Уряд планує реформувати пенсійну систему за трьома основними напрямками:
перший — запровадження обов'язкової накопичувальної системи пенсійного страхування;
другий — обмеження розмірів пенсій та пільг у пенсійному забезпеченні державним службовцям, прокурорам, суддям, депутатам та іншим «спеціальним» категоріям пенсіонерів;
третій — встановлення належних умов пенсійного забезпечення для вчителів, лікарів та працівників культури, а також приведення роботи діючої солідарної пенсійної системи у відповідність до існуючих демографічних та фінансових реалій.
Що стосується обов'язкової накопичувальної системи, то запровадження цього рівня пенсійної системи є одним із головних етапів пенсійної реформи. Після збалансування бюджету Пенсійного фонду частина пенсійних внесків, що зараз сплачується до «загального котла» солідарної системй, буде перераховуватись на персональні рахунки працівників. Ці кошти належатимуть кожній людині та після досягнення нею пенсійного віку будуть виплачуватись поряд із державною пенсією. Накопичені за життя кошти також можуть бути успадковані.
Участь у накопичувальній системі братимуть громадяни, які не досягли 35-річного віку. Це пов'язано з тим, що для накопичення достатньої суми для виплати належної пенсії, внески необхідно робити досить тривалий час.
Ті ж громадяни, які вже не братимуть участь у накопичувальній системі, отримуватимуть більший розмір пенсії із системи солідарної після досягнення пенсійного віку.
Обмеження «спеціальних» пенсій пропонується почати із встановлення їх максимальних розмірів.
Проблема справедливого співвідношення між мінімальним та максимальним розміром пенсій залишалась не вирішеною з 2008 року. Ситуація, коли при мінімальній пенсії 734 грн окремі посадовці можуть одержувати по 30-50 тисяч пенсії на місяць, є неприпустимою. Тому уряд пропонує обмежити пенсії максимальним розміром на рівні 12 мінімальних пенсій (станом на грудень — 8 808 гривень).
Вік виходу на пенсію для чоловіків — чиновників всіх рівнів, народних депутатів, суддів, митників, журналістів, науковців збільшується на 2 роки, починаючи з 2013 року.
Зазначені категорії мають право на призначення пенсії на більш вигідних умовах порівняно зі звичайними громадянами, тому і працювати мають більше.
Державним службовцям не можна буде працювати та одночасно одержувати пенсію. Всі пенсійні виплати будуть проводитись виключно після звільнення.
Для членів уряду, народних депутатів та всіх чиновників зменшується розмір пенсії з 90 до 80 відсотків їх заробітної плати і не може перевищувати 12 мінімальних пенсій.
Державні службовці, науковці, депутати, судді вже не матимуть жодної пільги щодо зменшення пенсійного віку. Пенсія призначатиметься виключно після досягнення чоловіками 65 та жінками 60 років.
Заробітна плата для призначення пенсій державним службовцям, прокурорам, суддям визначатиметься не за два останні роки роботи перед звільненням, а за 5 років, що дозволить більш справедливо визначати розміри пенсій цим особам.
Поступово щороку на один рік буде збільшуватись і необхідна тривалість вислуги років для призначення пенсій військовим, працівникам міліції, служби безпеки з 20 до 25 років.
Пропозиції реформування солідарної пенсійної системи будуються на принципі: більше працюєш — більшу пенсію одержиш.
На сьогодні, для призначення пенсії достатньо мата 5 років страхового стажу. Передбачається збільшити необхідний стаж до 15 років. Особи, які не матимуть такого стажу, зможуть розраховувати на державну соціальну допомогу від держави, але не на пенсію.
Зараз ми маємо ситуацію, коли люди зі стажем ЗО років та 5 років одержують майже однакові пенсії. Це відбувається внаслідок встановлення до пенсій, призначених при нетривалому страховому стажі, доплати за рішенням Кабінету Міністрів, прийнятому у 2008 році.
Така несправедливість має бути усунута, і ті особи, які мало працювали, одержуватимуть пенсію відповідно до власного стажу.
На сьогодні нормативна тривалість страхового стажу становить 20 років для жінок та 25 для чоловіків. Заходами пропонується збільшити цей стаж на 10 років.
Запропонована зміна порядку обчислення заробітної плати для пенсії дозволить значно скоротити диспропорції у розмірах пенсій, призначених у різні роки. На сьогодні пенсіонерам, які вийшли на пенсію до 2008 року, при розрахунку пенсії застосовується середню заробітна плата за 2006 рік (928,81 фн), а тим, що виходять на пенсію у 2010 році, вже за 2009 рік (1650,94 грн). Тобто, маючи однаковий стаж та однакову заробітну плату, але призначивши пенсії в різні роки, пенсіонери мають різні пенсії, хоча мають одержувати однакові.
Що стосується працюючих пенсіонерів, то за кожні два роки роботи їх страховий стаж для пенсії буде збільшуватись, а заробітна плата може братись або та, що використовувалась при призначенні пенсії, або ж з урахуванням відпрацьованих після призначення пенсії років.
Заробіток для обчислення пенсії буде братись тільки за даними персоніфікації, що є у Пенсійному фонді. Людям не треба бігати по різних підприємствах та архівах у пошуках даних про свою заробітну плату. Все, що потрібно, вже є в базі.
Пенсійний вік для жінок буде поетапно підвищено протягом 10 років щороку на 6 місяців до 60 років. Мотивом прийняття такого рішення, безумовно, не може бути просте копіювання досвіду європейських країн, у яких вік виходу на пенсію і для жінок, і для чоловіків вже набагато вищий, ніж в Україні. Необхідно виходити, перш за все, з невтішної демографічної ситуації в Україні, яка з кожним роком погіршується. Ми маємо тенденцію до старіння нації, коли кількість осіб працездатного віку зменшується, а непрацездатного — зростає.
Якщо допустити ситуацію, коли працюючих буде менше за пенсіонерів, сама пенсійна система не витримає навантаження і не зможе виконувати свої зобов'язання.
Поступово підвищуючи вік, передбачається і система компенсаційних механізмів для жінок. Зокрема, за кожний рік відстроченого виходу на пенсію жінка одержить збільшену на 5% пенсію. Тобто, за 5 років відстрочки пенсія збільшиться на 25%.
Крім цього, уряд пропонує встановити для вчителів, лікарів, працівників культури виплату грошової допомоги при виході на пенсію після досягнення пенсійного віку. Розмір цієї допомоги становитиме 10 розмірів пенсій. Фактично у такому розмірі одержують в даний час допомогу державні службовці при виході на пенсію.
P.S. Пропонуємо йвам, шановні читачі, долучитися до обговорення пропозицій пенсійної реформи. Висловлюйте своє бачення щодо запропонованих нововведень, які ми обов'язково опублікуємо на сторінках районної газети.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.009Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |