Реформування земельних відносин в Україні здійснюється з 1991 року. Основним його принципом стало подолання монополії держави на земельну власність і встановлення багатосуб'єктності права власності на землю.
Але у зв'язку з відсутністю досконалих інструментів регулювання ринку сільськогосподарських земель в Україні тимчасово встановлений мораторій (заборона) на відчуження земельних ділянок сільськогосподарського призначення шляхом їх продажу.
Формування ринку земель сільгоспугідь є одним з найбільи дискусійних і заполітизова- них питань аграрної політики в Україні. Протягом півтора десятиріччя точаться всілякі дискусії щодо цього. Але суспільство і більшість політичних сил визнають неминучість формування ринку земель сільськогосподарського призначення за умови належного нормативно-правового забезпечення засад його функціонування.
Серед негативних наслідків продовження мораторію на кулівлю-продаж земель сільськогосподарського призначення можна виокремити основні. Йдеться про стримування оптимізації сільськогосподарського землеволодіння та землекористування, неможливість поліпшити технологічні умови використання сільськогосподарських земель внаслідок нераціональних розмірів землеволодінь, через смужжя, вкраплення дрібних ділянок інших власників у масиви земель господарств тощо. Врахуйте й концентрацію більшої частини земель сільськогосподарського призначення у власності найменш економічно активної частини сільського населення (пенсіонерів та осіб передпенсій- ного віку), яка не має належних професійних знань, фінансових та фізичних можливостей займатися землеробською справою. Мовиться й про отримання земельних ділянок сільськогосподарського призначення у спадщину особами, що проживають в містах, інших країнах, та не мають наміру займатися сільськогосподарським виробництвом і управляти земельними активами, а це призводить до невикористання земель сільськогосподарського призначення. Можна говорити також про блокування процесів створення крупно- товарних господарств ринкового типу, що в умовах завершення процесів інтеграції України до COT кардинально знижує конкурентоспроможність вітчизняного сільського господарства на світових ринках. В результаті маємо зниження інвестиційної привабливості аграрного сектора української економіки, пов'язані з підвищенням ризику вкладення внаслідок неможливості іпотечного кредитування сільського господарства під заставу земельних ділянок.
Необхідність стримування повноцінного включення земель сільськогосподарського призначення в економічний обіг на ринкових засадах багатьма політичними силами обґрунтовується потенційною небезпекою виникнення низки негативних явищ суспільно-економічного характеру. Зокрема, можливе скуповування значних площ сільськогосподарського призначення фінансово- промисловими групами, що матиме своїм наслідком «обезземелення» селян та утворення латифундій латиноамериканського типу з найманими працівниками. Існує ризик відчуження селянами земельних ділянок сільськогосподарського призначення за ціною, що є істотно нижчою за економічно обгрунтовану. Запровадження передбаченого проектом Закону України «Про ринок земель» продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення за ціною, яка визначена на підставі експертної грошової оцінки, знижує ризик цього негативного явища, а також він може бути додатково зменшений у разі запровадження відстрочення набрання чинності договорів відчуження земельних ділянок із правом кожної зі сторін відмовитись від укладення договору протягом певного строку. Не відкидається й концентрація значних площ сільськогосподарського призначення у власності фінансових установ (комерційних банків) під час переходу заставної землі у власність заставоутримувача. Слід підкреслити, що такий ризик буде несуттєвим, оскільки зацікавленість комерційних банків в цьому питанні відсутня, а земельні ділянки, на які звернене стягнення, згідно з чинним законодавством підлягають продажу на публічних торгах. Можливе виникнення явища «спекуляції» земельними ділянками, коли значні площі земель сільськогосподарського призначення скуповуватимуться фінансовими спекулянтами із метою подальшого їх перепродажу за більш високою ціною, що призведе до зростання вартості аграрної продукції і спричинить інфляцію. Цей ризик може бути мінімізованим завдяки внесенню підготовлених змін до Декрету Кабінету Міністрів України «Про державне мито» щодо запровадження підвищених ставок державного мита при перепродажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення (сільськогосподарських угідь) протягом 5 років з. дня укладення договору, за яким ця ділянка°перейшла у власність від- чужувача, в розмірі від 60 відсотків нормативної грошової оцінки, при відчуженні на п'ятий рік до 100 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки при відчуженні за перший рік. Очікується також неконтрольова- на зміна цільового призначення та урбанізація сільськогосподарських земель. Ця загроза є мінімальною, оскільки привабливі для містобудівного освоєння ділянки за останні роки вже зазнали урбанізації та переведення у відповідні категорії земель.
Для подолання таких негативних наслідків мораторію на купівлю-продаж земель сільськогосподарського призначення проектом Закону України «Про ринок земель» 'пропонується утворити державну спеціалізовану установу з управління землями сільськогосподарського призначення державної власності, одним з основних завдань якої є проведення землеустрою, консолідація та забезпечення охорони земель сільськогосподарського Призначення державної власності.
З огляду на нейтралізацію вищезазначених ризиків і враховуючи величезну важливість прийняття Закону України «Про ринок земель», його принциповими завданнями можна вважати: законодавче визначення принципів та механізмів державного регулювання ринку земель; запровадження механізмів попередження недобросовісних дій суб'єктів ринку земель, пов'язаних із продажем земельних ділянок за заниженими цінами, а також досягненням суб'єктами ринку монопольного (домінуючого) становища; деталізацію умов цивільно-правових угод, за якими може здійснюватися відчуження речових прав на земельні ділянки; попередження спекулятивних операцій із земельними ділянками сільськогосподарського призначення.
Прийняття зваженого Закону України «Про ринок земель» дозволить створити правові передумови для запровадження ринку земель сільськогосподарського призначення, який передбачатиме обмежене державне регулювання процедури відчуження власниками майнових прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення.
Запровадження повноцінного ринку земель сільськогосподарського призначення та його ефективного державного регулювання в Україні забезпечить реалізацію цілої низки важливих на сьогодні проблем, зокрема таких, як повноцінна реалізація права приватної власності та інших прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення усіма суб'єктами земельних відносин.
В цілому ж можна констатувати: світовий досвід показує, що регулювати ринок земель набагато вигідніше, ніж заганяти його «в тінь».
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.004Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |