ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
ДЕ І ЯК НАВЧАТИСЯ ІНВАЛІДАМ?
16.09.2010 / Газета: Одесские известия / № 100(4082) / Тираж: 23655

За даними ООН, кількість людей з психічними та фізичними порушеннями становить 1/10 частину всього населення нашої планети. Дані всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ) свідчать, що число це досягає 13%, і тенденції до зменшення не спостерігається. Тому питання максимально можливої реабілітації людей з інвалідністю стоїть у всіх країнах світу. Під реабілітацією ми розуміємо допомогу індивідові у досягненні максимальної фізичної, психічної, соціальної та економічної повноцінності, на яку він буде здатний у межах існуючого захворювання, направлення його на такі види соціальної активності, які найбільшою мірою сприятимуть задоволенню усіх його потреб.

В Україні існує система навчальних закладів щодо навчання інвалідів. Насамперед, це інтернати, де навчання, проживання і харчування для них безкоштовні. Таких інтернатів шість.

Харківський обліково-економічний технікум-інтернат приймає інвалідів 1-ї, 2-ї та 3-ї груп без вікових обмежень. Денна форма навчання на базі 9 класів тут триває 2 роки 10 місяців, на базі 11 класів і заочна – 1 рік 10 місяців.

Чернігівський юридичний коледж приймає випускників 9-х класів, термін навчання – 2 роки 5 місяців.

Житомирський технічний ліцей-інтернат приймає інвалідів 2-ї та 3-ї груп з терміном навчання 3 роки на базі 11 класів. На спеціальність «оператор обчислювальних машин» – 2 роки.

Кам'янець-Подільський планово-економічний технікум-інтернат приймає на стаціонарне навчання інвалідів 2-ї, 3-ї груп за спеціальностями «бухгалтерський облік, аудит», «економіка підприємств» на базі 9 – 11 класів.

Луганське профтехучилище-інтернат приймає без іспитів інвалідів 2-ї та 3-ї груп віком від 15 до 35 років на спеціальності «пошиття чоловічого та жіночого верхнього одягу та взуття» з терміном навчання 3 роки.

Самборське профтехучилище-інтернат приймає 15 – 25-річних інвалідів 2-ї та 3-ї груп без іспитів на спеціальність «швачка» на базі 9-ти класів.

Інваліди з дефектами зору можуть здобути освіту у Київському державному технікумі легкої промисловості за професією «швейне виробництво», у медичній школі при Дарницькому медичному об'єднанні (Київ) та Генічеському медичному училищі Херсонської області за професією «масажист».

На інвалідів з дефектами слуху чекають різні навчальні заклади по всій Україні з великим спектром професій. Це Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут» (інженерна механіка, технологія машинобудування), Київський національний університет технологій і дизайну (економіка підприємства), Національна металургійна академія України (економічна кібернетика), Донецький технікум промислової автоматики (обслуговування комп'ютерних та інтелектуальних мереж), Одеське ПТУ № 35 (швачка), Київський державний коледж естрадно-циркового мистецтва (артист цирку, артист естради), Український державний лісотехнічний університет (технологія деревообробки), Ужгородський коледж мистецтв імені А.М. Ерделі (кераміка, художня обробка дерева, художня обробка металу).

Всеукраїнський центр профреабілітації інвалідів розташований неподалік від Києва – на базі санаторію «Лютеж». Тут навчають таким професіям: оператор комп'ютерного набору – 5 місяців навчання на базі середньої або профтехосвіти, секретар керівника – 5 місяців навчання на базі середньої, середньотехнічної освіти або освіти без стажу роботи, соціальний працівник – 10 місяців, вишивальниця – 10 місяців, швачка – 10 місяців, бджоляр – 5 місяців, перукар – 5 місяців, слюсар з ремонту автомобілів І-ІІ розрядів – 5 місяців, взуттьовик з ремонту взуття – 3,5 місяця навчання. Випускникам видають свідоцтво державного зразка. До центру приймають інвалідів І-III груп працездатного віку. Документи і заяву про зарахування необхідно подати до центру соціального захисту за місцем проживання.

Крім того, можливе навчання у Вінницькому міжрегіональному центрі «Поділля» за спеціальностями: продавець продовольчих товарів, манікюрниця, оператор комп'ютерного набору, взуттьовик з ремонту взуття, оператор котельні, конторський службовець, швачка, плиточник-лицювальник, перукар-модельєр, флорист-озеленювач, бармен-буфетник, кондитер, маляр-штукатур, взуттьовик з індивідуального пошиття взуття, касир банку, кравець. Термін навчання – від 3 до 8 місяців.

У Євпаторії діє Міжрегіональний центр трудової, медико-соціальної та професійної реабілітації інвалідів «Примор'я». Тут можна стати оператором комп'ютерного набору, секретарем керівника, вишивальницею, столяром будівельним, плиточником-лицювальником – термін навчання 5 місяців, взуттьовиком та майстром народних промислів – 3,5 місяця, а також кравцем – 7,5 місяця. Документи і заяву про прийняття до центру необхідно подати в управління соціального захисту за місцем проживання.

Відповідно до рекомендацій, які даються в індивідуальних програмах реабілітації, професійним навчанням інвалідів займається і Державна служба зайнятості. Інваліди, зареєстровані там як безробітні, мають право на професійну підготовку за робочими професіями, підвищення кваліфікації та перепідготовку за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів.

Якщо проаналізувати перелік пропонованих спеціальностей, то ми практично не побачимо у ньому вищої освіти, яка могла б дати можливість людям з обмеженими фізичними можливостями здобути престижну і, відповідно, гідно оплачувану професію.

Про інклюзивну освіту для людей з проблемами опорно-рухового апарату говорити взагалі не доводиться, оскільки ні школи, ні вузи не обладнані засобами доступності. Немає їх і в громадському транспорті. Розв’язанням проблеми може стати створення системи дистанційної освіти на базі кількох провідних вузів країни, але, на жаль, робота у цьому напрямі в Україні просувається повільно.

Одеським обласним товариством інвалідів було проведено вивчення проблем одержання освіти інвалідами в Одеській області за рахунок ґранта Міжнародного фонду допомоги інвалідам (ФДІ).

Аналіз одержаних результатів показав низьку інформованість інвалідів про право на безкоштовну освіту. У середньому по регіону ця цифра не перевищує 50 %. Кількість дітей-інвалідів, які знають про пільги при зовнішньому незалежному тестуванні, не вища 26%. Кількість дітей-інвалідів, які бажають складати єдиний іспит, у середньому склала 29%. Кількість дітей-інвалідів, які бажають здобути професійну освіту, не перевищила 20%. Кількість інвалідів, яким відмовили у безкоштовній освіті, – близько 10% опитаних.

Ці дані говорять про дуже низький рівень інформованості інвалідів у районах області про ті пільги, які вони можуть використати для одержання освіти і професії, про невміння відстояти свої права, гарантовані законодавством. А в Одесі відмов інвалідам у безкоштовній освіті практично немає, відсоток охочих здобути професійну освіту помітно вищий.

Очевидна необхідність психолого-соціальної реабілітації, інформування про можливості, пільги, центри реабілітації та навчання. Приклади людей з обмеженими фізичними можливостями, які досягли високих результатів в освіті, спорті або підприємництві, слід частіше висвітлювати у ЗМІ. Корисні постійні моніторинги у сфері освітньо-трудової реабілітації інвалідів і докладніше вивчення існуючих проблем для якнайшвидшого їх розв’язання.

Зусилля державних структур, що займаються проблемами інвалідів, громадських організацій інвалідів, благодійних організацій повинні бути скоординовані для досягнення максимального результату у сфері освіти, навчання та працевлаштування інвалідів.

Автор: Олександр ПОБЕРЕЖНИЙ


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.006
Перейти на повну версію сайту