СЛІДОМ за податковою та адміністративною реформами уряд рішуче взявся за реалізацію пенсійної реформи. І хоча про останню говорять упродовж кількох місяців, чітке уявлення про те, що вона передбачає, у громадян так і не сформувалося. Про те, що саме пропонує влада змінити у пенсійному законодавстві, і як це може позначитися на добробуті пересічних громадян, розповідає начальник Головного управління праці та соціального захисту населення Херсонської облдержадміністрації Євгенія ШИЛІНА.
- Як пропонується вирішити проблему підвищення пенсійного віку?
- Перограмою економічних реформ України на 2010-2014 роки передбачено зокрема що пенсійних вік для жінок і чоловіків має бути порівняно поступово (поступово з кроком півроку на рік протягом 10 років). Відповідно передбачається поетапне підвищення пенсійного віку для жінок з 55 до 60 років. Це питання, було найдискусійнішим. Головним аргументом проти підняття пенсійногб віку в Україні зазвичай називають низьку тривалість життя.
В той же час, як показують наукові дослідження, очікувана тривалість життя для чоловіків в Україні при досягненні 60 років становить 14 років, що наближається до показника інших країн. Для жінок же при досягненні 55 років тривалість життя становить 25 років, що є чи не найвищим показником серед інших країн (Великобританія — 23 роки, Італія — 24,9, Німеччина — 20,9, Словаччина — 18, Угорщина — 20 років).
Яку позицію ухвалено щодо скорочення надвисоких пенсій (10 тис. грн. і вище). Чи запроваджуватиметься обмеження на рівні 12 прожиткових мінімумів для непрацездатних, і якої кількості громадян воно торкнеться? Чи пошириться це на тих, хто оформив пенсію до 2011 року?
Що стосується скорочення надвисоких пенсій, то пропонується встановити їх максимальний розмір на рівні 12 розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Виходячи з розміру прожиткового мінімуму на грудень 2010 року (734 їрн.), це становить 8808 грн. У 2011 році обмеження розміру пенсії стосуватиметься приблизно 400 осіб, які вийдуть на пенсію вперше.
Закон зворотної дії не має, тому обмеження пенсій максимальним розміром »е стосується тих пенсіонерів, які оформили пенсію до 2011 року.
Чи є відмінність у тому, яким чином обмежуватимуть розмір спеціальних пенсій і трудових?
Обмеження пенсій максимальним розміром стосується всіх категорій пенсіонерів, незалежно від того, за нормами якого закону їм призначено пенсію.
Чи планує влада починати пенсійну реформу «з себе»? Чи зберігається в нинішньому вигляді механізм призначення спеціальних пенсій (держслужбовці, науковці, судді, прокурори, журналісти державних та комунальних ЗМІ тощо). Чи збільшується (і на скільки саме по різних категоріях) період, за який враховується заробітна плата, при визначенні спеціальних пенсій? Який коефіцієнт заміщення (зарплати пенсією) передбачається для різних категорій спецпенсіонерів?
Передбачається встановити досить суттєві обмеження для спеціальних пенсій (народні депутати, судді, працівники Національного банку України, митної служби, наукові працівники, журналісти державних та комунальних ЗМІ тощо), зокрема їх стосуватиметься: встановлення максимального розміру пенсії на рівні 12 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність; збільшення періоду, за який їм враховується зарплата для обчислення пенсії; зниження максимального відсотка для визначення розміру пенсії (коефіцієнту заміщення); виплата спеціальних пенсій при продовженні роботи здійснюватиметься у розмірі трудової пенсії.
Як виплачуватимуть спецпенсії працюючим пенсіонерам? Чи втрачатиме працюючий пенсіонер право на спецпенсію при зміні місця роботи (йому виплачуватимуть лише трудову)?
Виплату спеціальних пенсій (держслужбовцям, науковим працівникам, депутатам, працівникам органів прокуратури та суду, органів місцевого самоврядування, журналістам) за період роботи передбачається здійснювати у розмірі трудової пенсії. Після звільнення з роботи виплата пенсій здійснюється у розмірах, визначених спеціальними законами.
Як саме змінюється база розрахунку надбавки за понаднормовий стаж? Якою, починаючи з 2011 року, буде вартість одного року понаднормативного стажу при призначенні трудових пенсій, спеціальних пенсій? Чи буде підвищено вартість одного року стажу для жінок у зв'язку з підвищенням пенсійного віку?
Доплата за понаднормовий стаж роботи встановлюється у розмірі 1% основного розміру пенсії, але не більше 1% мінімального розміру пенсії за віком. При обчисленні спеціальних пенсій на сьогодні відсутнє таке поняття, як «доплата за понаднормовий стаж». Ця норма залишається і після 1 січня 2011 року. Вартість одного року стажу становить 1,35%.
—Які зміни торкнуться пенсійного забезпечення військовослужбовців, і, зокрема, як конкретно вирішено проблему визначення спеціального стажу роботи (служби) в календарному обчисленні?
Законопроектом передбачається внести певні зміни до пенсійного забезпечення військових пенсіонерів. Основне питання, яке передбачається розглянути, — це скорочення деяких пільг для усунення можливості виходу на пенсію у ЗО—35-річному віці, що на сьогодні сприймається як найнегативніший соціальний фактор.
Щодо військових (а також пожежних та інших службовців), котрі мають тривалу вислугу років, жодні зміни їх не стосуватимуться, і вони отримуватимуть пенсії в тих же розмірах, що й сьогодні.
Передбачається з 2011 року: запровадити календарне обчислення вислуги років при визначенні права на пенсію; залишити пільговий порядок обчислення вислуги років при визначенні розміру пенсії: за 20 років вислуги (з урахуванням пільгового обчислення) — 50% зарплати (55% — для звільнених у відставку) та 3% за кожен рік вислуги понад 20 років; поступово, щороку на 1 рік, збільшити вислугу років для визначення права на пенсію за вислугу років з 20 до 25 років; обмежити пенсії максимальним розміром 12 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність; зберегти механізм виплати пенсії працюючим військовим пенсіонерам без будь-яких змін — повною мірою незалежно від заробітної плати.
Пенсії вчителів, лікарів, працівників культури — чи будуть зміни?
На сьогоднішній день працівники бюджетної сфери (освіти, охорони здоров'я, культури) мають право на призначення пенсії за вислугу років за наявності вислуги від 25 до 30 років, незалежно від віку. У той же час через низький розмір зарплати (а відповідно й пенсії) більшість таких працівників сьогодні продовжує працювати і після досягнення пенсійного віку та отримує пенсію і заробітну плату одночасно.
Зважаючи на такі обставини, передбачається підвищити престижність роботи працівників бюджетної сфери шляхом виплати їм одноразової грошової допомоги при виході на пенсію, як держслужбовцям, у розмірі 10 призначених місячних пенсій.
Усі запропоновані зміни для працівників бюджетної сфери жодним чином не стосуються вже призначених пенсій. Пенсії, що були призначенідо набрання чинності законопроектом, виплачуватимуться у тих саме розмірах, без будь-яких змін.
Окрім того, законопроектом збережено право на пенсію за вислугу років, тобто за наявності 25 років спеціального стажу призначається пенсія незалежно від віку.
Зміни пенсійного забезпечення для працюючих пенсіонерів...У чому саме вони полягатимуть для тих, хто вже на пенси? І для тих, хто оформлюватиме пенсію в 2011 році?
Пенсії, призначені до набрання чинності законопроектом, виплачуватимуться у тих саме розмірах, без будь-яких змін. Також не передбачено будь-яких обмежень у виплаті пенсій працюючим пенсіонерам, за винятком спеціальних пенсій. Механізм перерахунку пенсій для працюючих пенсіонерів збережено. Пенсіонер, який після призначення пенсії продовжував працювати, через два роки матиме право на черговий перерахунок.
Чи погодився уряд із пропозицією Пенсійного фонду призначати пенсії лише з заробітку за даними системи персоніфікованого обліку?
Для обчислення пенсії передбачається враховувати зарплату лише за даними системи персоніфікованого обліку. Це дасть можливість позбавити майбутніх пенсіонерів пошуку старих архівів та ліквідованих підприємств. У той же час передбачається залишити старий порядок для тих, хто за період з 2000 року не набув достатнього страхового стажу.
З скільки років треба буде брати заробіток тим, хто виходитиме на пенсію в 2011 році? Чи зберігається правило, що майбутній пенсіонер за бажанням може виключати з розрахунку заробіток за «невдалі» роки, і в якому саме обсязі?
Для обчислення пенсії враховуватиметься зарплата за весь період за даними персоніфікації. При цьому передбачається зберегти нині існуючі правила «оптимізації» заробітку і навіть деяким чином розширити їх.
З якої дати планується розпочати нарахування і виплату пенсій за новими правилами?
Законопроектом передбачається введення його в дію з початку 2011 року. Запровадження деяких норм здійснюватиметься поетапно.
Які головні особливості пенсійної системи після реформи?
В Україні передбачене існування трирівне- вої пенсійної системи: солідарна система загальнообов'язкового державного пенсійного страхування (І рівень); накопичувальна система загальнообов'язкового державного пенсійного страхування (II рівень); система недержавного пенсійного забезпечення (III рівень). З 2004 року впроваджено солідарну систему загальнообов'язкового державного пенсійного страхування та систему недержавного пенсійного забезпечення.
Стан діючої пенсійної системи потребує невідкладного реформування. З цією метою передбачається запровадити II рівень пенсійної системи — обов'язкову накопичувальну систему пенсійного страхування та збалансувати діючу солідарну пенсійну'систему.
Запровадження накопичувально? системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування дасть змогу урізноманітнити джерела доходів майбутніх пенсіонерів і забезпечити більш високий рівень пенсій.
У той же час збалансування бюджегу Пенсійного фонду та реформування солідарної пенсійної системи надасть змогу забезпечити можливість ліквідувати існуючі проблеми — забезпечити стовідсоткову виплату пенсій з солідарної системи та ліквідувати диспропорції у розмірах пенсій, призначених у різні роки.
Чому реформа не торкнеться тих, хто вже пішов на заслужений відпочинок, особливо тих, хто отримує по 50 тис грн.?
Згідно з Конституцією України (ст. 22), при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод. Зважаючи на це, пенсії, що були призначенідо набрання чинності законом, виплачуватимуться у розмірах, які не можуть бути нижчі від уже встановлених.
У той же час передбачається, що пенсії, які перевищують встановлений максимальний розмір, не будуть індексуватися або підвищуватися у випадках, передбачених законодавством, до того часу, коли їх розмір відповідатиме максимальному.
Якщо нормативний стаж для призначення пенсій за віком збільшиться на 10 років, на ці ж 10 років зменшиться понад- нормовий стаж, що зумовлює виплату відповідних надбавок. Тож розмір надбавок для пенсіонерів буде суттєво зменшено: середньому пенсіонеру не доплатять 33 грн. на місяць або 392 грн. на рік. Наскільки це справедливо?
Закон не має зворотної дії. Зазначена норма поширюватиметься лише на пенсії, які вперше призначатимуться після набрання ним чинності Законом. Раніше призначені пенсії виплачуватимуться у встановлених розмірах, без будь-яких обмежень. Крім того, слід зазначити, що нові пенсії призначаються з більш високого показника середньої зарплати і їх перевищення розмірів раніш призначених пенсій вже сьогодні досягає 70%.
Прожитковий мінімум, до якого дотягують мінімальну пенсію, не забезпечує існування пенсіонера, якщо він вийде на пенсію і не буде працювати. Як держава допомагатиме в цьому випадку?
За наявності мінімально необхідного стажу (для жінок — ЗО років, для чоловіків — 35) розмір пенсії не може бути меншим від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. За кожний рік страхового стажу понад 30/35 років встановлюється доплата у розмірі 1 % мінімального розміру пенсії за віком. Окрім того, у зв'язку зі зростанням прожиткотих, хто за період з 2000 року не набув достатнього страхового стажу.
За скільки років треба буде брати заробіток тим, хто виходитиме на пенсію в 2011 році? Чи зберігається правило, що майбутній пенсіонер за бажанням може виключати з розрахунку заробіток за «невдалі» роки,1 в якому саме обсязі?
Для обчислення пенсії враховуватиметься зарплата за весь період за даними персоніфікації. При цьому передбачається зберегти нині існуючі правила «оптимізації» заробітку і навіть деяким чином розширити їх.
З якої дати планується розпочати нарахування і виплату пенсій за новими правилами?
Законопроектом передбачається введення його в дію з початку 2011 року. Запровадження деяких норм здійснюватиметься поетапно.
Які головні особливості пенсійної системи після реформи?
В Україні передбачене існування трирівневої пенсійної системи: солідарна система загальнообов'язкового державного пенсійного страхування (І рівень); накопичувальна система загальнообов'язкового державного пенсійного страхування (II рівень); система недержавного пенсійного забезпечення (III рівень). З 2004 року впроваджено солідарну систему загальнообов'язкового державного пенсійного страхування та систему недержавного пенсійного забезпечення.
Стан діючої пенсійної системи потребує невідкладного реформування. З цією метою передбачається запровадити II рівень пенсійної системи — обов'язкову накопичувальну систему пенсійного страхування та збалансувати діючу солідарну пенсійну систему.
Запровадження накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування дасть змогу урізноманітнити джерела доходів майбутніх пенсіонерів і забезпечити більш високий рівень пенсій.
У той же час збалансування бюджету Пенсійного фонду та реформування солідарної пенсійної системи надасть змогу забезпечити можливість ліквідувати існуючі проблеми — забезпечити стовідсоткову виплату пенсій з солідарної системи та ліквідувати диспропорції у розмірах пенсій, призначених у різні роки.
Чому реформа не торкнеться тих, хто вже пішов на заслужений відпочинок, особливо тих, хто отримує по 50 тис грн.?
Згідно з Конституцією України (ст. 22), при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод. Зважаючи на це, пенсії, що були призначені до набрання чинності законом, виплачуватимуться у розмірах, які не можуть бути нижчі від уже встановлених.
У той же час передбачається, що пенсії, які перевищують встановлений максимальний розмір, не будуть індексуватися або підвищуватися у випадках, передбачених законодавством, до того часу, коли їх розмір відповідатиме максимальному.
Якщо нормативний стаж для призначення пенсій за віком збільшиться на 10 років, на ці ж 10 років зменшиться понад- нормовий стаж, що зумовлює виплату відповідних надбавок. Тож розмір надбавок для пенсіонерів буде суттєво зменшено: середньому пенсіонеру не доплатять 33 грн. на місяць або 392 грн. на рік. Наскільки це справедливо?
Закон не має зворотної дії. Зазначена норма поширюватиметься лише на пенсії, які вперше призначатимуться після набрання ним чинності Законом. Раніше призначені пенсії виплачуватимуться у встановлених розмірах, без будь-яких обмежень. Крім того, слід зазначити,
вого мінімуму кожного разу розмір пенсії буде переглядатися у бік збільшення.
Загострення ситуації на ринку праці у зв'язку з підвищенням пенсійного віку та нормативного страхового стажу — це звуження можливостей працевлаштування, зростання безробіття та погіршення соціального середовища (найчастіше ці проблеми пов'язують з молоддю). Як влада вирішуватиме проблему з працевлаштуванням?
За експертною оцінкою науковців, приріст чисельності населення працездатного віку у зв'язку з підвищенням пенсійного віку для жінок у 2011 році може скласти до 185 тис. осіб. Тобто, враховуючи прогнозні показники рівня безробіття на ринку праці у 2011 році (7,6—8,1%), суттєвого зростання чисельності безробітного населення не повинно відбутися. Крім того, цього року ми спостерігаємо зростання економіки, яке зазвичай супроводжується створенням нових робочих місць, Це має компенсувати незначне зростання пропозиції робочої сили на ринку праці.
В умовах, коли головним довгостроковим демографічним трендом є процес старіння населення, підвищення пенсійного віку стає абсолютно природним і найбільш адекватним заходом соціально-економічних реформ, без яких вітчизняний ринок праці та пенсійна система мають сумнівні перспективи розвитку. Таким шляхом йдуть усі країни, які стикаються з проблемою старіння населення.
впровадження пенсійної реформи призведе до зниження добробуту пенсіонерів, зменшується (або втрачається) можливість одночасного одержання пенсії й зарплати. Чому уряд пішов на цей крок, адже чимало людей просто вимушені працювати на пенсії?
Законопроектом не передбачено будь- яких обмежень у виплаті пенсій працюючим пенсіонерам, за винятком новопризначених спеціальних пенсій. Виплата трудових пенсій працюючим пенсіонерам здійснюватиметься повною мірою, незалежно від розміру зарплати.
Чи будуть змінені коефіцієнти нарахування? Скажімо, жінці 55 років, і вона з 1 січня оформлює пенсію. Вона знала, що 20 років їй достатньо для того, щоб отримувати мінімальну пенсію, бо решту вона доглядала за дітьми чи онуками. Приходить, а їй кажуть: такий стаж не передбачає отримання пенсії. Треба ще 10 років попрацювати. Для більшості людей це буде шок...
Мінімально необхідний страховий стаж для набуття права на пенсію за віком, згідно з законопроектом, — 15 років. Розмір пенсії обчислюється залежно від зарплати та тривалості страхового стажу. Ці основні принципи солідарної системи пенсійного забезпечення залишаються незмінними. Крім того, необхідно сказати, що час догляду за дітьми до 3 років зараховується до страхового стажу.
У чому полягає суть накопичувальної системи, і чи готова до неї країна? Який відсоток відрахувань спрямовуватиметься на персональні рахунки?
Накопичувальна система загальнообов'язкового державного пенсійного страхування базується на засадах накопичення коштів на індивідуальних пенсійних рахунках та передбачає механізм їх успадкування. Така система пенсійного страхування дозволить урізноманітнили джерела отримання особою доходів у старості і залучити додаткові інвестиції в економіку держави. Після збалансування бюджету Пенсійного фонду України передбачається розпочати перерахування страхових внесків до Накопичувального пенсійного фонду. Розмір страхового внеску на дату впровадження системи складатиме 2% від заробітної плати з подальшим його щорічним підвищенням на один відсоток до 7%.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.004Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |