З якими питаннями люди йдуть до прокурора? І чи завжди саме до нього варто йти з ними? Як правильно оформити скаргу ? Як не пропустити термін для оскарження неправомірних рішень? На ці та багато інших запитань відповідає перший заступник прокурора Херсонської області, державний радник юстиції 3-го класу Андрій КУЗЬМЕНКО.
Андрію Дмитровичу, який порядок розгляду звернень громадян до прокуратури?
Робота з розгляду звернень громадян вважається одним із важливих напрямів роботи органів прокуратури, спрямованих на захист прав і свобод людини, зміцнення законності та правопорядку. Розглядаючи скарги та звернення, прокурори вживають вичерпних заходів щодо задоволення обгрунтованих звернень і реального поновлення порушених прав, застосовуючи повною мірою надані законом повноваження, викорінюючи з практики роботи прояви формалізму та бездушності. Торік органи прокуратури відреагували на 8,Д тисячі звернень, із них визнано обгрунтованими та задоволено — 754.
Однак в окремих випадках громадяни звертаються зі скаргами, оформленими неналежним чином, чи викладають у них питання, що не належать до компетенції органів прокуратури, у зв'язку з чим такі звернення повертаються заявникам або надсилаються в інші відомства, в чиїй компетенції — розгляд тих чи інших питань. У деяких випадках це призводить до пропущен- ня заявниками термінів для оскарження в суді неправомірних рішень чи дій.
За минулий рік органи прокуратури області направили в інші відомства для вирішення 3844 звернення, які не належать до компетенції органів прокуратури. Заявникам повернуто 222 неналежно оформлених звернення з відповідними роз'ясненнями.
Згідно зі статтею 12 Закону України «Про прокуратуру» прокурор розглядає заяви і скарги про порушення прав громадян і юридичних осіб, окрім скарг, розгляд яких віднесено до компетенції суду. Прокурор здійснює нагляд за дотриманням вимог законодавства щодо порядку розгляду скарг всіма органами, підприємствами, установами, організаціями та посадовими особами. Прокурор також здійснює особистий прийом громадян.
Прийняте прокурором рішення може бути оскаржене вищим прокурором або судом. Після прийняття рішення по скарзі Генеральним прокурором України провадження по таких скаргах в органах прокуратури припиняється.
Як має бути оформлене звернення до прокуратури?
Варто нагадати: відповідно до статті 5 Закону України «Про звернення громадян» звернення адресуються органам державної влади і місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форм власності, об'єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань. У зверненні має бути зазначено прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного пиіання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги.
Звернення може бути усним (викладеним громадянином і записаним посадовою особою на особистому прийомі) чи письмовим, надісланим поштою або переданим громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, якщо ці повноваження оформлені відповідно до чинного законодавства. Звернення може бути подано як окремою особою (індивідуальне), так і групою осіб (колективне). Письмове звернення повинно бути підписане заявником (заявниками) і зазначенням дати.
Звернення, оформлёне без дотримання цих вимог, повертаються заявнику?
Так, із відповідними роз'ясненнями, не пізніше як через 10 днів від дня його надходження. Зауважу, що не розглядаються звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), а також таке, з якого неможливо встановити авторство. Не розглядаються й повторні звернення одним і тим же органом від одного і того ж громадянина з одного і того ж питання, якщо перше вирішене по суті, та звернення осіб, визнаних судом недієздатними.
Рішення про припинення розгляду звернення приймає керівник органу, про що повідомляється особі, яка подала звернення.
Аякщо питання, порушені у зверненні до прокуратури, не входять до її повноважень?
Тоді це звернення, в термін не більше 5 днів, пересилається за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення. У разі, якщо звернення не містить даних, необхідних для прийняття обгрунтованого рішення органом чи посадовою особою, воно в той же термін повертається громадянину з відповідними роз'ясненнями.
Забороняється направляти скарги громадян для розгляду тим органам або посадовим особам, дії чи рішення яких оскаржуються.
Треба зазначити, що дія Закону України «Про звернення громадян» не поширюється на порядок розгляду заяв і скарг громадян, встановлений кримінально-процесуальним, цивільно-процесуальним, трудовим законодавством і законодавством про захист економічної конкуренції.
Заяви і повідомлення про вчинёний злочин або той, що готується, скарги на дії (бездіяльність), рішення органів дізнання, слідчих і прокурорів, пов'язані з досудовим слідством у кримінальних справах, а також на вироки, рішення, ухвали і постанови суддів перевіряються органами прокуратури в порядку і межах повноважень, передбачених відповідно кримінально-, цивільно- або господарсько-процесуальним законодавством та рішеннями Конституційного суду України.
У цих ситуаціях терміни для розгляду звернень також визначені?
Звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, що не потребують додаткового вивчення, — невідкладно, але не пізніше 15 днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівництвом прокуратури встановлюється необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати 45 днів. До речі, на обгрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено.
Пільговики мають в даному випадку якісь привілеї?
Звернення громадян, котрі мають встановлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому порядку.
Андрію Дмитровичу, до кого слід звертатися, коли права громадян порушують посадові особи?
—Хочу звернути увагу, що відповідно до статті 77 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Цивільно-процесуального кодексу України, всі спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів фо посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
Якщо порушуються права громадян посадовими особами районних та міських підприємств, установ, організацій, їхні дії оскаржуються керівникам вищих організацій.
Законодавством встановлений і спеціальний порядок вирішення трудових спорів. Відповідно до статті 221 Кодексу законів про працю України трудові спори розглядаються: комісіями по трудових спорах; а також районними, районними у місті, міськими чи міськрайонними судами.
Такий порядок розгляду трудових спорів, що виникають між працівником і власником або уповноваженим ним органом, застосовується незалежно від форми трудового договору.
Тобто подібна «процедура» поширюється на всіх?
Ні. Встановлений порядок розгляду трудових спорів не поширюється на спори про дострокове звільнення від виборної платної посади членів громадських та інших об'єднань громадян за рішенням органів, що їх обрали. Наприклад, якщо громадянин звільнений з роботи на його думку неправомірно і хоче поновитися на роботі й отримати компенсацію за вимушений прогул, необхідно подавати заяву до суду, а не в органи прокуратури.
—А як щодо звернень, які надійшли до прокуратури області, «минаючи» прокуратуру району? Надсилаються для розгляду в район?
Так. Лише після проведення перевірки вказаних фактів прокуратурою району, у разі коли заявник не погоджується з прийнятим рішенням, він, відповідно до статті 12 Закону України «Про прокуратуру», має право оскаржити його прокурору області або у суді.
-По кожному зверненню в прокуратурах усіх рівнів може бути виконана одна з таких дій: прийнято до розгляду; передано на вирішення до підпорядкованої прокуратури; направлено до іншого відомства; долучено до скарги, що раніше надійшла, або до матеріалів кримінальної справи для вирішення по суті з попередньою скаргою, або під час розслідування злочину.
Після проведення перевірки заявнику, на його прохання, надається можливість ознайомитися з матеріалами перевірки.
Не кожна людина, особливо з віддалених районів, має можливість'особисто звернутися за захистом своїх прав до прокуратури області...
Саме тому прокурор області затвердив графік прийому громадян за місцем проживання. Особлива увага приділяється соціально незахищеній категорії населення та захисту прав неповнолітніх. Минулого року такі прийоми здійснювалися у Новотроїцькому, Генічеському, Горностаївському, Великолепетисі^кому, Верх- ньорогачицькому, Нижньосірогозькому, Іва- нівському, Бериславському та інших районах Херсонщини. Також за графіками проводять прийом громадян прокурори районів, керівники апарату прокуратури області.
Варто нагадати, що особистий прийом прокурором області здійснюється після того, як заявнику на його звернення надано відповідь за підписом заступника прокурора області.
Щодо оцінки ефективності роботи прокуратури на цьому напрямі, то критерій тут один: забезпечення якісного, своєчасного та об'єктивного вирішення звернень громадян, реальне поновлення порушених прав.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.006Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |