ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
НАСТУП КИТАЮ ТА «ШАЛЕРА» ТРИВАЄ
07.10.2010 / Газета: Одесские известия / № 109(4091) / Тираж: 23655

Підрозділами Державного нагляду за дотриманням стандартів, норм і правил, а також метрологічного нагляду ДП «Одесастандартметрологія» за 8 місяців цього року перевірено 387 підприємств. У 266 були виявлені різні порушення. Економічні санкції склали майже 152 тисячі гривень.

ЩО ЇМО?

Один із основних акцентів було зроблено на дитячому харчуванні. Оскільки виробників даної продукції, за винятком Балтського молочно-консервного комбінату, в регіоні немає, перевірялися, переважно, оптові фірми. Серйозних претензій до організації роботи на них перевіряльники не висловили.

На початку року у вершковому маслі виявляли олію, зокрема пальмову. З цієї причини було введено спеціальний режим приймання продукції у Житомирі та Запоріжжі (продукція сходила з конвеєра у присутності держінспектора), перевіряли й інші підприємства.

– Парадокс полягає у тому, що для нормального збиття жиру, щоб рослинний і тваринний змішалися в однорідну масу, потрібні потужні сепаратори, – розповідає заступник генерального директора ДП «Одесастандартметрологія» Олександр Смислов. – Вони є лише на новому обладнанні. Тож ймовірність фальсифікації вершкового масла вища на сучасних підприємствах, а не на тих, де ще експлуатуються старі сепаратори. Чудово оснащений Балтський молочно-консервний комбінат теж перевірявся, але порушень на ньому виявлено не було.

На сьогоднішній день діють 3 стандарти на морозиво: «Морозиво вершкове, молочне, пломбір», «Морозиво із комбінованим складом», «Морозиво фруктове». Тобто тепер споживачеві слід уважно вивчити склад своїх улюблених ласощів, пам’ятаючи про те, що у справжньому вершковому, молочному або пломбірі рослинних жирів бути не повинно.

Не менш цікава ситуація із переходом на нові стандарти на ковбасні вироби. Підприємства, орієнтовані на роботу за стандартами, випускають продукцію із традиційними назвами: «Лікарська», «Любительська», «Теляча». Ті, хто працює за технічними умовами (ТУ), випускають ковбасу із новими назвами: «Шкільна», «Особлива». Причому найчастіше ТУ розробляються під використовувані спеції та добавки. А фірма «Шалер» пішла ще далі. Вона випускає термопечі, коптильні, спеції та добавки. І підприємства, які співпрацюють із нею, одержують готові ТУ під увесь комплекс і устаткування, і компонентів виробництва ковбасної продукції фірми «Шалер».

Дрібні недоліки виявили при перевірці підприємств-виготовлювачів хлібобулочної продукції. Ця робота провадилася у рамках діяльності комісії облдержадміністрації з легалізації неврахованих обсягів виробництва хліба. За деякими даними, у тіні залишається приблизно 40% ринку. Щоправда, підрахунки ці досить умовні: адже усе більше людей виключають хліб зі свого раціону харчування.

Проблеми господаркам буде створювати борошно із пшениці врожаю нинішнього року. Продукція ця стандарту відповідати буде, але через недостатню кількість клейковини домашній хліб може погано підніматися, а пельмені та вареники з однієї упаковки – вимагати різного часу доведення до готовності.

Перевірялася також бутильована питна вода. Спочатку з'явилися претензії за мікробіологічними показниками до продукції фірми «Лібра». Однак перевірки на самому підприємстві показали, що причини треба шукати або у неправильному транспортуванні, або у неправильному зберіганні пляшок у торгуючих підприємствах. Для зберігання питної води дуже важливі постійна, не дуже висока температура і відсутність прямих сонячних променів. Навіть одного походу до супермаркету буде достатньо, щоб побачити порушення цих простих вимог.

4 підприємства в регіоні займаються цілорічним виробництвом соків. Це, зокрема, «Вітмарк», «Джаффа», «Господарочка».

– Що стосується соків, наша багаторічна спільна робота щодо підвищення якості продукції дала свої результати, – стверджує Олександр Смислов. – Підприємства навчилися випускати добрі соки. Це підтверджено перемогами на різних конкурсах. Зауваження стосувалися лише маркування.

До позитивних змін варто віднести і те, що супермаркети, як остання ланка на шляху до покупця, почали вимагати від постачальників або підприємств-виробників протоколи випробувань, які підтверджували б якість продукції, зокрема відсутність у ній ГМО.

Тут, на жаль, відбуваються і перегини. Якщо на усі складові є документи, які підтверджують відсутність у них ГМО, навіщо повторювати процедуру перевірки готової продукції? Але закон на ній наполягає.

Крім того, Міністерство охорони здоров’я так і не затвердило перелік продуктів, у яких можуть міститися ГМО. Не затверджений і перелік продуктів, які підлягають обов'язковій перевірці на ГМО. Тому сьогодні і доходить до абсурду: і на мінеральній воді, і на солі пишуть «Без ГМО».

Говорячи про скарги, Олександр Анатолійович відзначив цікаву тенденцію. Виявляється, у нас вже з'явилися професійні скаржники.

Наприклад, один покупець купує сік у 3-літрових скляних банках. Прийшовши додому, виявляє тріщини на тарі. Телефонує на урядову телефонну лінію, залишає свій номер. Коли представники підприємства-виготовлювача зв'язуються з ним, призначає зустріч біля супермаркета. І замінює порожню тріснуту банку на дві повні.

Але соковий бізнес даного скаржника виявився не єдиним. Виявляється, він надіслав близько 200 скарг. І скрізь чогось вимагає. То ящик зубної пасти, то комусь безкоштовне зубне протезування. Ось така філософія виживання за чужий рахунок.

ДИВОВИЖНІ ШЛЯХИ ТВОЇ, РИНОК

Перевірялися також «Лукойл-Одеський НПЗ» та оптові бази ПММ.

– За завданням Держспоживстандарту ми відбирали зразки та випробовували їх у незалежній лабораторії, що спеціалізується на перевірках продукції, яка йде на експорт, – продовжує Олександр Анатолійович. – За результатами досліджень порушень не виявили.

Перевірки ДП «Одесастандартметрологія» показали, що практично зникли з карти промисловості регіону текстильні фабрики. Вони просто змушені розміщувати своє виробництво у Китаї. А потім ввозити готову продукцію до України. Так зробила, зокрема, фірма «Грегорі Арбер». В Одесі шиють лише чоловічі костюми цієї торговельної марки. Жіночу лінію, трикотаж, чоловічі сорочки та краватки шиють невідомо де, хоча адреса виробництва зазначена одеська.

Як бачимо, перевірки ДП «Одесастандартметрологія» виявляють не лише порушення, але й цікаві тенденції розвитку сучасної вітчизняної економіки. Ну хто ще років 10 тому міг припустити, що виробництво буде вигідніше розміщати аж в Китаї, а ковбасу почнуть «підлаштовувати» не під вітчизняне м'ясо, а під закордонних виробників спецій та добавок? Справді, непередбачені шляхи вітчизняної ринкової економіки у її мандрах невідомо звідки і невідомо куди…

Автор: Світлана МАРШИНА


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.004
Перейти на повну версію сайту