Продовжуємо публікацію пропозицій по виведенню сільських та селищних комунальних підприємств із кризи. Своїм баченням проблем ділиться новотроїцький селищний голова В.І.Мельник
ДЕРЖАВНІ ПРОГРАМИ ПО ВОДОЗАБЕЗПЕЧЕННЮ
Було б несправедливим стверджувати, що держава самоусунулася від проблем водозабезпечення, з якими повсякчас стикаються комунальні підприємства. В Україні діє державна програма «Питна вода», для комунальних підприємств це суттєва допомога. За п'ять останніх років за цією програмою в район залучено 920 тисяч гривень, які використали на заміну водонапірних башт, реконструкцію водозабірних вузлів, реконструкцію частини водопровідних мереж у чотирьох населених пунктах нашого району: селищі Новотроїцьке, селах Калинівка, Маячка, Горностаївка.
Та біда в тому, що фонди наших сільських комунальних підприємств старіють і зношуються швидкими темпами. Реконструкція, через недостатнє фінансування, за ними просто не встигає. До того ж, на жаль, програма «Питна вода» на даний час фінансує з державного бюджету (за умови місцевого співфінансування) тільки проекти енергозбереження та поліпшення якості питної води.
Новотроїцька селищна рада сповна використовує надану можливість залучення бюджетних коштів. Тільки у поточному році подані документи на включення до переліку об'єктів, які фінансуватимуться за цією програмою, переоснащення обладнання свердловин по вулицях Толбухіна, Польовій, Чдпаєва та Лісовій; облаштування установок по очищенню питної води у дитсадках «Дзвіночок» та Дюймовочка».
Однак, лише в Новотроїцькому 28 робочих башт Рожновського, а на території району — 150. Якщо переобладнувати по чотири свердловини на рік, то для повного переходу на економний у плані споживання електроенергії безбаштовий метод подачі води знадобиться майже 40 років. Потрібно або ж суттєво збільшувати фінансування державної програми «Питна вода» по напрямку впровадження енергозберігаючих технологій, або ж запровадити додатковий напрямок програми саме по технічному переоснащенню свердловин.
Ще одна проблема сільських комунальних підприємств, яку їм не вирішити самостійно — оновлення машинно-тракторного парку. У порівнянні з сільськими комунальними підприємствами району Новотроїцьке ЖКП має значно міцнішу матеріально- технічну базу, адже сюди перейшли основні фонди колишніх ЖКП «Укрводбуду» та «Ново- троїцькводоканалу». Інші комунальні підприємства району створювалися практично з нуля, у кращому разі їм виділяли стару неполагоджену техніку та певне устаткування при розпаюванні майна колективних сільгосппідприємств. Так ось, навіть за вказаних переваг, комунальному підприємству райцентру в цьому плані нічим похвалитися. Воно не має асенізаційного автомобіля, зварювального агрегату, сміттєвоза. Автокранам, екскаватору та спецавтомобілю для викачування й перевезення рідких нечистот, які експлуатуємо, вже більше ЗО років. Про те, щоб придбати нову техніку за власний кошт, залишається лише мріяти: автокран нині коштує 500 тисяч гривень, екскаватор — 168 тисяч... А ось за сприяння держави оновити машинно-тракторний парк буде цілком реально. Пропоную розширити програму «Питна вода», доповнивши її ще й напрямком «Оновлення матеріальної бази сільських та селищних комунальних підприємств».
НОВІ ЗАКОНИ — НОВІ ПРОБЛЕМИ
Це твердження не безпідставне. Пропоную проаналізувати як у 2011 році позначилося прийняття нового Податкового кодексу та Бюджетного кодексу на роботі сільських комунальних підприємств у цілому і ситуації з водо- забезпеченням.
Відповідальність за роботу комунальних підприємств, що функціонують у сільській місцевості, покладена на сільські та селищні ради. Однак можливості цих місцевих рад досить обмежені. За останні п'ять років намітилася стійка тенденція до зменшення бюджетних призначень, які згідно з Законом «Про місцеве самоврядування в Україні» повинні надходити до місцевих бюджетів для забезпечення населення послугами на рівні мінімальних соціальних потреб. Особливо загострилася ситуація після прийняття нових Податкового та Бюджетного кодексів: Якщо до цих змін ще можна було якимось чином за рахунок перевиконання доходної частини за півроку в другому півріччі фінансово підтримувати комунальні підприємства, то зараз такої можливості немає. Адже згідно з Бюджетним кодексом місцеві ради повинні в обов'язковому порядку при затвердженні річних бюджетів враховувати потребу в коштах на оплату праці та відрахування на весь бюджетний період.
Формуються місцеві бюджети на основі нормативів бюджетної забезпеченості на одного жителя. Мінімальні потреби на бюджетне забезпечення розраховується по формулі, яка і в минулі роки на 25-30% не забезпечувала мінімальних витрат селищної ради, у 2011 — на всі 50%. Відповідно до нових нормативів фінансової забезпеченості на дошкільне виховання у поточному році на кожну дитину наша рада отримує на 300 гривень менше, ніж у 2010 році. Аналогічна ситуація і по фінансуванню сільських та селищних закладів культури, апаратів місцевих рад. Тепер, щоб забезпечити нормальне фінансування до кінця року, ми змушені перекладати гроші з ІІ-го кошика, які Бюджетним кодексом передбачені на виконання місцевих соціальних програм (направлених на стабільне функціонування житлово- комунального господарства в частині відшкодування різниці в тарифах на водопостачання та во- довідведення, будівництво, утримання та ремонт доріг місцевого значення, ремонт водомереж та фінансову допомогу комунальним підприємствам) на забезпечення захищених статей.
Окрім того, Бюджетним кодексом передбачено фінансування програм, направлених на будівництво, реконструкцію, ремонт доріг місцевого значення, однак новий Податковий кодекс не передбачає призначень на виконання їх. Зараз місцеві ради, щоб зберегти дошкільну освіту, культуру та функціонування апарату, вимушені обмежити видатки на ці програми. Та навіть за таких обмежень у поточному бюджетному році не прораховуються призначення, направлені на індексацію грошових доходів, компенсацію по 57 статті Закону України «Про освіту», коригування відпускних.
На наш погляд, ці неузгодження — результат того, що при розробці Бюджетного, нового Податкового кодексів не враховано пропозиції представників сільських органів місцевого самоврядування. Як можна було законодавчо відмінити ринковий збір, який для наших бюджетів становив майже 10%, і який дозволяв врегульовувати всі ті проблеми у фінансуванні, від вирішення яких держава відмовилася?
З тих же причин у поточному році Новотроїцька селищна рада позбулася надходжень від плати за землю (а це 320 тис. грн.), а зі складу доходів вилучено за рахунок ринкового збору, штрафів, єдиного податку 604 тис. грн. Так, єдиний податок відтепер надходить до бюджету розвитку місцевих рад. Але з бюджету розвитку фінансують тільки капітальні видатки. А ремонти за що робити?! Приведені факти наочно засвідчують, що Закон «Про місцеве самоврядування в Україні» не стикується з вимогами Бюджетного та нового Податкового кодексів, постанов КМУ та інших законів України. Для юристів це юридичний казус, для сільських та селищних комунальних служб біда.
Сьогодні ситуацію з комунальними підприємствами у сільській місцевості з повним правом можна вважати загрозливою. Жодне з них не має належної матеріально- технічної бази, відсутня перспектива кардинального оновлення її і в найближчі роки. Через брак коштів сільським та селищним комунальникам не під силу в належних обсягах впроваджувати прогресивні енергозберігаючі технології подачі води, здійснювати капітальні ремонти і реконструкції старих зношених мереж, а часом навіть своєчасно і якісно зробити поточні ремонти.
Всі ці питання потребують невідкладного вирішення. Оптимальний варіант — прийняти нові закони «Про органи місцевого самоврядування в Україні», «Про стабільне фінансування органів місцевої влади», «Про статус сільського, селищного, міського голови», і обов'язково переглянути нормативи фінансового забезпечення по формульному методу при формуванні бюджетів, особливо для селищних рад, та забезпеченню вимог Закону України «Про освіту».
Ще більш невідкладні відповідні зміни до Державного бюджету. Якщо цього не зробити, то цілком ймовірно, що вже у червні бюджети селищних рад очікує фінансовий колапс. А це, у свою чергу, неминуче призведе до банкрутства комунальних підприємств.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.004Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |