![]() |
|
![]() |
![]() |
Приїзд Прем'єр-міністра України Миколи Азарова до Одеси супроводжував мітинг портовиків на Митній площі. Біля воріт рідного підприємства працівники Одеського порту вимагали урядових рішень із приводу простоїв транспорту та перевантажувального процесу, що в'яло протікає. У Запоріжжі та Донецьку їх підтримували заводчани, до яких через простої вантажу на причалах не можуть надійти запчастини та устаткування.
У підсумку сім’ї сидять голодні, обмежуються бюджетні інтереси держави. Україна втрачає репутацію на світовому ринку і, внаслідок цього, привабливість для інвесторів.
Конкретно акцентував увагу на больових точках портового господарства начальник Одеського морського торговельного порту Микола Павлюк на нараді у облдержадміністрації, проведеній під керівництвом Прем'єр-міністра. У виступі він розкрив причини спаду обсягів переробки вантажів.
Насамперед, важливі не ці показники, а рентабельність, підкреслив М. Павлюк. А податки від прибутку, які відраховуються до бюджету, обіцяють бути до зими навіть вищими, ніж минулого року. ОМТП сьогодні готовий перевалювати до 45 млн тонн будь-яких вантажів, допустимих до перевалювання. І, звичайно ж, такий золотий товар, як зерно.
Для цього тут є 4 елеватори. Останній здано в експлуатацію два тижні тому. Закладається ще один, до якого інвестори вкладають 50 млн доларів. У цілому вони можуть забезпечити перевантаження до 70 тисяч тонн зернових вантажів за добу. Або – 2 мільйони на місяць!
Водночас портовики вважають, що трейдери, які скуповують зерно, знахабніли, встановлюючи ціни на українське продовольче надбання. Одним із застосовуваних ними прийомів є штучне заниження класності зерна, яке оголошується неякісним, але за кордоном продається за вищим розрядом. Потурають їм у спекуляції інспектори Київського хлібного арбітражу. Проби зерна відправляються до столиці, де й роблять замовлені висновки щодо його якості. Очікуючи закінчення цієї процедури, судно простоює біля причалу, наганяючи розмір штрафних санкцій. На цих лабораторних іграх вже втрачено півтора мільйона тонн зерновантажу.
Виробничі можливості нафтотерміналу використовуються усього на 50%. Упущені 5 мільйонів тонн у перерахуванні на гроші становлять колосальні та невиправні втрати.
Уникнути їх можна, якщо зробити знижку на вантаж і тим самим підняти його комерційний рейтинг. Але доки чиновницькі голови думають, вигідну партію казахської нафти приймає не Одеса, а Туапсе.
Нарешті, у середині вже цього року Мінтрансзв’язку України та Мінекономіки України підтримали ініціативу порту ввести диференційовану ставку на нафту. Однак вже 3 місяці Держкомпідприємництва зволікає із цією пропозицією. Тим часом, вже йдуть в обхід Одеського порту танкери із 600 тисячами тонн венесуельської нафти.
Не веселіші справи йдуть і з перевалюванням контейнерів. Ефективність світової практики у тому, що контейнери із транзитними вантажами не проходять огляду у проміжних пунктах доставки – портах. Таке можливо лише у вигляді винятку за наявності екстреної інформації спецслужб про контрабанду.
Але у вітчизняних портах провадиться митний огляд усього імпорту та 75% транзиту.
За твердженням міністра транспорту та зв'язку Костянтина Єфименка, цим пояснюється стрімкий спад потоку контейнерів через портові термінали. Огляд того самого об'єкта часом відбувається по 2-3 рази. Крім митниці та прикордонників, цю місію беруть на себе СБУ, податківці, служби міліції по боротьбі із економічними злочинами. Із прибуттям до Одеси київської комісії по боротьбі із контрабандою перевантажувальний процес зупинився взагалі. У день візиту Прем'єра робітники відмовилися втретє знімати пломбу із чергового контейнера. Сказали, нехай Микола Янович вживає заходів.
– Це принесло Одеському порту близько 600 мільйонів гривень втрат, – констатував М. Павлюк. – Якщо наш порт перевалює до 400 тисяч контейнерів на рік, то стільки ж і втрачає. Тому що їхні відправники, не бажаючи терпіти затримок, переорієнтували вантажопотік на Констанцу.
Хто уріже митникам повноваження?
М. Азаров підняв заступника начальника Південної митниці, – сам начальник виявився у відрядженні. І дав вказівку:
– Транзитні контейнери не оглядати! Час огляду інших контейнерів не має перевищувати 2 години. За порушення цих норм керівники несуть персональну відповідальність.
У разі невиконання можуть бути суворі кадрові рішення.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.006Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |