Реформування, оптимізація, реорганізація бюджетний галузей району — освіти і охорони здоров'я — мов дамоклів меч вже не один рік нависають над нашими освітянами і медпрацівниками та їхніми сім'ями. Попри розмови у владних кабінетах про наміри, до останнього часу — ніяких дій. Надто вже непопулярні заходи.
Бо коли йдеться про оптимізацію мережі освітніх закладів району, усі перш за все мають на увазі скорочення чисельності педагогічних працівників у школах, укрупнення класів до нормативів шляхом об'єднання учнів з різних шкіл, закриття абожзниження статусу деяких шкіл. Усе це у підсумку може викинути на вулиці десятки і десятки дипломованих педагогів, а також техпрацівників, які поповнять і без того чималу армію безробітних.
Головним і непорушним, як скеля, аргументом «проти» є: буде в селі школа — буде й село. А що у тій школі вчитель читає уроки для трьох чи п'яти учнів або навчання проходить у кпасах-комплектах, де одночасно навчаються учні різних класів, то для декого є менш суттєвим.
Можна було б і далі сперечатися з цього приводу, наводити кожен свої «за» і «проти», тільки вже далі нікуди. Гроші скінчилися. Бюджет не витримує. Освіта з'їдає майже третину коштів районного бюджету. Причому головна стаття витрат — заробітна плата вчителям з нарахуваннями, виплати по 57-й статті й таке інше. На розвиток, придбання інвентарю, меблів, ремонт приміщень грошей хронічно не вистачає. Чи з'являться вони після проведення оптимізації мережі освітніх закладів, невідомо. Маємо ж прецедент, коли ледь не головним аргументом для передачі гімназії на фінансове забезпечення з обласного бюджету було зниження на мільйон навантаження на бюджет освіти. У виграші виявилася лише гімназія, а освітня галузь району в цілому, не отримавши взамін нічого, так і продовжила животіння.
У системі охорони здоров'я району схожа картина. Потреби на оплату праці не забезпечуються наявним у бюджеті фінансовим ресурсом. За словами головного лікаря Миколи Жука, у прийнятому районному кошторисі на 2011 рік потреби по захищених статтях медичних установ забезпечені лише на перші три місяці. Як бути далі, наразі відповісти не може ніхто. За цих умов про закупівлю новітнього діагностичного та лікувального обладнання і на цій основі поліпшення якості надання медичних послуг годі й говорити. Сумнозвісний формульний розрахунок Мінфіну, на який нарікала попередня влада і з яким зіткнулася нинішня, що у своїй основі ґрунтується на чисельності населення, заперечує ту кількість медичних установ і ліжкомісць у них, які сьогодні існують в районі.
Поки триває така невизначеність, у колективах освітян і медиків панує хвороблива нервозність, що ніяк не сприяє поліпшенню справ. Всі розуміють, що потрібні зміни, але після їх проведення що у підсумку матимемо, достеменно ніхто сказати не береться.
На апаратній нараді на початку тижня було вкотре порушено питання реформування районної освіти і медицини. Галузеві очільники Ольга-Нікуліна і Микола Жук доповідали про проведені розрахунки оптимізації і очікувані від того результати. Йшлося про можливість створення так званих освітніх округів, де спочатку буде зосереджено навчання старшокласників. Наприклад у таких округах у зведених класах можуть навчатися учні випускних класів Пригір'ївськоїі Кочубеївської шкіл. Названо навіть цифру очікуваної економії з урахуванням витрат на підвезення учнів. Це близько 100 тисяч. Проте, як зазначила начальник відділу освіти, при цьому питання реорганізації навчальних закладів як таких наразі не стоїть.
До півмільйона гривень, за підрахунками Миколи Жука, можна зекономити за рахунок впорядкування мережі закладів охорони здоров'я.
Разом з тим існують серйозні застереження, на які наголошували голова районної ради Любов Куцевол та перший заступник голови райдержадміністрації Наталя Урбанська. Йдеться про те, що реалізація намічених змін у системі освіти і охорони здоров'я району ще потребує додаткового ґрунтовного, вивчення стосовно очікуваних наслідків. Крім того, реформи мають бути зрозумілими і сприйнятими людьми як необхідність для поліпшення якості освітніх і медичних державних послуг.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.004Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |