Пенсійну систему останнім часом реформують у багатьох країнах світу. Річ у тім, що населення невпинно старішає в усьому світі, і урядам важко забезпечити пенсійні виплати. В Україні зараз мільйони пенсіонерів отримують кошти, на які дуже важко прожити. Тож проблема реформ пенсійного забезпечення актуальна і для нас.
Урядовий законопроект «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» обговорюється в суспільстві близько чотирьох місяців. На адресу цього документа пролунало чимало критичних зауважень, які оперативно враховувалися розробниками. До проекту були внесені доповнення та виправлення. Слухання в парламенті поки не показали єдності в оцінці проекту пенсійної реформи, розділилися й думки експертів. Поки що ясно те, що реформа відбудеться й у визначений урядом термін. У протилежному випадку проблем в економіці й соціальному забезпеченні українців побільшає.
Звісно такі реформи краще робити на тлі економічного зростання в країні, але саме непростий час і підштовхує уряд сьогодні робити зміни. Коштів у Пенсійному фонді бракує, внесків тих, хто працює, не вистачає, аби виплата пенсій була стабільною. Більш того у нас за кілька років кількість пенсіонерів і тих, хто працює, зрівняється, й тоді знову може повторитися ситуація, коли пенсії виплачувалися зі значними затримками. Тому, щоб захистити інтереси пенсіонерів, потрібно негайно вживати рішучих заходів і реформувати систему забезпечення літніх людей.
В Україні на теперішній час діє солідарна система пенсійного забезпечення громадян. Її запровадили в Радянському Союзі понад 80 років тому, й за цей час вона майже не змінювалася. Суть цієї системи у тому, що всі працюючі сплачують внески до Пенсійного фонду й ці кошти за певною формулою розподіляються серед усіх пенсіонерів. Це так званий перший рівень пенсійного забезпечення. Він дає людям мінімальні гарантії. У більшості розвинених країн додаткове забезпечення люди отримують завдяки другому і третьому рівням пенсійної системи — обов'язковому та добровільному накопичувальному страхуванню. Саме трирівнева пенсійна система найбільш збалансована. У нашій же країні солідарна система залишається основним джерелом доходу для літніх людей.
Запровадження другого рівня пенсійної системи є одним із головних етапів пенсійної реформи. Про її необхідність 'багато років лише говорили, але тільки зараз вживаються реальні кроки для введення системи в дію. Після збалансування бюджету Пенсійного фонду частина пенсійних внесків, що зараз сплачується до «загального котла» солідарної системи, буде перераховуватись на персональні рахунки працівників. Ці кошти належатимуть кожній людині та після досягнення пенсійного віку будуть виплачуватись поряд із державною пенсією. Накоплені за життя кошти також можуть бути успадковані. Участь у накопичувальній системі братимуть громадяни, які не досягли 35-річного віку. Це пов'язано з тим, що для накопичення достатньої суми для виплати належної пенсії, внески необхідно робити досить тривалий час. Другий рівень пенсійної системи уряд планує запровадити з 1 січ«йя 2013 року, коли Пенсійний фонд стане бездефіцитним.
Дефіцит Пенсійного фонду насправді значний. У 2009 році він становив 31,1 млрд. грн., у 2010 році збільшився до 34,4 млрд. грн., у 2011 році — за оптимістичними прогнозами — очікується — 17,8 млрд. грн., при.тому, що його витратна частина у 2010 році -193,7 млрд. грн. Усе, що сплачують працівники, одразу йде на пенсійні виплати, а дефіцит покривається з державного бюджету. Тому пенсійну реформу потрібно проводити негайно, але в комплексі з іншими реформами. Найближчий крок уряду — масштабна легалізація заробітних плат на ринку праці. Тому що саме в «тіні» сьогодні перебуває дуже значний резерв для наповнення Пенсійного фонду.
Основні пропозиції реформування солідарної системи:
За існуючим законом для призначення пенсії достатньо мати 5 років страхового стажу. В умовах страхової пенсійної системи не може бути так, що сплачуючи внески всього 5 років, пенсію будеш одержувати 15-20 років. Пенсія має бути зароблена. Тому мінімально необхідний для призначення пенсії страховий стаж збільшується до 15 років.
Зараз ми маємо ситуацію, коли люди зі стажем ЗО років та 5 років одержують майже однакові пенсії. Така несправедливість має бути усунута і ті особи, які мало працювали, одержуватимуть пенсію відповідно до власного стажу.
Для виходу на пенсію нормативна тривалість страхового стажу становить 20 років для жінок та 25 для чоловіків. Законопроект передбачає збільшити цей стаж на 10 років.
Пенсійний вік для жінок буде поетапно підвищено протягом 10 років щороку, на 6 місяців до 60 років. Поступово підвищуючи, вік, законопроектом передбачено і систему компенсаційних механізмів для жінок. Зокрема, за кожний рік відстроченого виходу на пенсію жінка одержить збільшену на 5% пенсію. Тобто за 5 років відстрочки пенсія збільшиться на 25%.
Заробіток для обчислення пенсії буде братись тільки заданими персоніфікації, що є у Пенсійному фонді. Людям не треба бігати по різних підприємствах та архівах у пошуках даних про свою заробітну плату. Все, що потрібно, вже є в базі даних Пенсійного фонду.
Пропонується більш оптимальний підхід для визначення розміру середньої заробітної плати, яка використовується при призначенні пенсії, а саме: брати для розрахунку середню заробітну плату за три попередні роки перед зверненням за призначенням пенсії. Таким чином мінімізуються диспропорції між пенсіями, призначеними в різні роки.
Законопроектом передбачено, що граничний вік перебування на державній службі становитиме 62 роки для чоловіків і 60 років для жінок. Зазначенні^ пенсійний вік для чоловіків планується підвищити з 2013 року. Пенсія державним службовцям призначатиметься в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування. Спеціальні пенсії державним службовцям за період роботи передбачається виплачувати у розмірі трудової пенсії. Після звільнення з роботи пенсії виплачуватимуться у розмірах, визначених відповідним законом.
Запроваджується обмеження максимального розміру пенсії. Виплата не повинна бути більшою, ніж 10 мінімальних пенсій ( на сьогодні це 7640 грн.) при цьому уряд наполягатиме, щоб ця норма стосувалася не тільки новопризна- чених пенсій, а тих , які призначалися раніше.
Крім цього, Уряд пропонує установити для вчителів, лікарів, працівників культури виплату грошової допомоги при виході на пенсію після досягнення пенсійного віку. Розмір цієї допомоги становитиме 10 розмірів пенсій.
Пенсійний фонд України проводить громадське обговорення проекту Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи». Всі зауваження та пропозиції зацікавлені громадяни, громадські організації можуть направляти:
на поштову адресу Фонду: вул- Бастіонна. 9, м- Київ, 01601, з приміткою „Громадське обговорення»:
звернувшись до „ Урядової гарячої лінії за телефоном 0-800-507-309;
надіславши листа на електронну адресу obgovor@ukr.net;
зателефонувавши на інформаційну ггарячу лінію» з питань пенсійної реформи 0-800-500-392 (у робочі дні з 9.00 до 18.00, всі дзвінкії з України безкоштовні);
зателефонувавши до Контакт-центру Пенсійного фонду України: 0-800-503-753 (у робочі дні з 9.00 до 18.00);
зателефонувавши на „гарячу» телефонну лінію управління Пенсійного фонду у Вел икоолександрівському районі районі: 2-22-19 або головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області: 35-39-02.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |