![]() |
|
![]() |
![]() |
Цінова ситуація на регіональному ринку продовольчої продукції, як і на внутрішньому ринку країни в цілому, з початку поточного року характеризувалася зростанням споживчих цін на ряд таких товарів. Людей, звісно, цікавило, чому саме це відбувається? І фахівці усе частіше почали говорити про те, що сам по собі ринок орієнтований виключно на одержання прибутку. І щоб захистити інтереси споживачів, треба посилювати вплив держави на регулювання цін. Це врівноважить прагнення підприємств-виробників отримати надприбутки.
Про ситуацію, що склалася у нашому регіоні, про роботу, проведену Держінспекцією з контролю за цінами в Одеській області, наша розмова з начальником інспекції Л.М. КРУКОВСЬКОЮ.
– Ліліє Михайлівно, як свідчать звертання читачів до редакції, найбільш їх цікавить стан справ з цінами на цукор, гречку, молочні продукти та хліб.
– Рівень середньої роздрібної ціни на цукор з початку року підвищився з 7,51 до 10,35 гривні за кілограм внаслідок дії як об’єктивного чинника – високих рівнів цін на цукор на світових ринках, так і під впливом спроб виробників забезпечити покриття недоотриманих в попередніх періодах прибутків. Зростання вартості цукрового буряку відбулося через підвищення вартості засобів захисту рослин та міндобрив, паливно-мастильних матеріалів. Однією з причин зростання ціни на цукор також є скорочення посівних площ, виробничих потужностей, яке обумовлене зниженням виробництва цукрового буряку. Але слід зазначити, що, починаючи з третьої декади лютого, відмічається поступове зниження ціни на цукор: в підприємствах торгівлі – на 8,8 відсотка (з 10,35 до 9,44 гривні за кілограм), на продовольчих ринках – на 11,6 відсотка (з 10,50 до 9,28 гривні за кілограм).
За оперативними даними моніторингу, станом на 8 квітня поточного року рівні середніх роздрібних цін на цукор-пісок складають: в підприємствах торгівлі – 9,44 гривні за кілограм, на продовольчих ринках – 9,28 гривні за кілограм.
Підвищення цін на крупу гречану на 38 відсотків зумовлено значним скороченням обсягів сільськогосподарського виробництва гречки в минулому році. Але сьогодні ситуація теж потроху починає стабілізуватися.
Підвищення рівнів середніх роздрібних цін на молоко, сметану, масло вершкове і сир кисломолочний від 9 до 18,2 відсотка відбулося за рахунок підвищення цін виробниками ВАТ «Вімм-Білль-Данн» (Київська область), ТОВ «Продукт України» (м. Київ), ЗАТ «Юрія» (м. Черкаси) та іншими, що пов’язано з підвищенням закупівельних цін на молоко незбиране, питома вага якого в собівартості готової продукції складає понад 50 відсотків. Крім того, з 1 січня 2010 року Постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.2009 року № 1248 запроваджено мінімально допустимі рівні закупівельних цін на молоко, які на 15 – 20 відсотків вищі за фактичні ціни, що склалися в минулому році.
У зв’язку із підвищенням оптово-відпускних цін на хліб ВАТ «Одеський коровай» та ТОВ СП «Діполос», що пов’язано зі зростанням витратних складових, зокрема сировини, витрат на оплату праці, електроенергію, зменшенням збитковості виробництва хліба, середні роздрібні ціни на хліб вищого, першого ґатунків та житньо-пшеничний підвищились від 1,7 відсотка до 3 відсотків і складають 4,27; 3,62 та 3,48 гривні за кілограм відповідно.
При цьому залишилися стабільними рівні середніх роздрібних цін на борошно пшеничне вищого ґатунку та крупу манну. Знизились середні роздрібні ціни на яловичину І категорії, свинину, сало, м'ясо птиці та рис.
Темпи зростання цін по області на більшість товарів не перевищують аналогічні показники по Україні в цілому.
Слід зазначити, що в поточному місяці внаслідок проведеної облдержадміністрацією та органами місцевого самоврядування роботи по насиченню торговельних мереж товарами намітилась тенденція до зниження роздрібних цін на борошно пшеничне вищого сорту, макаронні вироби, крупу манну та рис від 1,5 до 2,5 відсотка. Продовжуються знижуватися ціни на цукор.
– Інспекція по контролю за цінами проводила постійні перевірки. Майже всі вони викривали більш-менш суттєві порушення, на порушників накладалися штрафи, тривала робота щодо скасування завищених цін.
– Так, здійснення інспекцією цін контрольно-наглядових функцій щодо дотримання суб’єктами господарювання вимог розпоряджень облдержадміністрації, якими запроваджено державне регулювання цін на основні продовольчі товари, дослідження та аналіз стану ціноутворення на окремих товарних ринках в певній мірі сприяли створенню прозорих умов реалізації продукції на споживчому ринку регіону та недопущенню необґрунтованого підвищення цін на основні продовольчі товари.
За перший квартал поточного року було перевірено 98 суб’єктів господарювання і в 63 з них, тобто, у більшості, встановлені порушення. За матеріалами перевірок до порушників застосовані економічні та фінансові санкції на загальну суму понад 508 тисяч гривень, з яких 338,7 тисячі гривень склали штрафи.
36 посадових осіб притягнуто до адміністративної відповідальності.
За приписами інспекції неправомірно встановлені ціни скасовані і приведені у відповідність до чинного законодавства, чим попереджено обрахування споживачів на суму 382,1 тисячі гривень.
– Які порушення зустрічалися найчастіше?
– Характерними порушеннями, встановленими при перевірках формування цін на борошно, хліб, цукор, молочну продукцію, було застосування підприємствами завищених рівнів торговельних надбавок від 20 до 50 відсотків, в окремих випадках вони сягали майже 90 відсотків при встановленій граничній – 15 відсотків. Також встановлено підвищення цін виробниками та оптовими реалізаторами більше одного відсотка без декларування їх зміни.
Зокрема, товариство з обмеженою відповідальністю «Гермес» в квітні, травні, червні, липні 2009 року, а також в січні, лютому поточного року підвищувало оптові ціни на цукор-пісок протягом місяця більш як на 1 відсоток без здійснення процедури декларування їх зміни.
Так, в лютому поточного року, в порівнянні до січня, реалізовувався цукор-пісок торговельної марки «Хуторок» за оптовою ціною 11,22 гривні за пакет вагою 1 кілограм, яка була вищою в порівняні до січня на 8,7 відсотка, без декларування її зміни. Внаслідок цього товариством отримана додаткова виручка в сумі 2,4 тисячі гривень. В результаті допущених порушень загальна сума необґрунтовано отриманої виручки склала 8 тисяч гривень. До порушника застосовані економічні санкції на суму 24 тисячі гривень, які в повному обсязі перераховані до державного бюджету.
Так, виробничо-комерційна фірма «Агромарін» в січні поточного року підвищила оптово-відпускні ціни на молоко жирністю 2,5 відсотка, фасоване в поліетиленові пакети ємністю 1 літр, з 4,63 до 5,2 гривні, сметану жирністю 20 відсотків, фасовану в пакети вагою 0,5 кілограма, з 5,67 до 6,7 гривні, та двічі на сир кисломолочний жирністю 5 відсотків, фасований в поліетиленові пакети вагою 1 кг, з 20,91 гривні спочатку до 24, а потім і до 25,2 гривні за одиницю продукції. Отже, підвищення цін склало 12,3 (молоко); 18,2 (сметана) та 14,8 і 20,5 відсотка (сир) протягом місяця при встановленому 1 відсотку без декларування їх змін. Внаслідок цього фірмою отримана додаткова виручка в сумі 1,6 тисячі гривень. До порушника застосовані економічні санкції на суму 4,8 тисячі гривень, які самостійно сплачені до державного бюджету.
Матеріали перевірок та результати моніторингових досліджень свідчать, що на підвищення цін на молоко, масло вершкове, сметану певним чином вплинуло те, що ряд виробників зазначеної продукції для уникнення процедури декларування зміни перейшли на виробництво зазначеної продукції з підвищеним відсотком жиру. Наприклад, декларуванню підлягає молоко з вмістом жиру 2,5 відсотка, а виробники переходять на виробництво молока з жирністю 2,7 відсотка.
Крім того, в торговельній мережі області останнім часом спостерігається збільшення асортименту спредів (суміш молочного та рослинного жиру), їх частка складає понад 60 відсотків, і вони є найбільш споживаними населенням та презентуються як аналог масла вершкового. Проте ціни на зазначений товар державному регулюванню не підлягають.
Також залишається неврегульованим питання щодо регулювання цін на хліб. Пунктом 12 Постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 р. № 1548 облдержадміністраціям надані повноваження в частині встановлення державного регулювання оптово-відпускних цін на хліб, виготовлений тільки за простою рецептурою (борошно, дріжджі, сіль, вода) без додавання цукру, жиру та інших наповнювачів.
При цьому в теперішній час низка підприємств-виробників, зокрема монополіст ВАТ «Одеський коровай» та інші, припинили виробництво хліба за простою рецептурою. Натомість здійснюється виробництво нових видів хліба з додаванням одного з компонентів – цукру, жиру та інших наповнювачів, ціни на які державному регулюванню не підлягають.
– Ліліє Михайлівно, у зв’язку з вищевикладеним, треба звертатися до влади з проханням про посилення системи регулювання цін. Інакше споживачі й надалі будуть вимушені потерпати від зростаючих цін на соціально значущі товари.
– Ми вважаємо за доцільне розглянути питання щодо термінового звертання до Кабінету Міністрів України стосовно внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 року № 1548 в частині поширення державного регулювання цін на всі види хліба та хлібобулочних виробів із борошна пшеничного вищого, першого і другого гатунку, із суміші борошна пшеничного вищого, першого і другого гатунку та житнього обдирного. А також внесення зміни до Постанови Кабінету Міністрів України від 17.10.2007 року № 1222 в частині декларування суб’єктами господарювання зміни оптово-відпускних цін на молоко, сметану, масло вершкове (в тому числі спреди) незалежно від вмісту жиру.
– Фахівці ДП «Одесастандартметрологія» говорили мені про нову систему перевірок підприємств, яка значно скоротила їх кількість. Крім того, підприємства треба завчасно попереджати про час проведення перевірки. І вони спокійнісінько зачиняються, навіть зупиняють виробництво, щоб перевіряльники не знайшли порушень. За умов кризи і відсутності Закону «Про відповідальність товаровиробника та постачальника за якість та безпеку продукції» усе це йде не на користь споживачам.
– Я б окремо хотіла зупинитися на проблемі проведення контрольних заходів в умовах дії Постанови Кабінету Міністрів України № 502. Безумовно, є позитивним те, що вона забезпечила скорочення різних перевірок суб’єктів господарювання.
Проте, враховуючи, що основними реалізаторами продовольчих товарів є суб’єкти малого підприємництва, обмеження, передбачені цією Постановою, суттєво ускладнюють проведення контрольних заходів за дотриманням ними порядку формування та застосування цін на соціально значущі продовольчі товари. Тому вважали б за доцільне ініціювати перед урядом питання щодо скасування обмежень при проведенні перевірок зазначених суб’єктів господарювання.
Також, враховуючи суттєве підвищення цін на цукор, гречану крупу, вершкове масло, вважали б за доцільне внести зміни до розпорядження облдержадміністрації від 22.12.2008 року № 1141/А-2008 в частині зниження граничного рівня торговельної надбавки на зазначені товари. Це питання в робочому порядку опрацьовується з управлінням економіки облдержадміністрації.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |