Нещодавня відставка міністра охорони здоров'я засвідчила, що реформаторів у країні цінують більше за тих, хто не може проводити реформи
В Україні починаються перші масштабні кадрові чистки болючих змін — законоки в лавах вищого чиновництва. Перший дзвіночок — звільнення міністра охорони здоров'я через відсутність реформ у медицині. Зрозуміло, що коли ні у партії влади, ні в опозиції більше немає тем для конструктивних суперечок, переходять на особистості і починають вішати на конкретних людей відповідальність за невдачі всієї владної команди. З іншого боку, мотивація «за непроведені реформи» — це цілком логічний сигнал у розвиненому суспільстві.
Хто на вихід?
Відставивши главу МОЗ Іллю Ємця, Президент дав зрозуміти міністрам, які поки що зберегли свої крісла, що за Гальмування реформ буде карати жорстко. Але головне питання для нього сьогодні — а чи є заміна для тих членів Кабміну, які в найближчі тижні можуть піти? Чи є люди, у яких «горять очі» при слові «реформи»?
Якщо уявити, що у нас є можливість сформувати абсолютно нову урядову команду, то напевно нові міністри були б такими: професіонали своєї галузі, з європейським мисленням і досвідом роботи у великому бізнесі, без бюрократичного нальоту і з успішним досвідом проведення змін. А ще — зі стратегічним баченням подальшого розвитку свого міністерства і незаплямо- вані корупційними скандалами, такі, які мають повагу бізнес-спільноти. Але чи є такі люди в Партії регіонів? Більшість міністрів, яких експерти прирекли на звільнення, справді не відповідають цим параметрам.
Представники опозиції і деякі аналітики «затягли під ковпак» мало не кожного третього члена уряду. Міністра освіти Дмитра Табачника «викрили» у зловживаннях під час друку підручників, міністр оборонь Михайло Єжель підготував сумнівної якості військову доктрину, яка викликає масу питань, у тому числі і в міжнародної спільноти. Крім того, «під прицілом» міністр АПК Микола Присяжнюк, віце-прем'єр Віктор Тихонов. Багатьом в оточенні Президента також не подобається діяльність міністра юстиції Олександра Лаври- новича, який збирає під дахом свого відомства усі майнові реєстри. Віце-пре- м'єра, міністра соціальної політики Сергія Тігіпка нібито хочуть звільнити за провал пенсійної реформи. Хоча робити це в розпал переговорів з МВФ, кредит якого так потрібен урядові і з яким лідер «Сильної України» є єдиним адекватним переговірником, — щонайменше дивно. Мабуть, він один об'єктивно відповідає параметрам реформатора.
Святе місце порожнім буває
Але от з його «клонуван- ням» у влади поки що велика проблема. Інших політиків, хто не зв'язаний по руках і ногах «донецькими» зобов'язаннями і при цьому готовий переступити через себе і співпрацювати з владою для проведення реформ, у країні просто немає. «Неможливо передбачити, хто може прийти на заміну урядові Азарова, тому що реально навряд чи зараз є інша команда, яка б влаштувала всі політичні сили», — говорить директор Агентства моделювання ситуацій Віталій Бала. Гарантувати, що нові керівники різко запустять реформи у своїх галузях, неможливо. Ще менше зпевненості в тому, що у разі, якщо піде той же Тігіпко, хтось зможе дати ради реформі системи пенсійного забезпечення або легалізації заробітних плат. «Об'єктивно сьогодні вона не проходить тільки тому, що Тігіпко не член провладної коаліції, а лише її ситуативний союзник. Якщо завтра буде вказівка провести реформу в точно такому самому вигляді з Адміністрації Президента — парламент навряд чи буде чинити опір. Але малоймовірно, що це станеться», — додає Бала.
Прискорення реформ
Протистояння Кабміну і парламенту, яке, здавалося б, залишилося в далекому «помаранчевому» минулому, тепер може стати ще одним затором на шляху реформ. Саме незлагодженість виконавчої та законодавчої гілок влади здебільшого плутає карти реформаторам. Там, де потрібно швидко і ефективно роздерибанити бюджетні гроші, — запинок у взаємодії немає. Але щойно доходить до болючих змін — законодавці ховаються в кущі. Більше того, вони готові перевести на одну людину весь негатив, аби тільки умити руки і не псувати свої особисті стосунки з електо- ратом. «Це «совковий» підхід, — говорить директор Інституту економічних досліджень і політичних консультацій Ігор Бураковський. — Наприклад, зупинка пенсійної реформи — це не тільки проблема Тігіпка. Тігіпко ж не комісар з маузером, який повинен всіх змусити силою довше працювати до пенсії. Потрібна злагоджена ріобота всіх органів влади в цьому напрямі».
Варто зазначити, що на тлі загального «байдикування» влади в плані реформ сам факт активності Тігіпка — це вже досягнення. Про те, що саме він робить, багато хто, зокрема критики реформ, навіть не замислюються. Як, втім, і про те, що через такі самі зміни свого часу проходили Польща, Грузія, які зараз стали символами економічного дива. І навряд чи до цього дива є інший шлях, окрім реформ. Більш того, вони вже задекларовані владою, і відмова від перетворень буде означати фіаско команди Президента.
У цій ситуації влада серйозно задумалася над важливістю кадрового потенціалу реформ. Зокрема, на думку спікера ВР Володимира Литвина, на тлі прогнозованих ротацій в уряді віце-прем'єр Сергій Тігіпко звільнений не буде, незважаючи на постанову про його відставку, зареєстровану НУНС, — вона зможе набрати від сили до 100 голосів комуністів і деяких опозиціонерів, які борються за власне політичне виживання.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |