн. на місяць або 392 грн. на рік. На­скільки це справедливо?

Закон не має зворотної дії. Зазначена нор­ма поширюватиметься лише на пенсії, які впер­ше призначатимуться після набрання ним чин­ності Законом. Раніше призначені пенсії випла­чуватимуться у встановлених розмірах, без будь-яких обмежень. Крім того, слід зазначити,

вого мінімуму кожного разу розмір пенсії буде переглядатися у бік збільшення.

Загострення ситуації на ринку праці у зв'язку з підвищенням пенсійного віку та нормативного страхового стажу — це зву­ження можливостей працевлаштування, зростання безробіття та погіршення соціаль­ного середовища (найчастіше ці проблеми пов'язують з молоддю). Як влада вирішува­тиме проблему з працевлаштуванням?

За експертною оцінкою науковців, приріст чисельності населення працездатного віку у зв'яз­ку з підвищенням пенсійного віку для жінок у 2011 році може скласти до 185 тис. осіб. Тобто, враховуючи прогнозні показники рівня безробіт­тя на ринку праці у 2011 році (7,6—8,1%), суттє­вого зростання чисельності безробітного насе­лення не повинно відбутися. Крім того, цього року ми спостерігаємо зростання економіки, яке за­звичай супроводжується створенням нових робо­чих місць, Це має компенсувати незначне зрос­тання пропозиції робочої сили на ринку праці.

В умовах, коли головним довгостроковим демографічним трендом є процес старіння на­селення, підвищення пенсійного віку стає абсо­лютно природним і найбільш адекватним захо­дом соціально-економічних реформ, без яких вітчизняний ринок праці та пенсійна система мають сумнівні перспективи розвитку. Таким шляхом йдуть усі країни, які стикаються з про­блемою старіння населення.

впровадження пенсійної реформи при­зведе до зниження добробуту пенсіонерів, зменшується (або втрачається) можливість одночасного одержання пенсії й зарплати. Чому уряд пішов на цей крок, адже чимало людей просто вимушені працювати на пенсії?

Законопроектом не передбачено будь- яких обмежень у виплаті пенсій працюючим пен­сіонерам, за винятком новопризначених спе­ціальних пенсій. Виплата трудових пенсій пра­цюючим пенсіонерам здійснюватиметься по­вною мірою, незалежно від розміру зарплати.

Чи будуть змінені коефіцієнти нараху­вання? Скажімо, жінці 55 років, і вона з 1 січня оформлює пенсію. Вона знала, що 20 років їй достатньо для того, щоб отримувати мінімальну пенсію, бо решту вона догляда­ла за дітьми чи онуками. Приходить, а їй кажуть: такий стаж не передбачає отриман­ня пенсії. Треба ще 10 років попрацювати. Для більшості людей це буде шок...

Мінімально необхідний страховий стаж для набуття права на пенсію за віком, згідно з законопроектом, — 15 років. Розмір пенсії об­числюється залежно від зарплати та тривалості страхового стажу. Ці основні принципи солідар­ної системи пенсійного забезпечення зали­шаються незмінними. Крім того, необхідно ска­зати, що час догляду за дітьми до 3 років зара­ховується до страхового стажу.

У чому полягає суть накопичувальної системи, і чи готова до неї країна? Який відсоток відрахувань спрямовуватиметься на персональні рахунки?

Накопичувальна система загальнообов'яз­кового державного пенсійного страхування ба­зується на засадах накопичення коштів на інди­відуальних пенсійних рахунках та передбачає ме­ханізм їх успадкування. Така система пенсійного страхування дозволить урізноманітнили джере­ла отримання особою доходів у старості і залу­чити додаткові інвестиції в економіку держави. Після збалансування бюджету Пенсійного фон­ду України передбачається розпочати перераху­вання страхових внесків до Накопичувального пенсійного фонду. Розмір страхового внеску на дату впровадження системи складатиме 2% від заробітної плати з подальшим його щорічним підвищенням на один відсоток до 7%.

Автор: Анатолій ЯЇЦЬКИЙ


© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2024 S&A design team / 0.004
Перейти на повну версію сайту