Відтоді, як в Україні заговорили про нову редакцію проекту Закону України «Про виїцу освіту», з кожним днем в академічної спільноти, студентів і майбутніх абітурієнтів виникає все більше запитань. Це стосується і класифікації вищих навчальних закладів за кількісною ознакою, і відмови від освітньо-кваліфіка- ційного рівня«спеціаліст», й обмеження роботи ректора на цій посаді до двох термінів. На появу нового законопроекту миттєво відреагувала і рада ректорів виіи,их навчальних закладів III—IV рівня акредитації Херсонської області, яка була змушена зібратися на позачергове засідання. Що буде далі в системі вищої освіти України? Сьогодні дати чітко відповідь не береться ніхто. Щоправда, заступник глави Адміністрації Президента Ганна Герман заявила в ефірі Першого національного, що Президент України Віктор Янукович ніколи не підтримає концепції реформ, яку запропонував міністр освіти і науки, молоді та спорту Дмитро Табачник. І все ж, «НД» вирішив поцікавитися, якої думки щодо цього авторитетні фахівці-освітяни Херсонщини та України.
Катерина САМОИЛИК, секретар Комітету Верховної Ради України з питань освіти і науки, співініціатор розгляду законопроекту «Про вищу освіту» у ВРУ: — Зважаючи на велику кількість зауважень, сьогодні цей законопроект відкликано, аби його доопрацювали. Новий Закон України «Про вищу освіту» дуже потрібен. Адже за останні роки набогато зросла кількість вишів, та й, взагалі, змінилася ситуація в державі. Але підходити до змін треба дуже виважено. Не можна автоматично визначати статус вузу (класичного університету чи профільного, академії чи інституту), керуючись лише кількістю студентів, які тут навчаються. Тим більше, не можна укрупнювати виші за рахунок їх об'єднання. Скажімо, об'єднати Херсонський національний технічний університет та Херсонський державний аграрний університет просто неможливо, і цього ніколи не може бути.
Новий Закон повинен більше зоседержуватися на аспектах якості і доступності вищої освіти, а також на забезпеченні вишів кадрами. Безумовно, ревізію вишів проводити треба. Сьогодні в Україні понад 800 вищих навчальних закладів. Деякі з них переймаються не підготовкою високопрофесій- них спеціалістів, а тим, як заробити гроші. Через це, до певної міри, існує профанація системи вищої освіти. І цю проблему треба вирішувати.
Дуже багато нарікань сьогодні маємо на зменшення бюджетних місць на різні спеціальності. Річ у тому, що минулого року ми мали 350 тисяч випускників шкіл, а цьогоріч — 180 тисяч. Якщо кількість бюджетних місць не скоротити, у вищих навчальних закладах просто не буде конкурсу. Загалом же усі зауваження щодо нового законопроекту враховуються, я особисто бесідувала з міністром Дмитром Табачником. Він зі мною погодився. Тому хочу звернутися до всіх освітян і, насамперед, до рідної Херсонщини: ми пишаємося своїми вищими навчальними закладами, і я хочу запевнити, що не буде ніяких скорочень чи об'єднань. Сьогодні на порядку денному стоять питання якості знань у вищій школі та її кадрове забезпечення.
Станіслав НІКОЛАЄНКО, міністр освіти і науки України (2005-2007 рр.):
— Я вважаю новий законопроект абсолютно безглуздим. Переглянув за- и, конодавчі акти стосовно вищої освіти всіх європейських країн і ніде не знайшов чисельного принципу класифікації університетів. Це просто абсурдний підхід, за якого довелося б об'єднувати кілька херсонських вузів в один. Уявімо: Херсонський державний, аграрний та національний технічний університети об'єднали. Проводиться засідання вченої ради: які спільні питання можуть бути у зоотехніка, хіміка-технолога та педагога? Де ж логіка в такому об'єднанні? Цей крок може призвести не лише до втрати якісної освіти в нашому регіоні, а й до втрати самої Херсонщини. Ми просто не зможемо готувати фахівців для ефективної і якісної роботи. Актуальність змін у системі вищої освіти — вії якості і доступності. Вважаю за доцільне провести перевірки вузів за участі державної акредитаційної комісії, Міністерства та Українського центру оцінювання якості освіти. Стане одразу зрозуміло, чого вартий кожен вуз.
Юрій БАРДАЧОВ, ректор Херсонського національного технічного університету, голова ради ректорів ВНЗ III—IV рівня акредитації Херсонської області: — Візьмемо хоча б статтю 23 проекту Закону «Про вищу освіту». У ній вказано кількісні критерії для університетів: класичний — не менше 10 тисяч студентів на денній формі навчання, профільний — не менше 6 тисяч, академія — не менше 3 тисяч. У Херсоні вузів з навчанням на стаціонарі 10 тисяч студентів н чає. У ХНТУ — більше 6 тисяч, тому ми можемо принаймні залишатися технічним університетом. А ось, скажімо, в Херсонському державному аграрному університеті немає і трьох тисяч студентів. Але при цьому тут готують високопрофесійних агрономів, будівельників та інших фахівців. І що тоді робити вузам? Змінювати статус? Об'єднуватися? Ахтось аналізував та прораховував економічну, освітню і соціальну користь об'єднання? В Європі історично університети створювалися так: держава побудувала приміщення, наповнила його усім необхідним обладнанням, і вже після цього туди заходили студенти і викладачі. Наприклад, наш партнер — Королівський інститут технологій, що в столиці Швеції. Ректор не турбується ані про стан покрівлі закладу, ані про опалення. Для цієї роботи в державі створені інші організації. Керівник закладу та викладачі займаються суто освітою і наукою. Такі ж умови діяльності й в іншого нашого партнера — університету Ніцци — Софії Антиполіс. Або візьмемо Люблінський) католицький університет: на його базі створили наукові лабораторії вартістю у сотні тисяч доларів, запросили викладачів, і тільки потім у вузі з'явилося 10 тисяч студентів. А в нас фінансуються лише зарплатня, стипендія та частина комунальних платежів. Усе інше останнього разу отримували ще за радянських часів. Недарма ми просили Міністерство створювати хоча б міжуніверси- тетські наукові лабораторії, якщо держава не в змозі фінансувати розвиток науки у кожному з університетів.
Що стосується комерційних вузів: вважаю, 90% від їх кількості не відповідає рівню акредитації. Таким закладам треба просто повернути «дівоче прізвище». Та й більше половини державних вузів не відповідають рівню акредитації. Аби все стало на свої місця, треба подивитися на штат закладу: реальну кількість професорів та доцентів. Дуже багато у нас створено й національних вузів. Хоча я — ректор національного університету, вважаю, що національним в державі має бути один вищий навчальний заклад. Бо якщо їх буде два, то за п'ять років знову стане 200.
Тому результатом позачергового засідання нашої ради ректорів став протокол, у якому ми виклали і передали секретарю Комітету освіти і науки Катерині Самойлик дуже слушні пропозиції. Серед них: прохання надати більше автономії та фінансової самостійності вузам. Тести рекомендуємо лише для тих абітурієнтів, які претендують на бюджетні місця (людина, яка платить за навчання свої кошти, має право вступу на більш спрощених умовах). У деяких вузах Європи студентів взагалі не зараховують, а записують. 600 чоловік записали — через 4 роки випустили 60 бакалаврів. Решта 540 або продовжують навчатися, або припинили навчання. Пропонуємо термін «Болонський процес» вилучити з Закону. Що таке Болонський процес? За своєю суттю, це уніфікація. А уніфікація завжди супроводжується втратою якості. Найпрестижніші університети світу не приєднувалися до Болонського процесу. Посудіть самі: навіщо Гарварду уніфікація. Гарвард — це Гарвард. Ну і найцікавіше: сам Болонський університет вже давно вийшов з Болонського процесу.
Безумовно, зміни до Закону вносити треба. І кількість вузів треба жорстко скорочували. Але не так примітивно. Потрібно максимально об'єктивно подивитися на змістову частину цього процесу і зважати, що ми втрачаємо, а що здобуваємо в майбутньому.
Юрій БЄЛЯЄВ, ректор Херсонського державного університету:
— На мій погляд, у статті «Типи вищих навчальних закладів» цього законопроекту визначення «університет» як такого немає взагалі. Тут лише визначені права університету. Кількісними ознаками класифікації вузів у світі теж ніде не керуються. Тоді треба закрити і Прін- стон, і Оксфорд, і Болонський університет (виші, які у світовому рейтингу посідають перші місця), а в Херсоні створювати окремий університет. Яким чином? Скажімо, Херсонський державний університет об'єднується з національним технічним. Який це буде заклад: профільний, технічний чи класичний? Він не буде класичним, тому що тут присутні технічні спеціальності. Технічним він теж не буде, бс готуємо і педагогів, і психологів, і мистецтвознавців. Чи можемо ми створити профільний педагогічний вуз? Ні, бо у нас є і юристи, й економісти, й екологи, а це не є педагогічні спеціальності. То що ж мі» будемо мати, з огляду на статтю 23? Нічого. У Херсоні треба буде закрити всі вузи, і вони залишаться лише у містах-мільйонни- ках. Вибачте, а чи поїде випускник столичного вузу працювати у Ра- ківку Бериславського району? Сумніваюся. Провінція просто залишиться без фахівців з вищою освітою. Якщо ми будуємо сучасне, демократичне, постіндустріальне суспільство, цього ніяк не можна допустити. Держава розвивається і процвітає саме завдяки регіонам, а не за рахунок столиці чи кількох великих міст.
Хочу звернути увагу на формулювання у статті 25 цього законопроекту: «припинення університету». Припинити можна дію або процес. А що означає припинення університету? Це призупинення, це заборона здійснювати освітню діяльність чи ліквідація вузу? Кожне слово, кожний рядок закону має бути однозначним. Якщо ж він дає можливість для тлумачення, тим самим відкриває поле для корупції.
Наступне: у цьому документі поняття «доктор наук» кваліфікується як освітньо-науковий рівень. Виходить, докторантам теж треба сідати за парти? І за якими стандартами та програмами вони будуть навчатися? На мою думку, краще розділити рівні на освітньо-кваліфікаційний, освітньо-науковий та науковий.
Ну.і стосовно автономії вузів: «Автономія вищого навчального закладу — сукупність прав та відповідальності щодо здійснення освітньої, наукової, економічної та іншої діяльності, самостійного добору і розстановки кадрів тощо відповідно та в межах, визначених законодавством про освіту», — читаємо у статті 1. Що таке «та інша діяльність»? Повинно бути чітко прописано, чим займається вищий навчальний заклад. Інакше знову відкривається поле для різних тлумачень. Або ось фраза «самостійного добору і розстановки кадрів тощо». Знову ж таки незрозуміле «тощо». Але найбільше запитань викликає кінець фрази: «відповідно та в межах, визначених законодавством про освіту». Про яку автономію може йти мова, якщо «відповідно та в межах»? Про це навіть говорити смішно. Я б написав «до затвердженого у законному порядку статуту вищого навчального закладу, який може передбачувати особливі свободи, умови даного вузу, що не суперечать чинному законодавству». Тому вважаю, що це більше розмови пропагандистського характеру, а насправді якщо закон прочитає юрист, то скаже: «Вибачте, яка тут автономія?».
ВІД РЕДАКЦІЇ. Днями у столиці з приводу нового законопроекту «Про вищу освіту» пройшов черговий протест студентів. Дещо заспокоїти схвильовану молодь намагався народний депутат України Олександр Єфремов. Так, він заявив у ЗЛИ, що спочатку законопроект має розглянути експертна комісія та з цього питання пройдуть парламентські слухання. І тільки потім документ буде поставлено на голосування у Верховній Раді. Усе це відбудеться не раніше червня поточного року. Втім, навряд чи це заспокоїть студентство та академічну спільноту УкраХни. Адже, виходить, майбутнє вищих навчальних закладів вирішиться за два місяці до початку нового навчального року. І сьогодні ніхто не візьметься передбачити, до яких«сюрпризів»треба готуватися тим, хто навчає і навчається в українській вищій школі.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.006Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |