Цьогорічний бюджет вищі ешелони влади пообіцяли зробити інвестиційним. Але де взяти ці інвестиції? Кого приваблює ззовні нереформована, дужа затратна економіка, переформована медицина, освіта, система державного управління, до того ж корумпована?
Майже за двадцять років свого існування Україна так і не приступила до тих реформ, які вже давно здійснили наші сусіди: Польща, Чехія, Словаччина та інші.
Може, й нинішня влада не пішла б на різкі непопулярні кроки, але що їй робити? Грошей у бюджеті катастрофічно не вистачає, величезний дефіцит у пенсійному фонді, а МВФ грошей не дає, вимагаючи найперше скорочення дефіциту бюджету.
Президент Віктор Янукович небезпідставно зазначив, що «ситуація буде лише гіршати, якщо найближчим часом не будуть розпочаті реформи по усім напрямам».
Отже, болісні, непопулярні зміни неминучі, і одразу бачимо певний спротив. Чому? Та тому, що органи місцевого самоврядування дотепер більше покладалися на державну підтримку, аніж на ретельний пошук власних ресурсів та інвестицій у розвиток територій.
І ось той час, початок 2011 року, коли держава виступає не з романтичних позицій, а подекуди навіть з позицій примусу, настав.
Голова обласної державної адміністрації Микола Костяк попередив голів райдержадміністрацій, що найближчими днями кожен з них захищатиме районний бюджет з чіткою мотивацією програмних заходів в економічній, соціальній та культурній сфері. А це означає, що районна влада повинна мати повну картину, як розвиватимуться усі населені пункти. Яку програму, бюджет (розвитку чи проїдання) вони для себе визначили. А, разом з тим, чи не помилилися громади, обираючи того чи іншого сільського (селищного) голову. Чи здатний він насправді бути ініціатором пошуку і запровадження внутрішніх та зовнішніх резервів? Тобто, кажучи іншиим словами, чи готові очільники органів самоврядування стати менеджерами, які здійснюють узгодження інтересів різних соціальних груп?
Якщо відповісти коротко, то не всі. І це засвідчили співбесіди у районній державній адміністрації з сільськими і селищними головами, бухгалтерами та землевпорядниками.
Проходили вони за спеціальним графіком, у якому кожній раді було відведено певний день і час.
Четвер, наприклад, розпочався з діалогу між районною комісією та представниками Мирненської селищної ради. А до складу комісії входили перший заступник голови райдержад- міністрації Пацай С.Б., заступник голови Загорулько Г.І., начальник управління економіки Сидорова К.К., начальник фінансового управління Боровік Д.В., представник відділу Держ- комзему Семеренко O.K. , голова районної ради Шептура М.А.
Уже перші, ніби й прості для Мирненського селищного голови Реут А.А., обраної ще минулого скликання, запитання , належної відповіді не мали. До того ж, «команду» представляли недосвідчений бухгалтер, а ще — землевпорядник. Без відповідних підрахунків і мотивацій картина цьогорічного фінансування бюджетних закладів селища виглядала дуже песимістичною: навіть на захищені статті грошей не вистачає. Водночас ніхто чітко не виклав позицію і щодо резервів: за оренду і викуп землі, майнових комплексів, скорочення деяких посад і робіт тощо. Відчувалося, що не доходять до згоди підчас розв'язання проблемнизх питань й депутати цієї ради. І, мабуть, це найгірше, коли вони керуються споживацькими міркуваннями: на все повинна дати кошти держава.
Аби не гаяти часу, мир- ненців відправили на допідготовку.
А ось звіт представників Гаврилівської сільради і особисто голови Вовченко І.М., якій навіть бухгалтер «для суфлерства» не знадобився, викликав дуже позитивні емоції. Сільський голова упевнена : 1200 громадян, які проживають на території ради, особливого дискомфорту від реформ не відчують. І хоча стартовий бюджетний показник, який характеризує базу оподаткування цієї ради, обіцяє не стільки розвиток, як утримання, Ірина Михайлівна назвала джерела, за рахунок яких територія розвиватиметься. Планують у Гаврилівці ще одну групу дитсадчат відкрити, і Будинок культури дещо «підлатати», і видатки на програму «Власний дім» збільшили. А до того ж спрямовуватимуть кошти на проведення грошової оцінки землі, на уточнення генерального плану забудови села, на облаштування сміттєзвалища, огороження кладовища у с.Бабенківка, на розвиток спорту, підтримку ветеранів іт.ін.
Сподіваються, що все це реалізується і завдяки наповненню так званого другого кошика (тобто власних доходів), і спонсорськоїдопомоги та підтримки місцевого господарства «Таврида-Плюс».
Одразу було видно, що сільський голова орієнтується у кожному показнику, знає чинне законодавство і особисто займається пошуком резервів. Та й спеціалісти у сільраді працюють не спроквола — бухгалтер, землевпорядник...
Висновок напрошується сам по собі: голо'вне — ініціатива та бажання керівника органу самоврядування, відповідальність за тих, хто довірив стати на чолі громади.
Без цього (незалежно від стажу) залишається невпевненість, відчай і невдоволення населення. За таких умов неможливим стає й діалог з депутатами та громадою. А по великому рахунку — це криза довіри людей до влади і держави.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |