ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
ОЦІНКА ЗНАНЬ УЧНІВ ОЦІНКА ОСВІТНЬОЇ СИСТЕМИ
30.01.2010 / Газета: Чорноморські новини / № 12-13(21053 — 21054) / Тираж: 8525

Граніт науки буде важче дістати, ніж гризти. Таку тезу висували опоненти запровадження зовнішнього незалежного оцінювання. Мовляв, запропонована система тестування, як обов'язковий етап вступної кампанії, занадто складна для абітурієнтів і вад у неї більше, ніж переваг. За два роки ця думка змінилася на протилежну. Згідно з результатами опитування, проведеного Київським міжнародним інститутом соціології, довіра до ЗНО у 2009-му зросла до 82,8 відсотка. Попереднього року цей показник був нижчий: у 2008-му новій системі оцінювання знань довіряли 78,5 відсотка українських абітурієнтів. Збільшення довіри до ЗНО напряму пов'язане з поінформованістю людей про нього.

Як здобуватимуть «граніт науки» цьогорічні випускники? Адже систему зовнішнього тестування з кожним роком удосконалюють... Про деталі ЗНО-2010 розповів директор Одеського регіонального центру оцінювання якості освіти Анатолій АНІСІМОВ (на знімку).

— Реєстрація на так зване пробне тестування вже закінчилася. Воно відбудеться тільки для тих, хто встиг вчасно зареєструватися —до 15 грудня. У той же день почалася процедура реєстрування на проходження основного ЗНО. Закінчиться вона 31 березня. Дуже прошу майбутніх абітурієнтів не зволікати. Адже ті, хто не встигне зареєструватися, не зможуть взяти участь у вступній кампанії. Тобто у цьому році, як і в минулому, вступ до вищого навчального закладу, причому не тільки III — IV ступенів, а й І — II (технікуму, вищого профтехучилища), можливий тільки за умови проходження зовнішнього незалежного оцінювання. І якщо випускник вже визначився з тими вузами, в яких він хоче продовжити навчання, отже, з предметами, які йому потрібні для вступу, то треба йти і реєструватися.

— Де саме абітурієнт може це зробити?

— Важливий нюанс: випускни-ки-2009 реєструвалися безпосередньо у своїх школах, а попередніх років — у семи єдиних пунктах реєстрації. Нині ж усі випускники — цьогорічні і попередніх літ — проходять реєстрацію на єдиних пунктах. Необхідно, щоб цей процес проходив рівномірно, щоб не було стовпотворінь на цих пунктах, черг. Торік у нас не було нарікань на реєстрацію. Але у 2008-му проблеми з цим виникали: діти прийшли під кінець реєстрації, відклавши її не останній момент. Тоді Міністерству освіти та науки довелося продовжити термін реєстрації. Повторюю: найголовніше зараз зареєструватися.

На кінець січня в Одеській області зареєструвалося трохи більше трьох тисяч осіб, що складає близько 15 відсотків від запланованої кількості. Минулого року динаміка була приблизно такою ж. Отже, не можна сказати, що нинішні абітурієнти повільніші. Одеський регіональний центр оцінювання якості освіти охоплює, крім нашої, ще Миколаївську та Кіровоградську області. Усього в цих регіонах зареєструвалося 5,5 тисячі осіб.

— Чи змінилася процедура реєстрації?

— Так, змінений її порядок. Вона відбувається на пункті реєстрації у присутності майбутнього абітурієнта, інформація про якого в режимі он-лайн передається через Інтернет безпосередньо до бази даних Українського центру оцінювання якості освіти. По завершенні реєстрації абітурієнт отримує сертифікат проходження ЗНО зі своєю фотокарткою. У ньому зазначено його персональний «ПІН-код», за допомогою якого він зможе зайти на персональну інтернет-сто-рінку на сайті УЦОЯО та отримати інформацію щодо проходження ЗНО, починаючи з пунктів тестування і закінчуючи даними про свої результати. Отже, на пункт реєстрації потрібно прийти з двома фотокартками. Одна з них вклеюється в персональну картку, яка залишається на пункті реєстрації, інша йде до сертифіката. В ньому вказуються усі дані абітурієнта, а також предмети, з яких він буде проходити незалежне оцінювання. Абітурієнт може вносити зміни до даних своєї реєстрації на тому самому пункті, якщо виникне така необхідність. Наприклад, у разі потреби змінити обрані предмети для тестування. Але зробити це можна буде також виключно до закінчення терміну реєстрації — до 31 березня. Заново зареєструватися потрібно і в тому разі, якщо у сертифікаті будуть якісь помилки. Трапляється, прізвище неправильно запишуть абощо. Тому так важливо зареєструватися вчасно, якщо не заздалегідь — щоб був час виправити помилки... Перш ніж отримати новий сертифікат, попередній здається, анулюється.

— У минулому році були спроби пройти тестування однією людиною за іншу. Щось зроблене для того, аби уникнути «підставних осіб»?

— З кожним разом систему незалежного оцінювання покращують, враховуючи помилки минулих років... У цьогорічному запрошенні на тестування буде зазначений конкретний пункт, куди випускник має прийти. І прийти туди потрібно буде разом із сертифікатом, а не лише з паспортом чи іншим документом, що завіряє особу. Фотокартки у паспорті та у сертифікаті звірятимуться…. Отже, за цьогорічних умов у «підставних осіб» нема шансу на успіх. Після закінчення тестування у сертифікаті робиться відмітка про його проходження: печатка та підпис відповідального за пункт тестування.

— Навіщо такий додатковий контроль?

— Цього року треба пройти тестування мінімум з трьох предметів: двох обов'язкових — української мови та літератури, математики або історії України — й одного на вибір вищого навчального закладу. Максимум — з п'яти предметів... Отже, абітурієнт має прийти на пункт тестування щонайменше тричі і в його сертифікаті повинні бути відповідно три відмітки. Із закінченням незалежного оцінювання на персональній сторінці абітурієнта з'являться його результати. І йому не доведеться чекати, доки поштою прийде сертифікат ЗНО, як це було торік. Далі треба буде лише взяти свій сертифікат і роздруківку оцінок зі своєї персональної сторінки та віднести їх до приймальної комісії. Таким чином ми уникнули питання розсилки сертифікатів, що займало купу часу. Та й не всі могли їх отримати поштою, дехто при їздив за ними до нашого центру безпосередньо... У цьому ж році одразу, як з'являться результати оцінювання, можна йти до приймальної комісії.

— У чому ж полягатиме робота вишів?

— Приймальна комісія пере вірить сертифікат, звірить фотокартку на ньому з паспортною. Також вона подивиться, чи всі відмітки із зазначених у роздруківці предметів зроблені у сертифікаті. Наприклад, якщо дитина пройшла тести з англійської мови та фізики, а відміток про проходження екзамену з цих предметів у документі нема, то це викличе підозри. Заявлені у роздруківці результати також через Інтернет звірять з базою даних Українського центру оцінювання якості освіти. Тому підробляти сертифікат чи вкладиш-роздруківку немає жодного сенсу: кожен з них буде перевірятися. Не вибірково, як було раніше, а саме кожен... Оскільки результати ЗНО все одно звіряються з базою даних в Інтернеті, сертифікат не робиться з якимись особливими ступенями захисту...

До речі, нагадаю: у цьому році державну підсумкову атестацію та незалежне тестування роз'єднали. Тобто спочатку дитина закінчує школу, отримує атестат і тільки після цього бере участь у ЗНО. У 2010-му незалежне тестування—елемент вступної кампанії, торік — ще й державної підсумкової атестації. Втім, процедура його проведення від цього не змінилася…

— Яким предметам надають перевагу цьогорічні випускники?

— Як я вже казав, українська мова та література — обов'язкові, далі за вибором обов'язково — математика чи історія. На даний момент ці предмети майже не конкурують між собою, хоча на історію України заявок трохи більше. З додаткових предметів найбільшим попитом користується англійська мова. Певно, це пов'язано з тим, що ВНЗ обирають третім предметом саме іноземну мову. І найпопулярніша сьогодні — англійська: 40 відсотків від усіх зареєстрованих обрали її. Далі йде біологія, а потім фізика та географія. Географію вимагають при вступі на економічні спеціальності, відтак зрозуміло, чим обумовлений такий вибір. Хімія та інші іноземні мови поки що не користуються популярністю. Але ж картина до 31 березня може змінитися...

За нашими прогнозами, усього по Одеській області має зареєструватися приблизно 20 тисяч абітурієнтів: 17,5 тисячі — випускники цього року і 2,5 — З тисячі — минулих.

— Які предмети порадите обирати? Тобто які спеціальності перспективніші?

—Зараз попит виріс на технічні спеціальності. І пояснення цьому процесу існує... Професія інженера довгий час вважалася неприбутковою і непрестижною. Та попри це сьогодні, особливо в галузях харчових технологій, енергетики, у добувній промисловості та у машинобудуванні, нестача кваліфікованих кадрів інженерів... Тому усе, що пов'язане з харчовою промисловістю, енергоресурсами, з перегонкою нафтопродуктів, — перспективне. У цій сфері нині у нас, крім українських, працюють російські та іноземні фірми, які потребують спеціалістів —хіміків, технологів. І це вже не той інженер, що був у Радянському Союзі, де їх «клепали» тисячами, і переважна більшість протирала штани у кабінетах... Теперішній інженер має досить пристойну зарплату. Отже, сьогодні спостерігається тенденція до збільшення конкурсу на технічні спеціальності. Юристи та економісти все ще популярні. Але тут проблема не з отриманням диплома економіста чи юриста, а з працевлаштуванням. Оскільки бюджет них місць на всіх не вистачає, ті, хто вчився на контракті, напевне матимуть проблеми з пошуком пристойної роботи.

— Ті, що записалися на «пробне» тестування, прийдуть на «генеральну репетицію»... Як підготуватися до ЗНО випускникам, які не пішли на ту «репетицію»?

- Впадати у відчай їм нічого: на сайті Українського центру оцінювання якості освіти (http:// www.testportal.gov.ua/) є достатньо інформації про тестування. Починаючи від програм з кожного предмета, за якими укладалися тести, та специфікації тестових завдань. Тобто можна зрозуміти, які теми вимагають поглибленого вивчення. Також подається зразок тестового зошита... Окрімцього, ми проводимо тренінги з тестування на замовлення шкіл. Звісно, вони не безкоштовні. Втім, дешевші за пробне тестування. В суму до сплати входять кошти, необхідні на роздруківку тестових зошитів та на оплату праці фахівців, задіяних у тренінгу. Існує ще кореспондентська форма тестування — через журнал «Тестування і моніторинг в освіті». Про цю форму є інформація в Інтернеті.

— Переваги ЗНО вже зрозумілі більшості... А що б ви сказали його опонентам?

— Мене дивує думка, мовляв, тести — це лише вибір правильної відповіді, тому вони вихолощують здатність мислити. Насправді це далеко не так. Це лише один з видів тестів, які отримає абітурієнт. І один з найлегших: коли людина отримує варіанти відповідей на поставлене запитання та має обрати правильний з них. Окрім цього існує ціла серія завдань, пов'язаних з умінням мислити аналітично. Таких, де необхідно не тільки обрати правильну відповідь, а й порівняти її з чимось.

Наприклад, в історії є завдання, де треба розставити події та дати у хронологічному порядку. Тут без аналітичного мислення ніяк не впоратися. В біології — порівняти біологічні процеси... Є близько 120 видів тестових завдань, які застосовуються до всіх предметів. В українських тестах з них використовується вісім. Відкриті завдання—твір на задану тему — у цьому році будуть застосовані лише в завданнях з української мови та літератури, з іноземних мов. Але твір має бути аргументований... Головне — перевіряється можливість людини формулювати думки, мислити аналітично, масштабно.

— Ходять чутки, що незалежне тестування відмінять, щойно до влади прийдуть «нові люди»...

— Як на мене, будь-яка влада, щойно вона зрозуміє переваги цієї програми, цього не зробить... Відмінити ЗНО — це повернутися щонайменше на десять років назад. Якщо таке станеться, то ми не отримаємо відповідь на головне питання: який рівень освіти в Україні? Принаймні найближчим часом... Адже ЗНО виявляє не лише рівень освіченості окремого випускника, а й стан усієї системи освіти.

Згодом буде знайдена відповідь на запитання: то яка ж вона —освіта в Україні? Які предмети діти добре засвоюють, а з якими у них проблеми? Чому так? Які типові помилки школярі роблять? На що звернути увагу вчителям? Це до роздумів управлінцям від освіти та працівників Академії педагогічних наук України, яка займається розробкою методології навчання, формуванням навчальних планів... Скажімо, попередні роки показали: в Одеській області погано знають географію. Показники з цього предмета в учнів, що пройшли ЗНО, були чи не найнижчими по Україні. Тобто виникає питання: чому так? Отже, управлінню освіти і науки є над чим думати...

Глобальні висновки про систему підготовки школярів, про | рівень їхніх знань можна робити тільки тоді, коли з одного предмета за допомогою однакових завдань, за однією і тією ж методологією перевіряються знання всіх випускників. Раніше кожна школа по-своєму проводила екзамени: програми навчання були однакові для всіх, але вимоги до школярів — різні, залежно від суб'єктивної думки вчителя. Те саме було й у ВНЗ: вступ на одну й ту ж спеціальність у різних вишах відрізнявся, не був уніфікованим—вимоги були різними. Та й оцінки також: чи можна порівняти «10» з математики випускника Рішельєвського ліцею міста Одеси чи ту ж оцінку випускника сільської школи? А зараз критерій оцінювання знань однаковий. Тобто дитина з сільської та з одеської школи стикається при вступі до ВНЗ з однаковими завданнями.

Згадайте: навіщо запроваджувалося ЗНО? Перша причина — необхідність підвищити якість освіти в Україні, друга — дати всім випускникам рівні шанси при вступі до ВНЗ, третя — привести у відповідність вимоги, які висувають випускникам вишів Західної Європи та українських. Планувалося, що це буде не лише діагностика знань випускника, а й системи освіти взагалі. А відповісти на запитання—якою є якість освіти в Україні — можна лише отримавши об'єктивні дані. їх і надає зовнішнє незалежне оцінювання.

Отже, на «головне питання» згодом (нарешті!) можна буде відповісти.

Автор: Олена МИЛОСЕРДНА.


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.007
Перейти на повну версію сайту