ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
КВАДРАТ, ТРИКУТНИК ТА ЗИҐЗАҐИ ОДЕСЬКОЇ ПОЛІТИКИ
28.10.2010 / Газета: Чорноморські новини / № 111(21152) / Тираж: 8525

Виявляється, голова Одеської облдержадміністрації Едуард Матвійчук асоціюється в одеситів з коньяком, сигарами і салямі. З тварин він нагадує ведмедя і гусака, з фігур — трикутник, а колір — зелений. Одеський міський голова Едуард Гурвіц асоціюється в одеситів з індиком та щуром, помаранчевим кольором і геометричною фігурою — квадратом. За запахом він нагадує городянам лимон і цибулю. Але не поспішайте з висновками. Психологи розповіли, про що свідчать такі асоціації.

Ще у 2007 році Інститут Горшеніна реалізував річну програму досліджень «Ментальні основи вибору». Головною його метою було вивчення різних аспектів, які впливають на вибір українців, включаючи історико-культурний, економіко-правовий, геополітичний, національний та інші чинники. Приводом для проведення такого дослідження послужило спостереження: у ситуації кризи підмітили деяке спотворення між раціонально-декларативною та ірраціонально-вольовою поведінкою виборців. Люди симпатизували одному політикові, довіряли іншому, а голосувати йшли за третього. Таким чином, раціональний і несвідомий рівень сприйняття зовсім не збігалися. Подібну тенденцію відзначили і деякі наші закордонні колеги.

Восени 2010 року Одеська філія Інституту Горшеніна запустила пілотний соці­ально-психологічний проект «Психологічний профіль одеської політики». Мета — з’ясувати, яким чином на електоральні переваги наших земляків впливає не лише раціональний, а й несвідомий рівень спри­йняття місцевих політиків. У завдання до­слідження входили соціолінгвістичний аналіз риторики наших публічних персон, вивчення структури візуалізації образу полі­тика, особливості комунікаційних стратегій. Один з аспектів дослідження стосувався асоціативних зв’язків, що виникають у городян, коли вони думають про одеських політиків.

28 — 29 серпня були проведені чотири фокус-групи. Дані, отримані в ході інтерв’ю, узагальнили та згрупували. Частина з них (асоціації з кольором, запахом, твариною і геометричною фігурою) були сформульовані в окремому блоці запитань, відповідь на які дали 600 осіб старше 18 років. В анкету для опитування включили імена шести політиків. Нижче подаємо отри­мані результати за найсильнішими ознаками. Оскільки мислення людей, за словами психолога Оксани Вдовиченко, здебільшого асоціативне, дані цього дослідження можуть слугувати серйозним фундаментом для певних висновків.

Отож, як випливає з результатів опитування, для більшості одеситів чинний мер Едуард Гурвіц асоціюється з помаранчевим кольором. Олексій Костусєв та його син Олексій Гончаренко — з синім. Едуард Матвійчук — з зеленим, Ігор Марков — з червоним, а Світлана Фабрикант — з білим. Оксана Вдовиченко нагадала про значення цих кольорів. Так, червоний закликає до активних дій, це колір агресії, білий асоціюється з чистотою, а синій — спокій, гармонія, безконфліктні стосунки. Зелений, на думку психолога, говорить про здатність людини до рішучих кроків. Про помаранчевий колір розповіла магістр практичної психології Єва Поплавська. За її словами, цей колір свідчить про особистісну зрілість і несе силу та заряд. Що­правда, експерти також відзначили, що названі політики, за винятком Світлани Фабрикант та Едуарда Матвійчука, у цьому дослідженні просто асоціюються з кольорами певних політичних сил чи партій, тому робити однозначні висновки — не варто.

Відповіді на запитання «З яким запахом у вас виникають асоціації, коли ви чуєте ім’я політика?» розподілились наступним чином. Едуард Гурвіц — цибуля, лимон, Олексій Костусєв — морський бриз, гаряче залізо, домашній хліб, Едуард Матвійчук — коньяк, сигари, салямі, Олексій Гончаренко — морський бриз, ванільне тістечко, Ігор Марков — коньяк, гаряче залізо, Світлана Фабрикант — квіти, домашній хліб, ванільне тістечко. Єва Поплавська запропонувала розділити запахи на абстрактні, такі, які важко уявити чи згадати (гаряче залізо, морський бриз тощо), і ті, що забути неможливо (лимон).

Також у процесі дослідження з’ясувалося, що Едуард Гурвіц асоціюється з індиком та щуром, а Олексій Костусєв — з левом і вовком. Едуард Матвійчук для більшості одеситів ведмідь чи гусак, Олексій Гончаренко — заєць та миша, Ігор Марков — ведмідь і кенгуру, а Світлана Фабрикант — лисиця з ховрахом.

Інтерпретувати значення цих асоціацій Єва Поплавська запропонувала знаходячи в тваринах, які стоять поряд з прізвищем політиків, спільні риси. Наприклад, щур та індик — це тварини, пов’язані з домом. «Що таке мер міста? Це ніби хазяїн дому», — підкреслила вона. Спільні риси між кенгуру і ведмедем — міцність удару, тобто це дикі й небезпечні тварини.

Стосовно геометричних фігур. Едуард Гурвіц нагадує одеситам квадрат, Олексій Костусєв — круг, Едуард Матвійчук та Олексій Гончаренко асоціюються з трикутниками, а Ігор Марков і Світлана Фабрикант в уяві городян схожі на зиґзаґ. За словами Оксани Вдовиченко, кожна фігура має свої позитивні і негативні характеристики. Психолог детально зупинилася тільки на позитивних: «Люди-квадрати працелюбні та старанні. Вони доводять розпочаті справи до кінця. Щодо кругів, то вони дуже товариські та емоційні люди». Трикутники, за її словами, сильні, енергійні, вони вміють ставити перед собою конкретні цілі. Зиґзаґом у психогеометрії позначаються творчі особистості, які не можуть працювати в команді. Єва Поплавська, в свою чергу, відзначила, що політиками повинні ставати квадрати і трикутники, тобто люди лівопівкульні, власники стратегічного мислення. «Круг і зиґзаґ — це емоції, непослідовність, алогічність, інтуїтивність», — розповіла вона, підкресливши при цьому, що політикам потрібні не такі характеристики.

Якщо згрупувати всі характеристики образу Едуарда Матвійчука, якими його наділили одесити, то вони явно вступають між собою в протиріччя. Нагадаємо, він асоціюється із запахом коньяку, сигар і салямі. З тварин він нагадує ведмедя і гусака, з фігур — трикутник, а колір йому приписують зелений. «Його цілісний образ у людей не склався. Він не готовий, розірваний», — прокоментувала Єва Поплавська. Якщо ведмідь — це небезпечний хижак, то гусак — це в підсвідомості людей смачна страва, тобто жертва...

Автор: Людмила ОНОПРІЄНКО


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.009
Перейти на повну версію сайту