ІА «Контекст Причорномор'я»
Херсон  >  Моніторинги
Громадянин звернувся до прокурора...
10.02.2011 / Газета: Новий день / № 7 / Тираж: 36600

З якими питаннями люди йдуть до прокурора? І чи завжди саме до нього варто йти з ними? Як правильно оформити скаргу ? Як не пропу­стити термін для оскарження неправомірних рішень? На ці та багато інших запитань відповідає перший заступник прокурора Херсонської області, державний радник юстиції 3-го класу Андрій КУЗЬМЕНКО.

Андрію Дмитровичу, який порядок роз­гляду звернень громадян до прокуратури?

Робота з розгляду звернень громадян вва­жається одним із важливих напрямів роботи органів прокуратури, спрямованих на захист прав і свобод людини, зміцнення законності та правопорядку. Розглядаючи скарги та звернен­ня, прокурори вживають вичерпних заходів щодо задоволення обгрунтованих звернень і реального поновлення порушених прав, засто­совуючи повною мірою надані законом повно­важення, викорінюючи з практики роботи про­яви формалізму та бездушності. Торік органи прокуратури відреагували на 8,Д тисячі звер­нень, із них визнано обгрунтованими та задоволено — 754.

Однак в окремих випадках громадяни звер­таються зі скаргами, оформленими неналежним чином, чи викладають у них питання, що не на­лежать до компетенції органів прокуратури, у зв'язку з чим такі звернення повертаються за­явникам або надсилаються в інші відомства, в чиїй компетенції — розгляд тих чи інших питань. У деяких випадках це призводить до пропущен- ня заявниками термінів для оскарження в суді неправомірних рішень чи дій.

За минулий рік органи прокуратури області направили в інші відомства для вирішення 3844 звернення, які не належать до компетенції органів прокуратури. Заявникам повернуто 222 неналежно оформлених звернення з відпо­відними роз'ясненнями.

Згідно зі статтею 12 Закону України «Про прокуратуру» прокурор розглядає заяви і скар­ги про порушення прав громадян і юридичних осіб, окрім скарг, розгляд яких віднесено до ком­петенції суду. Прокурор здійснює нагляд за до­триманням вимог законодавства щодо порядку розгляду скарг всіма органами, підприємства­ми, установами, організаціями та посадовими особами. Прокурор також здійснює особистий прийом громадян.

Прийняте прокурором рішення може бути оскаржене вищим прокурором або судом. Після прийняття рішення по скарзі Генераль­ним прокурором України провадження по таких скаргах в органах прокуратури припи­няється.

Як має бути оформлене звернення до прокуратури?

Варто нагадати: відповідно до статті 5 За­кону України «Про звернення громадян» звер­нення адресуються органам державної влади і місцевого самоврядування, підприємствам, ус­тановам, організаціям незалежно від форм власності, об'єднанням громадян або посадо­вим особам, до повноважень яких належить ви­рішення порушених у зверненнях питань. У зверненні має бути зазначено прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного пиіання, заува­ження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги.

Звернення може бути усним (викладеним громадянином і записаним посадовою особою на особистому прийомі) чи письмовим, надісла­ним поштою або переданим громадянином до відповідного органу, установи особисто чи че­рез уповноважену ним особу, якщо ці повнова­ження оформлені відповідно до чинного зако­нодавства. Звернення може бути подано як ок­ремою особою (індивідуальне), так і групою осіб (колективне). Письмове звернення повинно бути підписане заявником (заявниками) і за­значенням дати.

Звернення, оформлёне без дотримання цих вимог, повертаються заявнику?

Так, із відповідними роз'ясненнями, не пізніше як через 10 днів від дня його надходжен­ня. Зауважу, що не розглядаються звернення без зазначення місця проживання, не підписане ав­тором (авторами), а також таке, з якого немож­ливо встановити авторство. Не розглядаються й повторні звернення одним і тим же органом від одного і того ж громадянина з одного і того ж питання, якщо перше вирішене по суті, та звер­нення осіб, визнаних судом недієздатними.

Рішення про припинення розгляду звернен­ня приймає керівник органу, про що повідом­ляється особі, яка подала звернення.

Аякщо питання, порушені у зверненні до прокуратури, не входять до її повноважень?

Тоді це звернення, в термін не більше 5 днів, пересилається за належністю відповід­ному органу чи посадовій особі, про що по­відомляється громадянину, який подав звер­нення. У разі, якщо звернення не містить даних, необхідних для прийняття обгрунтованого рішення органом чи посадовою особою, воно в той же термін повертається громадянину з відповідними роз'ясненнями.

Забороняється направляти скарги громадян для розгляду тим органам або посадовим осо­бам, дії чи рішення яких оскаржуються.

Треба зазначити, що дія Закону України «Про звернення громадян» не поширюється на поря­док розгляду заяв і скарг громадян, встановле­ний кримінально-процесуальним, цивільно-про­цесуальним, трудовим законодавством і законо­давством про захист економічної конкуренції.

Заяви і повідомлення про вчинёний злочин або той, що готується, скарги на дії (без­діяльність), рішення органів дізнання, слідчих і прокурорів, пов'язані з досудовим слідством у кримінальних справах, а також на вироки, рішення, ухвали і постанови суддів перевіряються органами прокуратури в порядку і межах по­вноважень, передбачених відповідно кримі­нально-, цивільно- або господарсько-процесуальним законодавством та рішеннями Консти­туційного суду України.

У цих ситуаціях терміни для розгляду звернень також визначені?

Звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надход­ження, а ті, що не потребують додаткового вив­чення, — невідкладно, але не пізніше 15 днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін виріши­ти порушені у зверненні питання неможливо, ке­рівництвом прокуратури встановлюється необ­хідний термін для його розгляду, про що повідом­ляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати 45 днів. До речі, на обгрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено.

Пільговики мають в даному випадку якісь привілеї?

Звернення громадян, котрі мають вста­новлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому порядку.

Андрію Дмитровичу, до кого слід звер­татися, коли права громадян порушують по­садові особи?

—Хочу звернути увагу, що відповідно до статті 77 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Цивільно-процесуального кодексу України, всі спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів фо посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.

Якщо порушуються права громадян посадо­вими особами районних та міських підприємств, установ, організацій, їхні дії оскаржуються ке­рівникам вищих організацій.

Законодавством встановлений і спеціальний порядок вирішення трудових спорів. Відповідно до статті 221 Кодексу законів про працю України трудові спори розглядаються: комісіями по тру­дових спорах; а також районними, районними у місті, міськими чи міськрайонними судами.

Такий порядок розгляду трудових спорів, що виникають між працівником і власником або уповноваженим ним органом, застосовується незалежно від форми трудового договору.

Тобто подібна «процедура» поши­рюється на всіх?

Ні. Встановлений порядок розгляду трудо­вих спорів не поширюється на спори про дост­рокове звільнення від виборної платної посади членів громадських та інших об'єднань грома­дян за рішенням органів, що їх обрали. Наприк­лад, якщо громадянин звільнений з роботи на його думку неправомірно і хоче поновитися на роботі й отримати компенсацію за вимушений прогул, необхідно подавати заяву до суду, а не в органи прокуратури.

—А як щодо звернень, які надійшли до про­куратури області, «минаючи» прокуратуру району? Надсилаються для розгляду в район?

Так. Лише після проведення перевірки вказаних фактів прокуратурою району, у разі коли заявник не погоджується з прийнятим рішенням, він, відповідно до статті 12 Закону України «Про прокуратуру», має право оскаржи­ти його прокурору області або у суді.

-По кожному зверненню в прокуратурах усіх рівнів може бути виконана одна з таких дій: прийнято до розгляду; передано на вирішення до підпорядкованої прокуратури; направлено до іншого відомства; долучено до скарги, що ра­ніше надійшла, або до матеріалів кримінальної справи для вирішення по суті з попередньою скаргою, або під час розслідування злочину.

Після проведення перевірки заявнику, на його прохання, надається можливість ознайо­митися з матеріалами перевірки.

Не кожна людина, особливо з віддале­них районів, має можливість'особисто звер­нутися за захистом своїх прав до прокура­тури області...

Саме тому прокурор області затвердив графік прийому громадян за місцем проживан­ня. Особлива увага приділяється соціально незахищеній категорії населення та захисту прав неповнолітніх. Минулого року такі прийоми здійснювалися у Новотроїцькому, Генічеському, Горностаївському, Великолепетисі^кому, Верх- ньорогачицькому, Нижньосірогозькому, Іва- нівському, Бериславському та інших районах Херсонщини. Також за графіками проводять прийом громадян прокурори районів, керівни­ки апарату прокуратури області.

Варто нагадати, що особистий прийом про­курором області здійснюється після того, як за­явнику на його звернення надано відповідь за підписом заступника прокурора області.

Щодо оцінки ефективності роботи прокура­тури на цьому напрямі, то критерій тут один: забезпечення якісного, своєчасного та об'єктивного вирішення звернень громадян, реальне поновлення порушених прав.

Автор: Анатолій НІКОЛАЄВ


© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2024 S&A design team / 0.006
Перейти на повну версію сайту