Комунальна сфера в Україні «тріщить по швах». Особливо це помітно на селі, де останніми роками виникає найбільше проблем з водопостачанням. Люди все частіше скаржаться на неякісні послуги обслуговуючих комунальних підприємств, останні — на борги населення. Вирішити суперечки навколо води зараз намагаються за допомогою приладів обліку. Поки Новотроїцьке комунальне підприємство переконує жителів райцентру в доцільності встановлення лічильників, у інших селах району цей процес вже розпочався...
Останнім часом у жителів райцентру виникає чимало непорозумінь з Новотроїцьким житлово-комунальним підприємством. Вони нарікають на неякісне водопостачання й зависокі на нього тарифи, НЖКП — на неекономне використання води й небажання сплачувати за економічно обґрунтованими, на їх думку, цінами. Єдиний вихід у вирішенні цієї суперечки влада району, селищна рада і керівництво комунального підприємства вбачають у впровадженні приладів обліку води. Останнім часом вони наполегливо доводять громадянам: водо-лічильники — необхідна річ. Утім, серед населення райцентру є як противники, так і прихильники цієї тенденції. Одні кажуть, що економія нульова і вигоди з цього не отримати. Інші стверджують, що зберегли чималі кошти саме завдяки встановленню приладів обліку води. Давайте спробуємо розібратися: на чиєму боці правда?
ЗА ЩО ПЛАТИМО?
Комунальне підприємство щомісяця нараховує нам плату за спожиту воду, у літній період ще й за полив. Виходять немапенькі суми, які платимо як за якісні послуги. Натомість, з сумом констатуємо, що не такі вони вже й якісні...
Гніву новотройчан немає меж, коли в черговий раз прориває водопровід. Трапляється це найчастіше влітку. Потрібно поливати городи, а тут, як кажуть, й напитися не можеш. Тиск у крані бува такий, що за півгодини й відра не набереш. Тому дехто змушений вставати серед ночі, аби набрати води у різні ємності.
- Чому ми платимо за воду, якої не отримуємо?
скаржиться пенсіонер Володимир Федорович, прийшовши до редакції нашої газети. — А вода ж потрібна не тільки для пиття чи приготування страв. Уявіть, скільки мені потрібно наносити води, наприклад, для прання. А тим, у кого діти маленькі чи худоба, що робити? Ми воду економимо навіть на митті рук! А платимо по встановлених нормах, навіть якщо й не споживаємо стільки.
Чимало скарг від людей ми отримуємо й на якість води. Бо те, що тече з крана, а іноді взагалі не тече, можна коректно назвати так: прозора рідина з неприємним присмаком. Усі свої недоліки в роботі комунальники, зазвичай, аргументують нестачею грошей й незадовільним станом мереж.
- Внутрішні водомережі, їхня зношеність — це чи не найбільша наша проблема, — розповідає директор Новотроїцького житлово-комунального підприємства Віктор Соляник. -Здебільшого вони — аварійні, а це призводить до високого рівня втрат води. Може бути поломка, яку не завжди вчасно виявиш, тож вода просто виливається у землю. Та й у господарів часто через ту чи іншу несправність вода крапає з крану цілодобово. От і маємо через це збитки. Ми підрахували: за сім місяців поточного року підняли близько 640 тисяч кубометрів води, а реалізували (те, що нарахували населенню) всього 479,7 тисяч. Якщо так буде й надалі, ризикуємо залишитися без води. Вихід один — ставити лічильники.
Дійсно, якщо говорити про якість водопровідної води, то без попереднього очищення її краще не вживати (ми вже про це писали). А от щодо сплати за одержану чи неодержану воду, то тут єдиний вихід — встановлення приладів її обліку. Адже споживач в основному не витрачає встановлені нормою літри води на людину, а водолічильник усуває необхідність переплачувати за невикористані кубометри. Його встановлення, кажуть фахівці, й допомагає виявити фактичну витрату води в кожній родині і усунути несправедливість переплати. Та й за досвідом далеко ходити не треба. Він поруч, у нашому районі.
ДОСВІД СУСІДІВ
Наприклад, у Сивашівській сільраді ліквідувати заборгованість за електроенергію, через що місцеві жителі не-доотримували воду, та налагодити стосунки між людьми й обслуговуючим підприємством «Райсількомунгосп» допомогло саме встановлення водолічильників. Там до цієї справи підійшли продумано: зібрали сходку, пояснили селянам усі проблеми й тонкощі із водо-забезпеченням й запропонували: «Хочете отримувати воду цілодобово — встановлюйте лічильники!» Довго вмовляти нікого не довелося. Знесилені безводдям сивашівці (до цього воду подавали усього 2 години на добу) на пропозицію погодилися. Розуміючи те, що на лічильники не у всіх знайдуться гроші, сільрада й комунгосп вирішили закупити їх у приватного підприємця. Це вийшло значно дешевше, ніж якби кожен купував собі його окремо. Встановлював прилади обліку води сивашівцям теж місцевий житель. Усього-навсього за 50 гривень. Таким чином, зекономивши чималі гроші, люди й воду цілодобово мають, і платять, знаючи за що.
- У десяти селах, які ми обслуговуємо, вода подається максимум дві години на добу, — розповідає в. о. начальника Новотроїцького райсількомунгоспу Микола Шляхов. — І тому, коли ми пояснили сивашівцям, що проблему можна вирішити, встановивши прилади обліку, ті погодилися. На сьогодні водолічильники стоять ще не у всіх споживачів, але добиваємося 100-процентного їх встановлення. Вода подається цілодобово — всі задоволені. У Новотроїцькому зовсім інша ситуація. Тут люди воду отримують цілодобово, але, на мою думку, прилади обліку води треба однозначно ставити усім. Це — вигідно, насамперед, для самих людей і збереження їхніх нервів. Адже інколи виникають такі ситуації, коли приходиш до господаря і кажеш: «Ви винні за воду 200 гривень». А він упирається, мовляв, я стільки її не витратив, усе це ваші махінації... Коли ж буде лічильник, який намотає 500 гривень, — людина мовчки заплатить і ніяких питань не виникатиме. Наприклад, візьмемо Овер'янівку. Там раніше без лічильників з криками ледве «збирали» 600 гривень. Зараз, коли приїжджаємо, 1,5-1,7 тисячі виносять Іде й дякують, спасибі, що вода є.
Багато хто вже встановив лічильники і у Ново-троїцькому. Чимало людей ще вагається, а декому зробити це не дозволяють статки. Перші діляться з сусідами враженнями, розповідають, скільки грошей вони заощадили, встановивши собі лічильники води. Кажуть, що заощаджені таким чином за рік суми обчислюються сотнями гривень! Інші стверджують, що влітку платять забагато, взимку — мізер. Тож переваги є й тут.
- У нас чимала сім'я, -ділиться 35-річна жителька райцентру Анна Сергіївна. — Уже два роки як встановили лічильник. Вигода від цього очевидна. Так, за воду сутужно сплачувати в активні місяці поливу — травень і червень, доводиться економити. В інші місяці -дешево, а взимку — взагалі копійки. Коли платили без водолічильника, було набагато дорожче.
Переконана у вигоді встановлення приладів обліку води і пенсіонерка Валентина Михайлівна.
- Так, воду доводиться економити. Але й сплачую набагато менше. Усе залежить від тебе — скільки використаєш.
- Я й не проти, щоб встановити прилад обліку води, — ділиться своїми думками пенсіонерка з Новотроїцького Людмила Вікторівна, — але в мене немає таких коштів. Посудіть самі, пенсія — 900 гривень, живу сама. А на встановлення водолічильника потрібно десь 700-800 грн. Мені й так на життя не вистачає...
Хочеться сподіватися, що плани Новотроїцького житлово-комунального господарства й селищної ради піти назустріч населенню райцентру й закупляти лічильники за більш дешевшими цінами та встановлювати їх почергово з реструктуризацією боргу за прилад, оформлення й установку його на три місяці не залишаться, як кажуть, лише на папері. І справа ця врешті-решт набере масовості.
ВОДОЛІЧИЛЬНИКИ
На сьогодні асортимент лічильників води достатньо широкий. Це, головним чином, швидкісні крильчасті й турбінні прилади. Разом вони складають групу тахеометричних водолічильників — найбільш доступних за ціною й таких, що не вимагають електроживлення.
Взагалі, радять фахівці, перш ніж встановити прилад обліку води — проконсультуйтеся, визначіться, скільки вам потрібно кубометрів води на добу і що саме ви з нею робитимите. Пам'ятайте, обираючи лічильник води, слід враховувати межу його чутливості, обліку, а також пропускну спроможність. Також, наголошують у Новотроїцькому ЖКП, необхідно пам'ятати, що до лічильника обов'язково повинні додаватися паспорт, гарантійний талон та інструкція з установки. Звертайте увагу й на дату виготовлення, щоб не довелося одразу відправляти його на повірку. Також слід звернути увагу на місце для установки водолічильника. Якщо ви самі не можете з ним визначитися, запросіть спеціаліста з НЖКП. До речі, за словами директора комунального підприємства Віктора Соляника, з понеділка при установі працює спеціаліст, який прийде до вас додому, порадить на місці де і як краще встановити лічильник, який прилад вибрати, а потім допоможе оформити необхідні документи на встановлення і, звісно, безпосередньо за потреби встановить. Також, якщо ви надумали робити все самі, зверніть увагу на місце для установки водолічильника: важливо, щоб до приладу був вільний доступ, а вода на його зовнішній корпус не потрапляла.
Після монтажу прилад слід прийняти в експлуатацію — процес відбувається у присутності спеціалістів контрольно-абонентської служби. В акті приймання вказується, що прилад встановлений правильно й записують його перші показники. Далі обумовлюються строки, в які споживач повинен надавати дані про витрату води, а також порядок сплати. І насамкінець лічильник води пломбується.
ДАВАЙТЕ ЕКОНОМИТИ!
У нашій країні за довгі роки сформувалось ставлення до води як невичерпного й абсолютно безплатного ресурсу. Однак останнім часом ситуація дещо змінилася. З переведенням комунального сектора економіки до ринкової моделі ведення господарства вода перестала бути «манною небесною» і перетворилася на товар, що має свою ціну.
Нещодавно Президент України озвучив інформацію про те, що до кінця 2012 року всі споживачі комунальних послуг повинні перейти на розрахунки з постачальними організаціями відповідно до встановлених приладів обліку. Це стосується і водолічильників. Подібне «нововведення» насправді пройдений етап у розвинутих країнах світу, там споживачі вже давно сплачують за одержані послуги не за віртуально нарахованими сумами — «за якимись там нормами», а, як мовиться, за фактом: скільки спожив, стільки й заплатив.
Тож можливо й нам слід врешті-решт замислитися над цим питанням і докласти усіх зусиль, щоб справедливість, як-то кажуть, перемогла. Яким буде механізм встановлення водомірів, якщо більшість з нас таки погодиться, поки що невідомо.
Як ми вже повідомляли, Новотроїцьке житлово-комунальне господарство має намір піти назустріч людям: закупити лічильники оптом й встановлювати їх у порядку черговості. Та чекаючи на допомогу з боку влади, ми напевно й самі маємо зрозуміти, що використання сучасних побутових приладів і обладнання створить нам самим додатковий комфорт. Мабуть, тільки в такому разі буде досягнуто повне порозуміння між постачальником й споживачами щодо справедливості сплати за водопостачання.
Поради до теми
✓ Прилади обліку придбаваються й установлюються абонентом, перебувають на його балансі й обслуговуванні.
✓ Тип і діаметр приладу обліку визначається відповідно до необхідного обсягу водоспоживання абонента, що вказується в технічній документації.
✓ Технічні умови оформляються в Ново-троїцькому ЖКП. Місце установки приладу обліку вказується в технічних умовах.
✓ Після установки приладу обліку абонент зобов'язаний зареєструвати його в абонентському відділі НЖКП. Для реєстрації необхідно при собі мати паспорт водолічильника та квитанцію про сплату за пломбування. Вартість пломбування приладу обліку 40 гривень.
✓ Прилади обліку води, установлені в приватному домоволодінні, підлягають періодичній по-вірці. Перша проводиться згідно з паспортом на водолічильник, наступні — 1 раз на три роки.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |