Незважаючи на те, що від«першого»дзвоника нас відділяє тільки два тижні, саме час задуматися над тим, з якими знаннями прийде до школи наступного року новий«першачок». Особливо це питання турбує тих, у кого дитина підростає, і це остання осінь його«відпочинку»перед стартом у сучасне доросле життя з його проблемами і правилами
Як правильно підготувати дитину до походу у перший клас? З якими знаннями вашій дитині буде простіше і легше засвоювати шкільну програму? Що треба зробити для того, аби наступне 1 вересня для вашого малюка пройшло без стресових ситуацій?
На ці, і не тільки ці питання, я попросив відповісти Емілію Чечуй — завідувачку підготовчого відділення Херсонського Академічного ліцею при ХДУ, кандидата філологічних наук.
КОР. Еміліє Петрівно, на Вашу думку як висококваліфікованого фахівця, коли краще розпочинати підготовку дитини до школи? Як краще це робити? Чому і як вчити? Хто повинен готувати дитину до школи?
Е. Чечуй. Єдиного для всіх дітей рецепту немає, та й бути не може: з однією дитиною треба більше говорити, іншу — більше слухати, з третьою — бігати і стрибати, а четверту — вчити «по хвилиночках» сидіти і уважно працювати. Але кожну дитину готувати до школи треба заздалегідь, а не у серпні — це аксіома.
Як правило, фахівці радять батькам здавати дитину до підготовчого класу, що дасть їй можливість у формі гри адаптуватися до складного життя у школі, Чому «підготовчий клас»? По-перше, у групі навчаються не більше десяти дітей, що дає можливість забезпечувати індивідуальний підхід до кожного учня. По-друге, основне, на що при такій роботі звертає увагу кваліфікований вчитель, це так званий випереджувальний метод навчання, тобто дітки не тільки опановують ази науки, а й просуваються далеко вперед за програмою розумового розвитку.
КОР. Я переконаний, що більшість батьків сьогодні думають і про те, що їхня дитина повинна розвиватися не тільки розумово, але й духовно, творчо. Що думаете з цього приводу Ви? Адже, на жаль, коли діти приходять до школи, то це — зовсім інший світ, у якому панує суворе дисциплінарне життя, а діти до нього — просто не готові.
Е.Н. Тут важливий професійний і творчий підхід фахівця. Наші викладачі, наприклад, підходять до кожного уроку настільки творче, і знов таки індивідуально до кожної дитини, що це дає нам можливість розкрити внутрішні пласти її здібностей, але таким чином, у такий спосіб, щоб маленькі учні цього не помічали, що у свою чергу дає можливість їм значно легше засвоювати навчальний матеріал.
Саме творчий процес спонукає дитину до бажання вчитися, вони хочуть вчитися і з бажанням ідуть до школи, Це дуже важливо.
На прикладі нашого Ліцею можу сказати зі 100% упевненістю, ми це спостерігаємо вже не один рік, незважаючи на те, що учні приходять до нас на заняття тільки двічі на тиждень, але результати підготовки вражаючі. На кінець року всі діти добре читають, вміють спілкуватися українською мовою, переказують прочитане, знають напам'ять кілька десятків віршів і зовсім не бояться школи, бо почувають себе упевнено, адже вони вже чітко знають, що таке шкільне життя, як воно протікає, і які вимоги буде ставити до них вчитель.
КОР. Як на Вашу думку, чи потрібне дітям, а іноді й батькам (при підготовці до навчання у школі), спілкування з вузькими фахівцями — такими, як психологи?
Е.Ч. Ви абсолютно праві, допомога психолога вкрай потрібна. І я би хотіла звернути увагу батьків, у першу чергу на те, що вони часто плутають терміни: психолог і психіатр, Психолог — це людина, покликана допомогти у визначенні проблеми та у пошуках шляхів її вирішення. А психіатр — це вузькоспеціалізований лікар, який займається зовсім іншими питаннями — лікує психологічні розлади.
Знов таки на прикладі нашого Ліцею, можу зазначити, що роль психолога на етапі підготовки дуже важлива, і ми цьому приділяємо багато уваги, У нас батьки майбутніх першокласників із задоволенням відвідують як групові заняття, так і індивідуальні консультації, на яких їх навчають тому, як поводити себе у складних ситуаціях, як взаємодіяти із сором'язливою або гіперактивною дитиною, як сформувати навчальну мотивацію, що фактично є запорукою успішного навчання дитини у школі. Наші психологи обов'язково розповідають батькам про те, як розвивати у дитини самостійність та відповідальність, як навчити дитину встановлювати контакти з ровесниками і з дорослими.
КОР. Це що стосується маленьких, тих, хто тільки збирається йти до школи. А чи не вважаєте Ви, що допомоги потребують і ті, хто більш старшого віку, учні середньої школи?
Е.Ч. Знов таки, на прикладі Академічного ліцею при ХДУ. можу сказати, що у нас створена чудова база, яка допомагає опановувати якісь прогалини у навчальному процесі звичайної школи та набувати додаткових знань. У нас, наприклад, створені і вже кілька років діють: «Школа іноземних мов» та «Математично-комп'ютерна школа» для учнів 5-6 класів, де діти мають змогу поглибити свої знання з іноземної мови або розпочати її вивчення, обираючи серед англійської, французької, іспанської або німецької мов.
«Математично-комп стерна школа» дає можливість учням поглибити вивчення теоретичного матеріалу з математики та інформатики. Сьогодні багато сімей мають персональні комп'ютери вдома, але наявність комп'ютера не надає автоматично певних знань щодо його використання у різних сферах життя. Найчастіше комп'ютер в домі використовується, як іграшка або друкарська машинка, мета нашої школи — навчити дитину працювати з комп'ютером як з інструментом пізнавальної діяльності.
КОР. У ході нашої розмови, ми постійно у якості прикладів використовуємо епізоди з життя Академічного ліцею. Дозвольте одне пряме запитання: а навіщо створювати проліцейські класи, яке їхнє завдання? Що вони дають дитині?
Е.Ч. Відповідь лежить на поверхні — це знову таки допомога дітям. Саме у проліцейських класах учні 7-8 класів мають можливість поглибити свої знання із 16 спеціальностей, що дає змогу, по-перше, якісно почати підготовку до участі у зовнішньому незалежному оцінюванні.
По-друге, не секрет, що після 7-8 класів певна кількість дітей обирає для себе навчання у більш профільних навчальних закладах, які при вступі пропонують власні іспити з більш суворими вимогами, ніж звичайна середня школа, і тут ми також готові допомогли дитині при підготовці до вступу у такі навчальні заклади та ліцеї, у т.ч. числі і в наш.
КОР. Я знаю, що крім як за прикладними та економічними напрямками ви надаєте допомогу й тим, хто збирається вступати на творчі напрямки навчання: мистецтво, культура, журналістика.
Е.Ч. Для сучасної стратегії розвитку національної школи характерним є зростання уваги до особистості школяра, максимального розкриття його обдарувань, інтелектуального розвитку, що забезпечує пріоритетність розвитку творчих рис. Так, на підготовчому відділенні є хореографічна та художня школи. У школі хореографічної майстерності навчаються діти віком 6-12 років, які беруть активну участь у культурних заходах міста, області, України. Наш1 колектив неодноразово ставав володарем Гран-при та переможцем багатьох хореографічних фестивалів-конкурсів.
Мета створення художньої школи — залучити дітей до чарівного світу мистецтва, Викладачі підготовчого відділення вчать їх дивитися і бачити, а тому правильно зображувати. На заняттях діти оволодівають навичками зображувальної діяльності, різними техніками образотворчого мистецтва (малюнок, живопис, паперова пластика, декоративний розпис).
Майбутні журналісти пишуть свої перші твори.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.019Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |