Мешканців Херсона, як і, безумовно, багатьох інших громадян, дуже цікавить ситуація, яка склалася у системі пенсійного забезпечення. Новий уряд, прийшовши до влади у минулому році, наголосив на необхідності масштабного реформування цієї системи; отже, має бути приведено до відповідності й чинне українське законодавство. На що треба розраховувати громадянам з огляду на можливі зміни у cиcfeмi пенсійного забезпечення? Це питання стало головним у нашій бесіді з начальником Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, депутатом Херсонської міської ради Зінаїдою Лазарєвою.
Зінаїдо Тимофіївно, в чому ви особисто вбачаєте обумовленість реформ, на які чекає система пенсійного забезпечення в Україні і про які так багато говорять останнім часом?
Необхідність проведення пенсійної реформи обумовлена демографічною та економічною ситуаціями в країні, оскільки продовжуються процеси старіння населення. Проблема низьких пенсій в Україні та дефіциту бюджету Пенсійного фонду складається з двох моментів: перше — це співвідношення працюючих та пенсіонерів, друге — низький рівень заробітних плат та їх «тінізація». На сьогодні внески до Пенсійного фонду в країні сплачують 14,4 млн. осіб, пенсії за рахунок коштів Фонду отримують 13,7 млн. осіб (в Херсонській області сплачує страхові внески 273,7 тис. осіб, пенсіонерів — 312,4 тис. осіб. В порівнянні з початком року чисельність працюючих в області зменшилася на 500 осіб). Це одна із причин дефіциту бюджету Пенсійного фонду. Відновити чисельність працюючих дуже важко: це пов'язано із економічним ростом в державі, створенням нових робочих місць, забезпеченням умов зайнятості.
У 2009 році дефіцит бюджету Пенсійного фонду України складав ЗО млрд.грн., у 2010 — 26,6 млрд.грн., у 2011 — за умови відсутності реформ — складе 20 млрд.грн. Херсонська область забезпечує себе власними коштами на виплату пенсій на 45,6%.
Видатки на пенсійне забезпечення вже сягнули 16,3% ВВП. При цьому розмір страхових внесків (33,2% від ФОП та 2% — утримання із заробітної плати громадян) набагато вище, ніж в інших країнах Європи (Угорщина — 26,5%, Франція — 24%, Чехія — 28%, Швеція — 18,9%). Проте й 1 цього недостатньо для покриття пенсійних видатків.
Друге проблемне питання, на якому я б хотіла зосередити вашу увагу, — це оплата праці. Без підвищення рівня заробітної плати, важливої складової економічного зростання, буде дуже важко щось змінити. Велика кількість працюючих отримує заробітну плату нижче мінімально встановленої (кількість осіб, яким в області нараховано заробітну плату менше мінімальної, за даними за листопад, становить 26498). Значно відрізняється рівень заробітної плати керівників підприємств, установ та організацій та рядових працівників, у яких середня заробітна плата в межах 1,5 тис.грн. — 2,6 тис.грн. При цьому, зарплата керівників в десятки разів більше.
Роботу по легалізації заробітної плати, виведення її з тіні необхідно продовжити. Ми повинні багато працювати над соціальною відповідальністю бізнесу спільно із Головним управлінням праці та соціального захисту населення облдержадміністрації, податковою службою* та правоохоронними органами.
Проблемною для Пенсійного фонду залишається виплата пенсій, призначених достроково на пільгових умовах працівникам, зайнятим на шкідливих виробництвах. Цими виплатами повинні займатися професійні або корпоративні фонди. Вони мають право на існування і вони будуть існувати, але тільки в правовому полі, чітко визначеному законодавством. Загалом, видатки на виплату пенсій, призначених на пільгових підставах особам, які не досягли загальновстановленого пенсійного віку, у 2010 році по області склали 70 млн.грн. (На сьогодні борг по відшкодуванню витрат Пенсійного фонду на виплату пільгових пенсій по області складає 20 млн.грн.).
І дуже болюча проблема — низький рівень пенсій: понад дві третини громадян в країні отримують пенсії до 1 тис.грн. Це не відповідає реальним потребам і витратам людей похилого віку. У той же час, середній розмір спеціальних пенсій щонайменше у 2,5 рази перевищує середній розмір пенсій, призначених на загальних умовах. По області 220352 особи (або 71%) отримують пенсію до 1 тис.грн.
- Як саме український уряд планує проводити реформу пенсійної системи?
Як саме український уряд планує проводити реформу пенсійної системи?
- Уряд планує реформувати пенсійну систему за трьома основними напрямками: перший ; запровадження обов'язкової накопичувальної системи пенсійного страхування; другий — обмеження розмірів пенсій та пільг у пенсійному забезпеченні державним службовцям, прокурорам, суддям, депутатам та іншим «спеціальним» категоріям пенсіонерів; третій — встановлення належних умов пенсійного забезпечення для вчителів, лікарів та працівників культури, а також приведення роботи діючої солідарної пенсійної системи у відповідність до існуючих демографічних та фінансових реалій.
Чи можна детальніше ознайомитися з цими напрямками, які саме кроки плануються зробити?
Що стосується обов'язкової накопичувальної системи. Запровадження цього рівня пенсійної системи є одним із головних етапів пенсійної реформи. Про її необхідність багато років лише говорили, але тільки зараз вживаються реальні кроки для введення системи в дію. Після збалансування бюджету Пенсійного фонду частина пенсійних внесків, що
зараз сплачується до «загального котла» солідарної системи, буде перераховуватись на персональні рахунки працівників. Ці кошти належатимуть кожній людині та після досягнення пенсійного віку будуть виплачуватись поряд із державною пенсією. Накоплені за життя кошти також можуть бути успадковані. Участь у накопичувальній системі братимуть громадяни, які не досягли 35-річного віку. Це пов'язано з тим, що для накопичення достатньої суми для виплати належної пенсії внески необхідно робити досить тривалий час. Ті ж громадяни, які вже не братимуть участь у накопичувальній системі, отримуватимуть більший розмір пенсії із системи солідарної після досягнення пенсійного віку.
Далі. Обмеження «спеціальних» пенсій ми починаємо з встановлення їх максимальних розмірів.
Проблема справедливого співвідношення між мінімальним та максимальним розміром пенсій залишалась невирішеною з 2008 року. Ситуація, коли при мінімальній пенсії 750 грн. окремі посадовці можуть одержувати по 10-30 тисяч пенсії на місяць, є неприпустимою. Тому уряд пропонує обмежити пенсії максимальним розміром на рівні 12 мінімальних пенсій (станом на січень 2011 року — 9000 грн.).
Вік виходу на пенсію для чоловіків — чиновників всіх рівнів, народних депутатів, суддів, митників, журналістів, науковців збільшується на 2 роки, починаючи з 2013 року. Зазначені категорії мають право на призначення пенсії на більш вигідних умовах порівняно зі звичаиними громадянами, тому і працювати мають більше. Державним службовцям не можна буде працювати та одночасно одержувати пенсію за «спеціальними» законами. Такі пенсійні виплати будуть поновлюватися виключно після звільнення з посад.
Для членів уряду, народних депутатів та всіх чиновників зменшується розмір пенсії з 90 до 80 відсотків 'їх заробітної плати.
Заробітна плата для призначення пенсій державним службовцям, прокурорам, суддям визначатиметься не за два останні роки роботи перед звільненнями, а за 5 років, що дозволить більш справедливо визначати розміри пенсій цим особай.
Поступово, щороку на один рік буде збільшуватись і необхідна тривалість вислуги років для призначення пенсій військовим, міліції, працівникам служби безпеки з 20 до 25 років. Для визначення права на пенсію вислуга років буде враховуватися тільки в календарному обчисленні.
- Які пропозиції щодо реформування солідарної пенсійної системи?
Пропозиції реформування солідарної пенсійної системи будуються на принципі: більше працюєш — більшу пенсію одержиш.
За існуючим законом для призначення пенсії достатньо мати 5 років страхового стажу. В нашій області майже чотирьом тисячам осіб призначено пенсію при наявності мінімального страхового стажу 5 років. В умовах страхової пенсійної системи не може бути так, що, сплачуючи внески всього 5 років, пенсію будеш одержувати 15-20 років. Пенсія має бути зароблена (додатково — сума видатків за місяць по таких пенсіях у січні 2011 року складає 3 млн.грн).
Тому мінімально необхідний для призначення пенсії страховий стаж збільшується до 15 років.
Зараз ми маємо ситуацію, коли люди зі стажем ЗО років та 5 років одержують майже однакові пенсії. Така несправедливість має бути усунута; і ті особи, які мало працювали, одержуватимуть пенсію відповідно до власного стажу. Для виходу на пенсію нормативна тривалість страхового стажу становить 20 років для жінок та 25 — для чоловіків. Законопроект передбачає збільшити цей стаж на 10 років, і це не можна вважати якимсь обмеженням чи погіршенням.
Для прикладу: починаючи працювати хоча б з 22 років, жінка, навіть з урахуванням діючого пенсійного віку 55 років, набуває 33 роки страхового стажу. При цьому до страхового стажу зараховуються і періоди декретних відпусток, і період одержання допомоги по безробіттю (якщо особа не змогла знайти роботу). Тому, збільшуючи тривалість-стажу, ми лише нормативно закріпляємо діючий мінімальний період трудової активності людини. Хочу відмітити, що на сьогодні в області продовжує працювати 52 тис. пенсіонерів (17% від загальної чисельності).
На даний час існує розрив між розмірами пенсій жінок і чоловіків. Наприклад, середній розмір пенсії за віком у чоловіків по області становить 1129 грн., у жінок — 919 грн. Дві третини пенсіонерів області — це жінки. До того ж для жінок встановлено нижчу межу' працездатного віку, на час виходу на пенсію вони мають меншу тривалість стажу.
Пенсійний вік для жінок буде поетапно підвищено протягом 10 років щороку на 6 місяців до 60 років. Поступово підвищуючи вік, законопроектом передбачено і систему компенсаційних механізмів для жінок. Зокрема, .за кожний рік відстроченого виходу на пенсію жінка одержить збільшену На 5% пенсію. Тобто, за 5 років відстрочки пенсія збільшиться на 25%. Також пропонуються зміни щодо порядку визначення заробітної плати для пенсії, що дозволить значно скоротити диспропорції у розмірах пенсій, призначених у різні роки.
Чи будуть розроблені механізми спрощення різноманітних процедур, скрізь які повинні зараз проходити громадяни у системі пенсійного забезпечення?
Заробіток для обчислення пенсії буде братись тільки за даними персоніфікації, що є у Пенсійному фонді. Людям не треба бігати по різних підприємствах та архівах у пошуках даних про свою заробітну плату. Все, що потрібне, вже є в базі даних Пенсійного фонду. Пропонується більш оптимальний підхід для визначення розміру середньої заробітної плати, яка використовується при призначенні пенсії, а саме: брати для розрахунку середню заробітну плату за три попередні роки перед зверненням за призначенням пенсії. Таким чином мінімізуються диспропорції між пенсіями, призначеними в різні роки.
Крім цього, уряд пропонує ус-» тановити для вчителів, лікарів, працівників культури виплату грошової допомоги при виході на пенсію після досягнення пенсійного віку. Розмір цієї допомоги становитиме 10 розмірів пенсій. Фактично у такому розмірі одержують в даний час допомогу державні службовці при виході на пенсію.
Цей законопроект передбачає дискусії та широке громадське обговорення. Всі зауваження, пропозиції зацікавлені громадяни, громадські організації можуть направляти до Пенсійного фонду України, Головного управління та підвідомчих управлінь Фонду в області.
Хочу підкреслити, що нинішніх пенсіонерів реформа не торкнеться, всі пенсії будуть нараховуватися, як і раніше.
І на завершення: відтермінування запропонованої пенсійної реформи може призвести до серйозних економічних втрат та зашкодити майбутнім поколінням українців.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.006Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |