ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
МІСЬКИЙ ГОЛОВА В ІДЕАЛІ, АБО ЩО ВАЖЛИВІШЕ ДЛЯ ОДЕСИТІВ
05.03.2010 / Газета: Чорноморські новини / № 26(21067) / Тираж: 8525

Про передумови і правові наслідки перенесення місцевих виборів говорили нещодавно в інформагентстві «Міст-Одеса». Своїми думками з цього приводу ділилися доцент кафедри соціології Інституту соціальних наук ОНУ ім. І. І. Мечникова Олена Князева, економіст і політолог Микола Шутов та адвокат, кандидат юридичних наук Руслан Чернолуцький. Вони також прокоментували результати експрес-опитування, яке провела Одеська філія Інституту Горшеніна на тему «Який мер потрібен Одесі: думка городян».

За словами Руслана Чернолуцького, причиною скасування Верховною Радою своєї постанови (від 20 жовтня 2009 року), якою на ЗО травня були призначені вибори депутатів місцевих рад та міських, селищних і сільських голів, стала відсутність державного бюджету, де були б закладені кошти на проведення цих виборів. «У Конституції і законах, які визначають повноваження Верховної Ради, нема такої причини для скасування чи перенесення дати виборів до місцевих рад, як відсутність бюджету. Більше того, до повноважень Верховної Ради належить лише призначення чергових чи позачергових виборів», — зазначив юрист і додав, що вибори зараз у «підвішеному» стані, оскільки не визначені ані конкретна альтернативна дата, ані механізм їх проведення.

Одночасно з прийняттям цієї постанови був внесений проект змін у Конституцію, згідно з яким чергові вибори планується перенести на 2011 рік. «З урахуванням того, що даний проект повинен отримати висновок Конституційного Суду й пройти всі процедури у Верховній Раді, рішення щодо місцевих виборів, скоріше за все, буде схвалено лише восени цього року. Зараз же проходять консультації для прийняття нової постанови або про призначення нової дати проведення виборів, або про скорочення строків підготовки до виборів з дев'яноста до шістдесяти чи сорока п'яти днів», — розповів Руслан Чернолуцький. Стосовно ймовірних строків проведення виборів, то є кілька варіантів. «Якщо постанова і проект змін до Конституції підуть за тим шляхом, який я щойно окреслив, про визначення дати можна буде говорити восени. Однак, якщо врахувати, наскільки іноді непослідовно, нелогічно та відступаючи від конституційних, правових

норм діє наша Верховна Рада, очікувати можна чого завгодно. Не виключено, що сформується нова коаліція, яка і прийматиме певні рішення з цього приводу. Можливо, вибори розділять: цього року проведуть вибори селищних, сільських та міських голів, а на 2011-й перенесуть вибори депутатів», — припускає юрист. А ще він зауважив, що зараз всерйоз розглядається питання про перегляд принципів проведення голосування до органів місцевого самоврядування: обирати представницькі органи на місцях за мажоритарною чи змішаною (коли половина депутатів балотуватиметься за партійними списками, половина — в одномандатних округах) системами.

Можливе проведення місцевих виборів восени Микола Шутов уважає вкрай невдалим і недоцільним з економічної та господарської точки зору: міська влада, замість того щоб готуватися до зими, займатиметься передвиборною кампанією, та й новообраний мер обов'язково почне з вирішення кадрових питань, а не з комунальних клопотів. На його думку, вибори мера в Одесі доцільно проводити навесні. За словами експерта, за пару місяців після таких виборів сформується нова команда, і вже з літа почнеться підготовка до зими — найпроблемнішого питання міської влади.

Микола Шутов, зокрема, висловив думку, що для Партії регіонів та Блоку Юлії Тимошенко перенесення місцевих виборів невигідне — вони не встигнуть кардинально змінити ситуацію в країні й набрати політичні дивіденди. Водночас нові лідери, які впевнено заявили про себе на президентських виборах — Сергій Тігіпко, Арсеній Яценюк та Анатолій Грищенко, мають шанс сформувати добре організовані и структуровані політичні парти, які зможуть зібрати значну кількість голосів на місцевих виборах.

А ще Микола Шутов зазначив, що міська влада непогано «проходить» зиму, незважаючи на снігові завали, та дуже напружену бюджетну політику. Попри все, каже він, одеська мерія робить все, щоб у квартирах городян було тепло, щоб вчасно відремонтувати розбиті за зиму дороги. «Політичним силам міста, які претендують на звання «опозиції», треба, насамперед, мати програму й потенціал для її реалізації, — вважає політолог. — Сьогодні вони, наприклад, говорять про завищені тарифи, про те, що їх неправильно рахують, але не можуть відповісти на інше запитання: якби ви мали такий бюджет, таке фінансове наповнення ЖКГ, ви б змогли забезпечити експлуатацію житлового фонду Одеси?»

На думку Олени Князевої, питання про актуальність виборів мера взагалі не стоїть. За її даними, більшість одеситів не визначилися, кому віддати свій голос. Громадськість, каже вона, досі не «відійшла» від виборів Президента. «Рівень довіри до чинної влади порівняно з минулими роками значно знизився, однак це не означає, що їй недовго залишилося... Інформованість одеситів про дії опозиції також недостатня, і ту опозицію, яку ми маємо сьогодні, не можна назвати сильною — вона не закріпилася у свідомості людей. Виходить, що палкого бажання щось у місті міняти у населення нема. Нема й очевидної соціальної напруги, яка б згодом могла призвести до змін. Потенціал як нинішньої влади, так й опозиції сьогодні достатньо великий, але не визначальний», — відзначила доцент кафедри соціології.

Тепер про опитування. За результатами дослідження експерти Інституту Горшеніна зробили висновки, що більше половини городян (53,8%) вважають: Майбутні вибори одеського міського голови змінять ситуацію в місті. При цьому 35,3% вважають, що «скоріше змінять», а 18,5% переконані, що «точно змінять». Протилежної точки зору дотримуються 33,5% респондентів: 22,5% вибрали відповідь «скоріше не змінять», 11%) — «точно не змінять». Не змогли відповісти 12,7%.

Майже половина одеситів (48,8%) не пов'язує зі своїм вибором мера підвищення власного добробуту й добробуту городян. При цьому відповідь «скоріше ні» вибрали 28% опитаних, а 20,8% — «точно ні». У протилежному впевнені 31,3% городян: «скоріше так» — 23,5%), «точно так» — 7,8%. Проблеми з відповіддю на це запитання виникли у кожного п'ятого респондента (19,9%).

Вважають, що для очільника Одеси особливо важливий досвід у державному керівництві, менше половини респондентів — 41,5%). Кожен третій городянин (35%) переконаний, що керівник міської влади повинен мати досвід в економічній сфері, а кожен четвертий (19%) — у керуванні виробництвом. Досвід роботи в правовій сфері вважають важливим 12,5%о городян, у сфері бізнесу — 8,8%, у сфері правоохоронних органів і силових структур — 4,5%, гуманітарній — 4%о. Відповідь «інше» обрали 2,8% опитаних. На думку 15,8%) респондентів, сфера попереднього досвіду майбутнього міського голови не має значення, а 1,8% опитаних не відповіли на це запитання.

Трохи менше половини городян (46%) вважають, що основна якість, якою повинен володіти мер Одеси для успішного вирішення проблем міста, — глибоке знання цих проблем і причин їх виникнення. Хазяйновитість і діловитість обрали 41,8% опитаних. Практично кожен третій респондент (35,5%) вважає, що керівник міської влади повинен вміти підбирати кадри, виконавців. Вимогливість до підлеглих як обов'язкову рису успішного керівництва назвав кожен четвертий опитаний (27,5%). Далі одесити назвали такі якості: уміння радитися, вислуховувати думку інших — 17,3%; уміння подобатись людям — 13%; уміння красиво й дохідливо пояснювати свої думки—7,5%). Володіння сексуальною зовнішністю як необхідний атрибут успішного виконання функцій керівника муніципальної влади назвали 0,8% одеситів. Відповідь «інше» обрали 5,3% городян, а 4% не змогли відповісти на таке питання.

Коментуючи цей блок опитування, Микола Шутов відзначив, що абсолютно відсутні такі людські якості, як порядність, чесність і зв'язок з криміналом. «Як на мене, головною якістю майбутнього міського голови повинно бути вміння виправдовувати довіру», — поділився власним баченням він.

Автор: Людмила ОНОПРІЄНКО


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.004
Перейти на повну версію сайту