![]() |
|
![]() |
![]() |
Сьогодні Одесу важко уявити без Джаз-карнавалу. Фестиваль дедалі глибше пускає коріння (в історію міста), стрімко росте (кількість учасників постійно збільшується) і щороку «квітне» (зірковими іменами). На десятому Джаз-карнавалі, який тільки-но відзвучав, виступив легендарний Ел Фостер. Але про все по порядку…
Акт перший
Урочистості першого фестивального вечора затягнулися. Ще б пак, це ж ювілейний карнавал! З цієї нагоди його засновників – Михайла Фрейдліна та Юрія Кузнецова – нагородили почесними відзнаками міського голови. Отримавши їх з рук начальника управління з питань культури та мистецтв міськради Романа Бродавка, вони заінтригували. Ведучу вечора – відому російську тележурналістку Олену Хангу – назвали… співпродюсером Джаз-карнавалу. Вони запевнили: з її допомогою наступний фестиваль поповниться «московською джазовою програмою». Хто саме з російських джазменів виступатиме, не розповіли. Нічого про це не сказала й Олена. Вона лише зізналася: «В Одесі я вперше. Поспілкувавшись з одеситами, зрозуміла, чому Джаз-карнавал тут прижився. Це місто-джаз». (До речі, про Одесу на фестивалі було багато розмов. Приїжджі музики немов зговорилися сипати компліменти на її адресу…)
Щойно урочисті промови стихли, зазвучала музика. Першою виступила «збірна Одеси з джазу» – Молодіжний біг-бенд Миколи Голощапова. Колектив нещодавно повернувся з джаз-карнавалу в Ростові-на-Дону, де вже не раз бував. Керівник групи згадував: «Коли ми вперше там виступили, то отримали з рук відомого саксофоніста Георгія Гараняна диплом за краще аранжування. Тоді ж він передав мені власне аранжування композиції Куінсі Джонса «Опале листя». Такий подарунок цінніший за будь-який диплом». Саме за цю композицію колектив зірвав найбільше оплесків.
Концерт продовжив ансамбль лауреатів конкурсів класичної музики Одеської державної консерваторії ім. А. В. Нежданової. Таким чином фестиваль дотримався своєї традиції – представив майданчик для молодих і талановитих, але досі не знаних широкому загалу музикантів.
Фестивальну естафету молодь передала корифеєві одеського джазу Юрію Кузнецову та одній з кращих джазових вокалісток України Тамарі Лукашевій. Вони, професіонали, очікувано зірвали гучні аплодисменти. Проте найвищу оцінку залу отримав молодіжний єрусалимський оркестр «Клейман бенд», який виступив наступним. Учасникам колективу – не більше вісімнадцяти, але вони не за літами професіонали. Одеську публіку юні музиканти буквально розколихали: всидіти на місці, коли вони виконували пісні Френка Сінатри, було неможливо. Глядачі, чи точніше – слухачі, пританцьовували, аплодуючи. А коли зазвучала пісня про «те місто, яке я бачу уві сні», овації заглушили музику. Здалося, що такого успіху на цьогорічному Джаз-карнавалі вже ніхто не доб’ється. Але попереду було ще два джазові дні…
Акт другий
Другий день почався з жартів французького гурту «Cie Trio D’en Bas». Підійшовши до мікрофона, соліст групи Арно Руане ввімкнув диктофон. Ламаною російською «кращий друг репортерів» дякував усім організаторам виступу, хвалив Одесу та попередив: «Музика, яку зараз гратиме тріо, «атипічна». Диктофон не обманув. Авторські композиції колективу справді були незвичними, точніше, незвичним було поєднання французької популярної музики, джазових стандартів, міжнародних хітів поп-музики та класики. По тому, як Арно танцював та скакав по залу, стало зрозуміло, хто є двигуном колективу. Заграючи з публікою, він співав, грав на саксофоні, кларнеті та санзі – рідкісному африканському щипковому інструменті. Цей гребнеподібний ідіофон – основний музичний інструмент народу гбайя, однієї з найбільших етнічних груп Центральної Африки. В Одесі він звучав уперше. Отже, Джаз-карнавал витримав ще одну свою традицію – представив музичний інструмент, який досі не звучав на фестивальній сцені…
Щойно заключна композиція закінчилася, я поспішила за куліси. Виявилося, поспілкуватися з колективом кортіло не мені одній. Французів обступили одеситки і посмішками виманювали у них автографи. Хвилин за десять новоявлені фанатки гуртку кудись поділися. Учасники колективу здивовано подивилися на мене. Замість фестивальної програмки, де вони думали поставити свої зіркові підписи, я тримала диктофон, схожий на той, який «допоміг» їм виступати…
– Ваш виступ був з гумором. Ви завжди так веселитеся на сцені чи спеціально для Одеси, столиці гумору, підготували таке, сповнене жартів, шоу?
Відповідає Самуель Бурілль, піаніст:
– Насправді столиця гумору – Каркассонн, звідки ми родом. Тому наші виступи завжди веселять публіку.
– У природі гумору – парадокс. Імпровізація, джаз також до певної міри засновані на парадоксі. А ви як вважаєте? Можна провести паралель між гумором та джазом?
Першим відповідь знаходить Арно Руане:
– Так, ви абсолютно праві. Ці два поняття якщо не тотожні, то перетинаються, – це точно. А ще більше схожі – любов та джаз.
– Фрагмент однієї композиції ви зіграли на каструлях, годиннику та дитячому брязкальці. Це був серйозний експеримент чи теж – жарт?
В розмову вступає басист Ен Шейдт:
– У такий спосіб ми прагнули довести: музику можна створити з будь-чого. Але зловживати подібними експериментами, звісно, не варто. Музика – це не жарти.
...Французів змінили швейцарці – тріо «Plaistow». Вони, басист Рафаель Ортіс, піаніст Йоганн Буркенез та ударник Сіріл Бонді, шанувальники сучасної електронної музики, познайомилися по-сучасному – в інтернеті. Віртуальне знайомство переросло в творчу співпрацю, яка швидко дала плоди: за рік спільної роботи «Plaistow» визнали найкращим молодим джазовим колективом Швейцарії. В Одесі вони представили свій останній альбом «The Crow». Виконані композиції цілком відповідали концепції гурту: вільна імпровізація у поєднанні з нетрадиційними прийомами звукотворення, елементами року та електронної музики. Під час виступу обличчя музикантів щоразу змінювалися – так вони переживали музику. Здавалося, що музики й мімікою імпровізують. Пізніше я дізналася, чи справді це так…
– Ваші обличчя відволікали увагу від музики. Ви передавали музику обличчями, наче вони – ваші інструменти. Певно, для вас грати – найбільша насолода?
Віповідає Йоганн Буркенез, піаніст:
– Це справді так. Музика – наша стихія. Нічим іншим ми б займатися не хотіли б і, скоріше за все, не змогли б. Ми – музиканти за покликанням. Але чи джазові? Навряд чи нашу музику можна назвати «джаз». Ми лише використовуємо джазові елементи, аби влитися в джазовий «світ». Насправді ми прихильники мінімалістської концепції Стіва Райха.
– Одна ваша композиція називалася «Паризьке метро». Вас надихає будь-що? Навіть поїздки в громадському транспорті?
Розмову підтримує басист Рафаель Ортіс:
– Так, ми думаємо про музику навіть у метро. Нехай це прозвучить тривіально, але музика є у всьому. Музика не черпається з музики. Вона витає у повітрі, вона є у спогадах і навіть у метро. Наше завдання її вловити, спіймати цей сигнал з космосу, який називають «натхненням»...
Швейцарці зірвали овації, але вершину фестивалю взяв барабанщик Ел Фостер. Його квартет грає сучасний джаз з елементами періоду розквіту хард-бопа та зародження фанку, які й визначили Фостера як видатного музиканта. На прощання маестро сказав, закликаючи: «Любов, мир та джаз!». Назва одного з його альбомів, схоже, стала життєвим девізом. Пробратися до гримерки Ела завадив його менеджер…
Акт третій
Третій день фестивалю, на противагу попередньому, розпочався лірично. Композиції канадської співачки Сієнни Дален такі ж тендітні, як вона сама. Природно, що музичні критики вважають її однією з найчуттєвіших вокалісток Північної Америки. Співачка також поетеса: сама пише вірші на свою музику. В власних піснях Сієнна роз’яснює, що таке життя і де місце людини у цьому житті. Не дивно, що її, таку серйозну, одесити зрозуміли лише з третьої, жвавої, композиції... За кулісами вона також була серйозною, але постійно мені посміхалася.
– Ваш виступ нагадував релігійне дійство. Здається, для вас джаз – релігія, а не музика…
– Ви так вважаєте? Виходить, мені вдалося передати своє світовідчуття. Я відчуваю музику і Бога в усьому. Але я не сповідую якусь конкретну релігію. Тільки дотримуюсь джазу.
– Ваші пісні – філософські монологи. Хто ваш улюблений філософ?
– Мій батько. Він мене багато чому навчив. Він навчив мене слухати людей та музику. Він також пише музику та вірші…
– Критики порівнюють вас з геніальною Джоні Мітчелл. Їх думка про вашу творчість має для вас значення?
– Для мене має значення думка кожної людини. Сподіваюся, одесити зрозуміли, що я – романтик.
Романтичну Сієнну Дален на сцені змінив міжнаціональний гурт «Amine and Hamza Sextet» (Туніс – Польща – Швеція). Колектив виступав на сцені Каїрської опери, бейрутського Medina Theatre, Всесвітнього інституту арабської культури у Парижі… На одеській сцені представив свій новий альбом «Tunifunk», сповнений міксів з канонів традиційної аравійської музики у джазовій імпровізації. З огляду на те, як гучно аплодувала публіка, цей альбом розкуповуватимуть і в Україні…
Останній акорд фестивалю видав квартет австрійського музиканта Гаррі Стойки. В дитинстві його улюбленою іграшкою була гітара. Щойно він достатньо підріс, батьки купили йому справжню гітару. А приналежність до великого циганського роду Ловара допомогла хлопчині визначитися з вибором свого шляху в музиці. Вже четверте десятиліття поспіль Стойка грає «циганський джаз». Одесити найбільше вподобали його «Очі чорні». Публіка не тільки в такт аплодувала, а й наспівувала добре знайому пісню. А потім довго не відпускала квартет. Адже з музикантами треба було відпустити і фестиваль…
Завіса все ж таки опустилася. Але десятий, ювілейний Джаз-карнавал на цьому не закінчився. Джазмени вирушили, як і після другого фестивального дня, в кафе «Jazzy Buzzy». Там вони змагалися на «джем-сейшині» та відпочивали після концерту в Українському театрі. І розмовляли, розмовляли, розмовляли… Дехто – з журналістами.
Хаймо Відерхофер, барабанщик з квартету Гаррі Стойки:
– Музика пов’язана з рухом. Вона повинна викликати бажання рухатися. Якщо такого бажання не виникає, це не музика. Це щось для міркування, для розуму, а не для душі.
– Під час виступу ви постійно переглядалися зі своїми колегами, підморгуючи їм. Тоді мені здалося, що джаз можна порівняти зі стосунками між людьми. Ти повинен підлаштовуватися під своїх друзів, рідних, аби порозумітися. Те саме – у джазі. Не знаючи добре свого колегу, підіграти його імпровізації важко…
– Саме так, джаз і стосунки між людьми дуже схожі, якщо їх перевести у схему. І я справді дуже близький зі своїми колегами.
– Композиції, які ви грали, називалися «Історії про…» Вони розказували про якусь частину буття. Чи можна сказати, що музика залежить від життя, тому, що описує його?
– Так, звісно. Наприклад, наш квартет багато подорожує і ми ніколи не граємо одну і ту ж програму. Ми налаштовуємося на місто, в якому виступаємо, імпровізуємо, намагаючись передати його темперамент. Сподіваюся, одесити себе у нашій музиці впізнали.
...За три дні Джаз-карнавал став рідним. До нього, як до одухотвореного, звертаюся: «До побачення, Джаз-карнавал»!
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.006Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |