З початком поливного сезону різко зросла кількість скарг і звернень, пов'язаних з оплатою за воду, особливо — використану для поливів городів на присадибних ділянках новотройчан. Ситуацію досліджувала кореспондент «Трудової слави» Людмила ГРИГОР'ЄВА.
У кожної медалі дві сторони, у кожного з учасників конфліктної ситуації — своя правда. Статки у більшості новотройчан невисокі, ціни на продукти харчування та промислові товари постійно ростуть, тож не дивно, що інформація про двократне, у порівнянні з минулим роком, підвищення оплати за полив сотки городу викликало негативну реакцію водоспожи- вачів. З іншого боку, за офіційною інформацією, збитки «Новотроїцькводоканалу» за підсумками роботи в першому кварталі поточного року склали більше 150 тисяч гривень і однією з основних причин цього є саме занизькі тарифи. Собівартість подачі кубометра води склала 4,44 грн, а відпускали споживачам воду за ціною 3,2 грн. за кубометр. У квітні (а, якщо вірити поданим заявам, більшість водокористувачів у цей період не поливали городи) різко зросло споживання води і водопостачальне підприємство змушене було додатково включити в роботу шість башт, що збільшило витрати електроенергії і господарські витрати.
- Ми у квітні написали заяву про те, що не поливали город. Так нам з «Новотроїцькводоканалу» надіслали припис у місячний термін встановити водолі- чильники, інакше без попередження припинять водопостачання. Це що — помста за те, що відмовилися платити за послугу, якою не користувалися? — нарікає Ганна Володимирова.
Працівники водопостачальної організації відмовилися прийняти заяву про те, що ми не поливали присадибні ділянки у квітні, скаржаться мешканці будинку №4 по вуя. Суворова.
Та ще й поводилися нечемно.
Я розумію, що за рік зросли тарифи на електроенергію, мінімальний рівень заробітної плати, вартість запчастин, пально- мастильних матеріалів. Але ж не вдвічі! Звідки така нереальна ціна за сотку поливу — більше 40 гривень на місяць? — обурюється пенсіонер В. О. Борисенко.
Стосовно приписів, отриманих мешканцями райцентру від «Новотроїцькводоканалу», ситуація прояснилася досить швидко. Керівник підприємства В. В. Соляник, новотроїцький селищний голова В. І. Мельник погодилися, що Правила, на які посилаються у цих приписах, не передбачають обов'язкового встановлення абонентами приладів обліку води, тим більше — позбавлення водокористувачів постачання водц через відсутність водолічильників. Законної сили ці приписи не мають, хоча декого з мешканців району й змусили понервуватися.
Не нараховувалася у квітні оплата за воду, використану для поливу присадибних ділянок, мешканцям двоповерхового будинку №4 по вул. Суворова. Знайшлося у працівників водопостачальної організації й виправдання відмови у прийнятті заяви: мовляв, водопровідного крану у дворі будинку немає (лише у квартирах), поливати присадибні ділянки мешканці будинку не могли. Тому оформлення саме заяв від мешканців даного будинку — зайва й нікому не потрібна морока. У квітні вистачало клопотів з розглядом заяв від водокористувачів приватних будинків, вони надходили сотнями. Моральний бік справи — чому людині, яка подавала ці заяви, належним чином не роз'яснили ситуацію, чи справді працівник «Новотроїцькводоканалу» спілкувалася з абонентом нечемно — керівництвом не розглядалася, оскільки такої скарги на підприємство не надходило.
Із встановленням розміру оплати за сотку городу дещо складніше. І у Новотроїцькому житлово-комунальному підприємстві (а саме воно з 4 травня ц. р. опікується водопостачанням у населених пунктах Новотроїцької селищної ради), і у Новотроїцькій селищній раді редакцію запевнили, що старі тарифи, які використовувалися у минулому році, вже тоді не відповідали нормативам і фактичним затратам, були суттєво і безпідставно занижені. Підняти їх до нормативно-обгрунтованого рівня не дозволяв неофіційний мораторій на підвищення цін за воду, накладений владою: то вибори (а хто захоче напередодні виборів знижувати власний рейтинг непопулярними рішеннями!), то фінансова криза (у людей і так статки знизилися).
Від банкрутства райцентрівські комунальні підприємства рятувало те, що у 2009 та 2010 роках Новотроїцька селищна рада давала дотації на вирівнювання тарифів на загальну суму 400 тисяч гривень на рік. У поточному році через відсутність коштів у бюджеті селищної ради така допомога не надається.
Ситуація критична. Якщо не піднімати тарифи на водопостачання і не привести вартість поданої споживачам води у відповідність з нормативами та фактичними витратами, водопостачальне підприємство просто збанкрутує. І тоді новотройчани не те що городи, не поливатимуть, проблемою стане , помитися, випрати білизну. А для малозабезпечених громадян, які не можуть дозволити собі купувати очищену воду для пиття та приготування їжі,- навіть просто води напитися.
Наскільки встановлена водопостачальним підприємством норма витрат поливної води відповідає нормативам? Левову частку городів новотройчани відводять під картоплю. Науково- обгрунтована норма поливу при вирощуванні картоплі для наших таврійських степів становить 2400 кубічних метрів на гектар (це чотири-п'ять повноцінних по- ливів). Одна сотка становить 0, 01 гектара, тобто норматив для сотки посівів картоплі — 24 кубометри води. Поливають картоплю в нашій зоні, як правило, у травні-червні, тобто два місяці, у липні вже викопують. Тобто, для нормального розвитку картоплі на сотці городу посівам треба дати 12 кубометрів води. Вартість цієї води згідно, з тимчасовими тарифами, становитиме 3,6 грн. х 12 = 43,2 грн.
Новотроїцьке ЖКП обраховувало тарифи на полив городів за іншою методикою. Згідно із затвердженими райдержадміністрацією та сесією Новотроїцької селищної ради нормативами, денні витрати води на полив становлять 4 літри на один квадратний метр площі. На сотку щодня витрачається 400 літрів води, за місяць (ЗО днів) — 12000 літрів або 12 кубометрів. Вартість поливу сотки 3,6 грн. х 12 мЗ= 43,2 грн.
Тобто, результат однаковий.
У минулі роки існувала практика: після викопування картоплі власник присадибної ділянки пише заяву про звільнення частини площі. Представники водопостачального підприємства заміряли звільнену ділянку і відповідно зменшували розмір оплати за воду, використану для поливу.
Так, погодні умови можуть бути різними. А що як, наприклад, у червні задощить і необхідність у поливах відпаде?
Дійсно, якщо абонент не має водолічильника, точно встановити обсяг використаної на його присадибній ділянці води для поливу практично неможливо. І жодна метода тут не забезпечить стовідсоткової достовірності та правильності стягнутої оплати за воду. Для цього треба щодня перевіряти, що, де і як поливається на кожному городі. Трьом контролерам, які працюють у водопостачальному підприємстві, таке не під силу. Який вихід? Збільшити кількість працівників цієї служби у 10 разів? Але ж тоді й собівартість поданої води суттєво зросте, а отже доведеться знову підвищувати тарифи. І тоді замість 3,6 грн. за кубометр води сплачуватимемо 4,6, а то й 5 гривень. Навряд чи когось із водокористувачів порадує така перспектива.
Так що єдиний вихід — встановлювати у кожному дворі прилади для визначення обсягів використаної води. Тоді й конфліктів стосовно оплати не виникатиме.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |