![]() |
|
![]() |
![]() |
Про те, що таке місцевий бюджет, і про деякі тонкощі, пов'язані з його виконанням на прикладі бюджету Татарбунарського району кореспондентові «Одеських вістей» розповів головний державний аудитор відділу державного фінансового аудиту виконання бюджетних програм, місцевих бюджетів та діяльності бюджетних установ КРУ в Одеській області Володимир АВРАМЕНКО:
– Нещодавно наші співробітники провели державний фінансовий аудит виконання місцевого бюджету Татарбунарського району Одеської області за період 2007 – 2009 роки.
– І який же головний висновок?
– Результати проведеного аудиторського дослідження показали, що виконання бюджету Татарбунарського району за 2007 – 2009 роки було недостатньо ефективним. Бюджет району протягом усього періоду був і залишається дотаційним, при цьому його дотаційна залежність щороку зростає. Так, податковий борг щодо платежів до бюджету Татарбунарського району зріс у порівнянні з 2007 роком на 463 тис. грн, і станом на 01.01.2010 року становить 563 тис. гривень. Крім того, протягом 2007-2009 років на території Татарбунарського району було визнано банкрутами 4 підприємства-боржники, при наявності у них податкового боргу, через що бюджетом району за 2007-2009 роки недоотримано 133 тис. гривень.
– А які ще бюджетні порушення були виявлені співробітниками обласного КРУ?
– У 2007 – 2009 роках за рахунок коштів бюджету розвитку проведено кілька витрат на суму 1153,5 тис. грн, не пов'язаних із соціальними витратами, і це у той час, коли потребують ремонту дошкільні навчальні заклади та амбулаторії.
Незважаючи на постійні скарги районних чиновників на брак фінансування соціальної сфери, це не перешкодило їм спрямувати значні бюджетні кошти на розширення управлінського апарату органів місцевого самоврядування, чисельність якого в окремих випадках і так перевищувала нормативну майже удвічі. У результаті чого на оплату праці додаткових штатних одиниць було витрачено кошти в сумі 103 тис. гривень.
Крім того, аудитори звернули увагу на той факт, що у районі не проведено розмежування земель державної та комунальної власності. Площа «порушених» земель (відкриті розробки та кар'єри) на території району становить 35 га. Консервацію порушених земель у районі не проведено. Протягом 2007 – 2009 років використання земель житлової та громадської забудови здійснювалося без наявності генеральних планів населених пунктів. Генеральні плани курортів «Рассейка», «Катранка», «Лебедівка» також відсутні.
Також аудитори з’ясували, що заборгованість орендарів перед бюджетом району щодо оплати оренди щороку зростає, через що місцевий бюджет недоодержав у 2007 році – 24 тис. грн, у 2008 році – 45 тис. грн і у 2009 році – 118 тис. гривень.
– На Ваш погляд, у чому причини цих порушень?
– Сільськими радами району протягом 2007 – 2009 років не провадилися інвентаризації наявних договорів оренди земель, уточнення їхньої кількості, звірення даних з відділом Держкомзему у Татарбунарському районі та із Саратською МДПІ і райдержадміністрацією. Мали місце також у районі випадки бездоговірного і безоплатного використання земельних ділянок. Втрати бюджету від безоплатного використання земельних ділянок, зокрема земель рекреаційного призначення, склали 87 тис. гривень. Крім того, при складанні договорів купівлі-продажу земельних ділянок рекреаційного призначення, надавалося відстрочення терміну оплати протягом 4 років, через що втрати бюджету району склали 349,6 тис. гривень.
– У Татарбунарському районі є поклади корисних копалин. Наскільки ефективно вони використовуються?
– Справді, на території деяких сіл району є поклади корисних копалин, але офіційних кар'єрів немає. Таким чином, усе добувається з несанкціонованих кар'єрів, тобто, без дозволів і головне без сплати державі відповідних платежів за користування надрами.
– А як справи з комунальним майном?
– З 30 укладених договорів оренди комунального майна, 28 договорів (93,3%) укладено без оцінки об'єкта оренди.
Органами місцевого самоврядування району за останні три роки не визначалася методика розрахунків орендної плати за здане в оренду комунальне майно і порядок використання орендної плати.
На території району протягом 2007 – 2009 років мали місце випадки бездоговірного і безоплатного використання майна, через що бюджет втратив 26,4 тис. гривень. У 2007 – 2009 роках через невиконання умов договорів оренди комунального майна у частині своєчасності і повноти сплати орендарями орендної плати бюджетом району було недоотримано 8,9 тис.гривень.
– Ситуація з місцевими податками та зборами оптимістичніша?
– На території району впроваджено тільки 7 з 15 місцевих податків і зборів, визначених Декретом Кабінету Міністрів України. Найбільшим, виходячи з їхньої питомої ваги, серед надходжень місцевих податків і зборів є ринковий збір. Аналіз планування повноти надходжень і адміністрування ринкового збору до бюджету району за останні три роки показав, що через занижені ставки ринкового збору районний бюджет недоодержав 173,5 тис. гривень.
Плата за встановлення та розміщення реклами на території району майже не здійснюється, що призвело до втрат бюджету у розмірі 25,8 тис. гривень.
Надходження збору за паркування автотранспорту у районі за цей період забезпечено лише районним центром. І це у той час, коли на території Тузлівської, Лиманської та Приморської сільських рад розташовані такі курорти як «Рассейка», «Катранка» і «Лебедівка», на території яких існують місця стихійних паркувань.
У результаті неналежного адміністрування та стягнення курортного збору бюджетом району у 2008 році було недоотримано 7,5 тис. гривень.
Протягом 2007-2009 років на сесіях Татарбунарської районної та міської рад затверджувалися місцеві бюджетні програми. Фінансування програм визначалося без врахування обсягів бюджетних запитів та їх фактичний фінансово-економічний стан впровадження, жодна з програм не мала паспорта. Місцеві програми не мають розрахунків з визначенням конкретних заходів, джерел, виконавців до реалізації програм.
За словами головного державного аудитора Володимира Авраменка, порядок проведення моніторингу бюджетних програм та оцінка ефективності бюджетних програм у Татарбунарському районі відсутній.
З районного бюджету було проведено видатки на поточне утримання установи, фінансування якої провадиться з державного бюджету, що суперечить вимогам ст. 85 Бюджетного кодексу України. У цій статті сказано, що місцеві програми не можуть передбачати видатки, пов'язані з утримуванням бюджетних установ, які перебувають на державному балансі.
Аналіз міських та районних бюджетних програм визначив низку недоліків на етапі планування, виконання та контролю за витратою програмних коштів, що стало «наслідком неефективного використання коштів у розмірі 109 тис. гривень».
Таким чином, на думку співробітників КРУ, результати проведеного дослідження свідчать, що у Татарбунарському районі не повністю мобілізовані всі наявні ресурси для розширення дохідної бази бюджету району, у процесі його виконання допускалися порушення фінансової дисципліни. Це призвело до втрат фінансових ресурсів і неефективного використання бюджетних коштів. Протягом 2007-2009 років бюджетом Татарбунарського району недоотримано – 1045,1 тис. грн, що є потенційним резервом. Втрати доходів склали 2389,8 тис. грн, бюджетні кошти у розмірі 305 тис. грн було використано неефективно.
Чи зроблять чиновники Татарбунарського району відповідні висновки – покаже час і, мабуть, черговий аудит КРУ.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.010Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |