За статистикою в Україні щороку народжується до півтисячі дітей з синдромом Дауна. Більшість з них можуть стати повноцінними членами суспільства за наявності необхідної психолого-педагогічної та медичної підтримки, адже в світі вже давно існує відпрацьована модель супроводу таких дітей та їх сімей. У нашій державі підтримка та професійна допомога людям із синдромом Дауна відсутня. Це призводить до відмов від таких малюків у пологових будинках. Але що чекає на батьків, котрі виховують таку дитину? Адже проблемам їхньої соціальної адаптації практично ніхто не приділяє уваги. Через це майбутнє навіть здібних до навчання та творчості малят назавжди перекреслене специфічним діагнозом. Іх.оминають дошкільні та шкільні заклади, вказуючи на те, що таким дітлахам не місце в звичайних дитячих колективах. Тож максимум, на що вони можуть розраховувати, це інтернати та реабілітаційні центри. Тим часом втрачається дорогоцінний час, що згодом остаточно поставить хрест на адаптації дитини до суспільства. Допомагати власним дітям узялися їхні ж батьки, котрі прагнуть стукати в усі двері, аби їх почули й допомогли. Розповісти не стільки про біди, скільки про успіхи своїх дітей, чим привернути до них увагу громадськості, державних та освітніх установ, вирішили під час прес-конференції члени Всеукраїнської благодійної організації «Даун-Синдром», яка нещодавно запрацювала й на Херсонщині. На захід до журналістів мами прийшли разом зі своїми чадами: найменші бавилися в залі прес-кпубу, старші терпляче чекали під дверима.
Під час прес-конференції йшлося про особливості здобуття такими дітьми дошкільної та шкільної освіти, про функціонування спеціалізованих закладів для навчання та соціальної адаптації дітей з синдромом Дауна у Херсоні. Кажуть, що народження такої дитини — Богом дане випробування. Втім, для їхніх батьків серйозною проблемою є не стільки виростити таку дитину, скільки прилаштувати її до повноцінного життя. «Наші діти не агресивні, дуже здібні, якщо з ними системно займатися, — переконує мама Надія Дандіна, яка є регіональним представником ВБО «Даун- Синдром». — Вони, так само, як інші, мають право на освіту, але для цього необхідні спеціальні методики. У школах і садочках не знають, як ефективно навчити дітей із синдромом Дауна гобЪрити і читати, хоча в усьому світі існують спецпрогра- ми. Важливо починати індивідуальну роботу з такими дітьми з перших днів життя, задовго до того, як їхні однолітки сядуть за буквар. Тільки тоді діти зможуть ефективно навчатися, здобувати професію, а в майбутньому і працювати. Не можна їх відокремлювати, дискримінувати, пригнічувати їхню гідність».
Повністю згодна з цим і голова правління Херсонської міської громадської організації матерів дітей- інвалідів «Серце матері» Валентина Бондар, яка на власному гіркому досвіді переконалася, як важко пробивати стіну байдужості і нерозуміння проблем дітей з особливими'потреба- ми. Її громадська організація мріє створити на базі одного з корпусів міської школи № 33, що по вул. Кольцова, спеціалізовані класи та дошкільні групи для навчання дітей за інклюзивними програмами. Щоправда, на відновлення роботи корпусу потрібні колосальні кошти, адже зараз приміщення стоїть без вікон та дверей, тож наблизити омріяне відкриття закладу можна, лише об'єднавши зусилля небайдужих однодумців.
Поділяє стурбованість батьків і начальник дошкільного відділу управління освіти міськвиконкому Людмила Коврига. Втім, вона як фахівець цілком переконана, що такі діти потребують значно більшої уваги вихователів і вчителів, тому при звичній наповнюваності груп та класів їм просто не зможуть приділити належної уваги і турботи. Для занять з ними необхідне залучення додаткових спеціалістів: логопедів, психологів, соціальних педагогів тощо. Тож узгодити всі аспекти перебування таких дітей в колективах можна лише на міністерському рівні.
Певний досвід у вихованні та освіті дітей з особливими потребами вже мають вчителі загальноосвітніх шкіл. Своїми міркуваннями з цього приводу поділилися вчителі Херсонської ЗОШ № 4 Лариса Золотаревська та Ольга Гришаєва, які вчать дітей, хворих на ДЦП. Слід визнати: щоб працювати з дітьми- інвалідами, в звичайних школах бракує спеціально підготовлених педагогів. Це повинні бути викладачі з відповідними корекційними навичками, вони мають володіти спеціальною методикою викладання. Зрештою, ключову роль тут відіграє і людський фактор: вчитель має бути ще й духовно позитивно налаштований, максимально доброзичливий та терплячий до таких діток. Адже їм потрібно приділити набагато більше уваги та піклування, ніж іншим. Втім, як переконалися і вчителі, і батьки дітей, є в такому змішаному типі класів і позитив. Звичайні школярі вчаться бути небайдужими, турботливими і уважними до своїх однолітків. Вони в усьому їм допомагають, навіть підводять до дошки чи піднімають сходами. Багато, звичайно ж, залежить і від зацікавленості батьків хворих дітей в їх освіті та адаптації серед ровесників. Адже, за словами педагогів, деякі з таких учнів не лише не відстають від однокласників за рівнем знань та інтелектом, а й значно випереджають їх, є відмінниками. Вони пишаються такими дітьми.
Наразі активісти ВБО, «Даун- Синдром» по всіх регіонах активно зайнялися пошуком коштів для створення програм з навчання своїх дітей, розробки курсу цілеспрямованих, поетапних занять з розвитку мови, пам'яті, читання і рахування. Використання програми дозволить таким дітям відвідувати дитсадок, навчатися в школі, стати повноправними членами суспільства. Активність у благодійницькій акції, яка триватиме до 1 липня, проявляють насамперед батьки таких дітей. Втім, як з'ясувалося, в Херсоні їх уже підтримало чимало небайдужих людей, які поповнюють скриньки для пожертв, встановлені у вузах, бібліотеках, магазинах, інших закладах «Твоя монетка — для мене майбутнє» — девіз проекту «Срібна монетка».
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.007Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |