![]() |
|
![]() |
![]() |
Формування дільничних виборчих комісій (ДВК) – один з найскладніших процесів у підготовці до виборів до місцевих рад. І часто він супроводжується великими конфліктами та порушеннями законодавства. Не обійшлося і без звертань до судів. В чому причина напруженості? На це запитання ми попросили відповісти нашого постійного співавтора, голову Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України» Анатолія БОЙКА.
– Таку ситуацію можна було передбачити заздалегідь, – розповідає наш співрозмовник. – У Законі про вибори до місцевих рад відсутній механізм забезпечення пропорційного представництва усіх суб’єктів виборчого процесу у складі дільничних комісій та їх керівних органів. З другого боку, ситуацію, що склалася, можна пояснити суб’єктивним підходом деяких територіальних комісій (ТВК) до формування дільничних комісій. Це і викликало конфлікт між комісіями та суб’єктами виборчого процесу.
– Проілюструєте сказане на конкретних фактах?
– Візьмімо для прикладу процес формування дільничних комісій Одеської ТВК. Це рішення було ухвалено майже опівночі, тобто, менше ніж за годину до завершення терміну, передбаченого законодавством на цю процедуру.
Але і після цього залишилося багато незрозумілих моментів. Скажімо, ким саме і коли був попередньо сформований затверджений склад ДВК, за якими критеріями формувалася «трійка»: голова, його заступник та секретар комісії? Чіткої відповіді немає. Більше того, ні членам комісії, ні представникам політичних партій, громадських організацій ці списки так і не були показані під приводом «технічного доопрацювання».
Звичайно, виникає резонне запитання: то за що голосувала територіальна комісія? Зрозуміло, що сформувати 347 ДВК справа надзвичайно складна, але і поставитися до неї абияк теж нікому не дозволено.
– Таке спостерігалося тільки в обласному центрі?
– На жаль, не тільки. Так, у Роздільнянському районі багато дільничних комісій були сформовані у неповному складі, тобто менше 10 чоловік. Зафіксовано випадки, коли прізвища окремих громадян подавали і включали до складу дільничних комісій без їхнього відома, фальсифікуючи при цьому їхні заяви про згоду працювати в ДВК, та ще у керівному складі! Це може спровокувати масові відмови від роботи у виборчкомах, що спричинить подальшу їхню ротацію і негативно позначиться на організації виборчого процесу.
– Але це не єдиний привід для занепокоєння?
– Недосконалість законодавства породила інші негативні явища. Багато дільничних комісій в Одеській області складено непропорційно з точки зору однакової участі всіх потенційних суб’єктів виборчого процесу і з явним дисбалансом на користь окремих політичних сил.
Подібні обставини викликають особливе занепокоєння ще й тому, що, відповідно до нового законодавства, для підбиття результатів голосування та складання протоколу досить трьох членів ДВК, серед яких повинні бути голова і секретар. А якщо вони є представниками однієї партії? От вам і потрібна «рівність можливостей»!
На думку Одеської обласної організації КВУ, така незбалансованість складу виборчкомів є на сьогоднішній день однією з основних загроз для чесного і демократичного виборчого процесу.
– А у якому режимі зараз працюють дільничні виборчі комісії?
– Тривала процедура формування ДВК потягла за собою і багато інших порушень установлених термінів виборчого процесу. Скажімо, ті ж списки виборців з’явилися на дільницях не 18 жовтня, як потребує графік, а значно пізніше. Наприклад, у Роздільнянському районі багато виборчих дільниць були зачинені навіть через два дні. Запізнилися з формуванням ДВК і розміщенням списків виборців на багатьох дільницях у містах Білгороді-Дністровському та Котовську, у Ренійському та деяких інших районах. Та й як воно могло бути інакше, якщо для одних ДВК не скрізь виділили окремі приміщення, а інші досі не одержали сейфи, телефони, необхідну оргтехніку? Не квапляться з відкриттям виборчих дільниць у будинках шкіл і лікарень, деяких вищих навчальних закладів.
– Які у Вас будуть побажання наприкінці розмови?
– Одеська обласна організація КВУ просто закликає територіальні і дільничні виборчі комісії максимально оперативно налагодити ефективну і регулярну роботу, забезпечити виборцям можливість заздалегідь безперешкодно ознайомитися зі списками виборців на дільницях.
А місцеві органи виконавчої влади та місцевого самоврядування повинні, як того потребує законодавство, усунути всі проблеми у технічному забезпеченні виборчкомів. Тобто: виділити відповідні приміщення, налагодити телефонний зв’язок, забезпечити ділянки транспортом, сейфами, канцелярськими приладдями тощо. Одним словом, створити всі умови для успішного проведення виборів до місцевих рад.
– Дякую за розмову.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.007Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |