За часів Радянського Союзу ніхто не міг навіть подумати про те, що землю можна буде продавати, дарувати, обмінювати і таке інше. Земля перебувала виключно у власності держави та була виключена з товарообігу. А громадяни могли лише отримати землю в постійне безоплатне користування (найбільш поширеним було отримання земельної ділянки для будівництва житлового будинку).
Але змінились часи і змінилось законодавство. Земельний Кодекс незалежної України регламентував право власності громадян на землю та право користування землею. Та чи є це правом громадян або обов'язком? Хто має право примусити громадян приватизувати земельні ділянки, які були їм надані раніше, або примусити брати їх в оренду? Що робити громадянам, яким земельні ділянки надавались у безстрокове безоплатне користування раніше? Чи повинні такі громадяни оформлювати та переоформлювати своє право на землю? Спробуємо розібратись.
Тож з 1970 року по даний час Земельний Кодекс мінявся аж 4 рази: Земельні Кодекси Української РСР від 8 липня 1970 року та від 18 грудня 1990 року. Верховною Радою України були прийняті вже два Земельні Кодекси: 13 березня 1992 року та 25 жовтня 2001 року.
За часів Радянського Союзу громадянин звертався до органів місцевої влади із заявою про надання йому земельної ділянки під будівництво жилого будинку. Рішенням місцевої ради така земельна ділянка йому надавалась тд складався Акт виносу меж земельної ділянки в натуру. Після встановлення меж громадянин міг приступати до будівництва житлового будинку. Ділянка вважалась переданою йому у користування.
Таке право було надано Земельним Кодексом Української РСР від 8 липня 1970 року. Саме тоді була забудована більша частина сучасних міст та сіл.
18 грудня 1990 року був прийнятий новий Земельний Кодекс, який розширив види користування землею: тимчасове користування, користування на умовах оренди, а також довічне успадковуване володіння землею, яке надавалось громадянам для ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства, будівництва та обслуговування житлового будинку.
Після набуття Україною незалежності в 1992 році приймається новий Земельний кодекс, який вперше визначив, що земля може перебувати у приватній власності; власник землі може нею розпоряджатися (продавати, дарувати, міняти, передавати в спадщину тощо). Поряд з цим цей Земельний Кодекс визнавав право користування землею, яке виникло раніше, тобто, поряд із впровадженням приватної власності на землю громадянам, наїхвибір забезпечувалась можливість продовжувати користуватись земельними ділянками на праві постійного (безстрокового) користування, оренди, пожиттєвого спадкового володіння або тимчасового користування. Також виключалось будь-яке обмеження права користування земельною ділянкою у зв'язку з непереоформ- ленням такого права.
Багато питань щодо „постійного користування» земельними ділянками виникло з прийняттям чинного Земельного Кодексу від 25 жовтня 2001 року. І ось чому. Цей Кодекс передбачив, що право постійного користування землею „набувають» лише підприємства, організації, установи державної або комунальної власності, атакож громадські організації інвалідів України. Що стосуєтеся громадян, то вони мають право мати землю у власності або користуванні на умовах оренди (право власності посвідчується Державним актом; право користування — договором оренди землі). Перехідними положеннями цього Кодексу зобов'язано громадян,.які мали право по- стіййого користування земельними ділянками, переоформити своє право на земельну ділянку в певний строк; громадяни, установи та підприємства, які не переоформлять своє право на землю у встановлений строк будуть вважатись такими, що втратили право на землю.
Тобто, громадяни, у користуванні яких перебувають земельні ділянки, начебто, зобов'язані терміново впорядковувати земельні питання: брати землю в оренду або її приватизувати. Але ж право на приватизацію землі або право користування землею є ж таки правом, а не обов'язком! До того ж, цей процес є занадто обтяжливим, розтягнутим в часі, ускладненим і дорогим.
Остаточну відповідь з цього питання дав Конституційний Суд України, який у своєму рішенні від 22 вересня 2005 року визнав неконституційними норми Перехідних положень Земельного Кодексу України щодо обов'язкового переоформлення громадянами права постійного користування землею та щодо втрати громадянами, підприємствами, організаціями після закінчення строку оформлення права власності або права користування землею раніше на- даногоїм права користування земельними ділянками.
При цьому Конституційний Суд роз'яснив, що чинний Земельний Кодекс визнає право користування землею громадян, яким земля була надана в постійне користування до 1992 року, а термін „набувають» стосується відносин, які виникли після набрання чинності Кодексом 1992 року. Також було визначено, що чинним земельним законодавством не визначено чітко, що є „оформленням» та „переоформленням» права на землю, не існує чіткого механізму переоформлення цих прав, а також відсутнє фінансування цього процесузбоку держави, якаєініціа- тором цих змін. Закони та інші нормативно-правові акти, що стосуються прав та свобод людини та громадянина, не можуть звужувати, заперечувати або обмежувати ці права та свободи.
Таким чином, Конституційний суд визнав незаконними примусову приватизацію землі або примус громадян до укладення договорів оренди землі, яка була надана їм в постійне користування раніше, до 1992 року. Зазначу ще, що рішення Конституційного Суду України є обов'язковим до виконання на території України, остаточним та не може бути оскаржене.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.006Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |