ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
ГЕКСАХЛОРБЕНЗОЛ: З КАЛУША В АНГЛІЮ ЧЕРЕЗ ОДЕСУ?
23.10.2010 / Газета: Чорноморські новини / № 109-110(21150-21151) / Тираж: 8525

Ще 27 вересня сайті Міністерства охорони навколишнього природного середовища України з’явилося повідомлення, що державне підприємство «Національний центр поводження з небезпечними відходами» при цьому міністерстві почало ліквідацію полігону небезпечних відходів у зоні надзвичайної екологічної ситуації і місті Калуш (Івано-Франківська область), де зберігається 11,4 тисячі тонн гексахлорбензолу. У зв’язку з цими подіями в Одесі почали ширитися перестороги про ймовірну небезпеку і для нашого регіону.

Цими днями в ІА «Контекст-Причорномор’я» відбувся «круглий стіл», на якому всі зацікавлені проблемою обговорювали наміри державного підприємства «Національний центр поводження з небезпечними відходами» до кінця року вивезти 8,5 тисячі тонн того самого калуського гексахлорбензолу, тобто 80 відсотків від загальної кількості, в Англію. Відходи будуть утилізовані на спеціалізованому підприємстві у Великобританії компанією Tradebe. На реалізацію проекту виділено 298 мільйонів гривень з резервного фонду Державного бюджету України. І все б влаштовувало учасників дискусії, якби не інформація, що небезпечний вантаж, можливо, транспортуватимуть через Одеський порт.

Представники Одеської міської організації Партії зелених України, наприклад, висловили думку, що транспортування гексахлорбензолу через Одесу принципово не узгоджується з екологічними та економічними інтересами нашого міста. Зелені мають не допустити провезення відходів з Калуша до Великобританії через Одеський морський торговельний порт. Для цього, за словами заступника голови організації Валерія Осипова, активісти на чотирьох автобусах зустрінуть поїзд з небезпечним вантажем на в’їзді до міста і заблокують залізничні колії, по яких він йтиме. Незважаючи на відсутність офіційної інформації, Валерій Осипов каже, що перевезення речовини заплановане на 11 — 12 листопада.

Аби всі добре розуміли, про що йдеться: гексахлорбензол вважається однією з найнебезпечніших речовин у світі і належить до категорії стійких органічних забруднювачів, які мають токсичні властивості, погано розкладаються в природних умовах, характеризуються біоакумуляцією та є об’єктом транскордонного перенесення повітрям, водою та мігруючими видами тварин. Речовина призводить до розвитку хвороб імунної та репродуктивної систем людини, ракових захворювань, вроджених дефектів у дітей.

Одеська влада, за словами начальника управління екологічної безпеки міськради Ігоря Дербоглава, теж вкрай занепокоєна цією інформацією. Едуард Гурвіц з цього приводу підготував лист до міністра охорони навколишнього природного середовища. До Мінекології також уже відправлено запит з проханням роз’яснити, в яких умовах проходитиме транспортування і яких запобіжних заходів буде вжито.

«Якщо таке завдання поставлене керівництвом країни, його необхідно виконувати. І на мою думку, тому що небезпечні відходи вивозяться за межі нашої країни, а не навпаки — ми повинні радіти», — зазначив Ігор Дербоглав, додавши при цьому, що, з іншого боку, провозити такий вантаж через мільйонне місто справді не хотілося б. «Гексахлорбензол — небезпечна речовина, однак не секрет, що подібні вантажі проходять через наші порти. Отже, є певні умови, все це регламентується законом про транспортування небезпечних вантажів, проходить цілий ряд узгоджень з Міністерством з надзвичайних ситуацій, Міністерством охорони здоров’я, Міністерством екології. Тобто, якщо є необхідність перевезення цієї речовини через Одесу, буде вжито всіх можливих заходів безпеки. Якщо буде вирішено везти її через порт «Южний» — краще, оскільки цей порт створювався спеціально для хімічних вантажів», — зазначив начальник управління.

Представник Одеського морського торговельного порту, голова громадської організації «Екопорт» Сергій Перфільєв, у свою чергу, розповів, що керівництво підприємства вже звернулося в усі можливі інстанції в Одесі та Києві, однак ніхто не підтвердив, що речовину справді транспортуватимуть через Одеський порт.

Представник обласного управління МНС Вадим Олійник насамперед звернув увагу присутніх на те, що офіційної інформації про проходження вантажу через Одесу до міністерства не надходило. У будь-якому разі, за його словами, можливості і сили для безпечного перевезення гексахлорбензолу через Одесу є.

На тому, що за відсутності офіційної інформації важко коментувати можливі екологічні ризики, наголосив представник Інституту екології південних морів Кирило Цимбалюк. За його словами, для адекватної оцінки ситуації необхідно достеменно знати склад речовини, яку перевозитимуть.

Під час дискусії було запропоновано завершити розгляд гіпотетичної небезпеки і дочекатися офіційної інформації про шляхи транспортування гексахлорбензолу з Калуша в Англію. Також за підсумками «круглого столу» присутні вирішили створити робочу групу, яка займатиметься пошуком офіційної інформації про маршрут небезпечного вантажу і вивченням технологічного регламенту його транспортування. Чимало говорилося і про можливість отримання Одесою спеціального екологічного статусу, який дозволив би захиститися від перевезення через місто особливо небезпечних вантажів та інших схожих ризиків.

P.S. Коли цей номер був готовий до друку, «Дзеркало тижня» повідомило, що у Братиславі 21 жовтня Росія, Україна і Словаччина підписали міжурядову угоду про перевезення ядерних матеріалів з РФ до Словаччини територією України. У документі, підписаному з української сторони головою Держкомітету ядерного регулювання Оленою Миколайчук, закладена «правова основа для продовження безперебійних поставок російською компанією ВАТ «ТВЕЛ» ядерного палива для діючих і нових енергоблоків АЕС Словаччини».

Автор: Людмила ОНОПРІЄНКО


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.004
Перейти на повну версію сайту