![]() |
|
![]() |
![]() |
В інформагентстві «Міст-Одеса» відбулася прес-конференція на тему «Підсумки місцевих виборів в Одесі».
Голова обласної організації Комітету виборців України Анатолій Бойко констатував, що вибори на Одещині не відповідали демократичним стандартам. Він неодноразово розповідав журналістам про порушення, які фіксувалися упродовж всієї передвиборної кампанії, у день виборів та після ночі підрахунків. Цього ж разу спробував підсумувати вже отримані спостереження активістів КВУ, хоча й підкреслив, що це не остаточні висновки, оскільки зараз відбувається активний процес оскарження результатів виборів на певних дільницях.
Насамперед Анатолій Бойко нагадав, що прийнятий у липні поточного року Верховною Радою Закон «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» від самого початку не відповідав загальноприйнятим міжнародним стандартам і традиціям проведення виборчих кампаній. Більше того, він став кроком назад у процесі демократизації виборів. Промовець підкреслив, що положення цього закону давали перевагу певним політичним гравцям, стали фундаментом для величезної кількості конфліктів між учасниками виборчого процесу, обмежили можливості спостерігачів та зробили можливими маніпуляції з результатами волевиявлення населення. Анатолій Бойко також зазначив, що передвиборний етап проходив зі значними порушеннями як самого закону і його принципів, так і міжнародних стандартів проведення виборів. Взагалі сам закон зробив можливим дисбаланс серед членів виборчих комісій на користь певних політичних сил, переважно тих, які формують більшість у ВР. Та не тільки цей факт, на думку лідера громадської організації, зробив діяльність комісій суб’єктивною. Далася взнаки некомпетентність їх членів. Результатом такої роботи стало поширення недовіри серед населення не тільки до комісій, як до незалежних органів, а й до виборчого процесу загалом.
Зіпсували вибори й використання адміністративного ресурсу та масовий підкуп виборців. «Підкупити намагалися різними засобами: товарами, послугами, прямо грошима. Ви були свідками того, як перекривалися дахи будинків, асфальтувалися проїзди, навіть квитки у стрип-клуби роздавали», — зауважив Анатолій Бойко. На його думку, настільки активне використання підкупу як засобу досягнення мети обумовлене, серед іншого, короткими термінами передвиборної кампанії. Кандидати вирішили, що часу на довге роз’яснення своїх ідей може забракнути, а от підкупити буде швидше, ефективніше і, як не дивно, дешевше. Використання підкупу стало популярним і завдяки мажоритарникам, які «допомагали своєму округу, чим могли». З іншого боку, якщо у всьому намагатися шукати позитив, життя, принаймні підкуплених громадян, завдяки виборам стало трішки кращим.
Зневіра, брудна агітація, вкрай низький рівень організації виборчого процесу та величезна кількість порушень, на переконання громадського діяча, вплинули на явку виборців. «Багато хто відчув, що нема сенсу йти й обирати після такої виборчої кампанії», — вважає Анатолій Бойко. Та навіть у цій ситуації можна знайти позитив, оскільки саме низький рівень явки виборців врятував від серйозного скандалу. «Якби прийшли всі або, принаймні, більша частина виборців, комусь би не вистачило бюлетенів», — підкреслив голова КВУ. Взагалі, що стосується безпосередньо дня виборів, такого розгардіяшу з бюлетенями, за його словами, Одещина ще не знала.
До розповсюджених правопорушень, зафіксованих на цих виборах, Анатолій Бойко відніс спроби проведення «каруселей», факти незаконного голосування, підписання порожніх бланків протоколів про результати виборів, наявність «підроблених» списків виборців на дільницях, включення виборців у списки без рішення суду, а також факти незаконного видалення спостерігачів, представників ЗМІ і навіть кандидатів під надуманими причинами. «В процесі голосування комісія юридично не має можливості видалити когось, оскільки для цього необхідно організувати засідання, відтак перервати голосування, що заборонено. Однак деякі комісії на цю норму закону не звертали уваги, піднімали руки — і представників ЗМІ виводили з дільниць», — розповів громадський діяч.
Підрахунок голосів, за оцінкою Анатолія Бойка, став ще більшою проблемою, ніж день голосування, через велику кількість бюлетенів, низький рівень підготовки членів комісій тощо. КВУ фіксував багаточисельні факти порушення процедури і послідовності підрахунку голосів, на багатьох дільницях з об’єктивних або суб’єктивних причин затягувався початок підрахунку, а на деяких відкрили урни лише перед обідом 1 листопада. І знову ж таки були зафіксовані випадки видалення під надуманими приводами спостерігачів, представників ЗМІ та кандидатів. «Нас особливо обурює той факт, що протягом усього виборчого процесу у протиправному видаленні з дільниць журналістів брали участь представники МВС, які повинні б знати, що журналіст має безперечне право бути присутнім на засіданнях без спеціальних узгоджень. І якщо голова комісії віддає протиправне розпорядження міліціонерам когось не впускати, правоохоронці просто не повинні його виконувати — так велить Конституція», — підкреслив голова облорганізації КВУ.
Грубим порушенням була відмова багатьох дільничних виборчих комісій вивішувати протокол про результати підрахунку голосів в приміщеннях дільниць і надавати його копії офіційним спостерігачам та суб’єктам виборчого процесу. Крім того, активісти КВУ зафіксували випадки, переважно в районах Одеської області, порушення порядку уточнення протоколу про підрахунок голосів, коли представники дільничних комісій замість того, щоб повернутися для уточнення протоколу на виборчу дільницю, уточнювали його на місці, тобто в територіальній комісії або поряд з нею. Низка територіальних виборчих комісій, наприклад Одеська міська, порушували процедуру встановлення результатів виборів й оголошували перерви у своїх засіданнях, що прямо заборонено законом і, на думку Анатолія Бойко, неетично.
Сукупність всіх цих і зафіксованих у попередніх звітах фактів та чинників дає підстави обласній організації КВУ стверджувати, що кампанія з проведення місцевих виборів 2010 року, принаймні на Одещині, стала кроком назад в дотриманні стандартів прозорих, чесних і демократичних виборів. Можна довго дискутувати про те, що в тому або іншому населеному пункті чи окрузі вибори пройшли дещо краще або гірше, але загальний висновок все ж залишається невтішним. Багато з вищеперелічених порушень призвели до перерахування голосів на багатьох виборчих дільницях, що певною мірою скорегувало результати голосування. На деяких дільницях, переважно в Одесі, результати голосування взагалі визнані недійсними. У регіоні продовжуються судові процеси, пов’язані з порушеннями на виборах і можливим спотворенням волевиявлення на тих чи інших дільницях та округах. Уже зараз в КВУ поступає інформація про можливість перевиборів сільських голів в окремих населених пунктах і можливості перевиборів в окремих мажоритарних округах.
КВУ продовжує уважно спостерігати за завершенням усіх процедур, пов’язаних з виборчим процесом, у тому числі і за судовими розглядами. Після їх закінчення обов’язково буде представлений остаточний звіт за результатами спостереження за ходом виборчого процесу в регіоні. Крім того, Комітет виборців найближчим часом проведе в Одесі, Миколаєві і Херсоні «круглі столи» щодо фактів порушення прав журналістів на місцевих виборах. А що стосується закону, завдяки якому все перелічене стало можливим, Анатолій Бойко запропонував схвалити написаний торік виборчий кодекс, який готували представники всіх парламентських сил, міжнародні експерти, представники КВУ і який зі зрозумілих причин певним політичним силам приймати було невигідно. А от закон, за яким у жовтні цього року відбувалися вибори, — урочисто спалити.
На тому, що коріння більшості порушень на цих виборах криється саме в жахливому, антиправовому законі про вибори, наголосив і юрист Руслан Чернолуцький. Він упевнений: правила гри, виписані у цьому законі, підлаштовані під одну з політичних команд. «Вертикаль влади до цих виборів підготувалася заздалегідь, починаючи з їх перенесення з квітня на жовтень, продовжуючи неконституційним законом, формуванням вертикалі судів, які було проінструктовано, і закінчуючи формуванням комісій — ЦВК, ТВК і ДВК», — підкреслив юрист. Результатом «чесних» виборів і підрахунку голосів, на його думку, стало те, що одесити тепер мають не місцеве самоврядування, а місцеве самоправство. «Якщо ця модель була обкатана для того, щоб в наступному році провести парламентські вибори за такою самою схемою, — всім нам є до чого готуватися», — застеріг Руслан Чернолуцький.
Політолог, помічник-консультант народного депутата України Сергія Гриневецького Артем Філіпенко, у свою чергу, зазначив, що робота владної партії над результатами волевиявлення населення розпочалася ще задовго до виборчої кампанії. «Було зроблено все, щоб максимально ослабити конкуренцію для партії влади», — підкреслив він. Говорячи про останні вибори, політолог також нагадав, що місцеве самоврядування відповідно до законодавства не є складовою частиною вертикалі влади, всупереч переконанням «регіоналів». Більше того, такі методи проведення виборів призводять до деморалізації суспільства. «Врешті-решт, і сама по собі низька явка вже дає певні сигнали. У підсумку це може призвести елементарно до того, що люди перестануть ходити на виборчі дільниці, реально зневірившись у тому, що їх голос здатний щось змінити», — зазначив на прес-конференції Артем Філіпенко.
За словами політолога Валерія Песецького, «противники Едуарда Гурвіца сьогодні роблять зусилля, щоб переконати одеситів, мовляв, протидіяти марно. Мер є. Мер — Костусєв. Нікуди не йдіть і нічого не робіть. Ви нічого не можете». Однак, переконаний заступник директора Українського центру соціальної аналітики Валерій Песецький, «це не правда. Ми можемо. На відміну від заляканих українських ЗМІ, зарубіжна преса не замовчує ситуацію в Одесі. Американська, європейська преса розповідає про те, що відбувається в нашому місті. Розповідає правду. І це дуже важливий фактор».
Одеський журналіст Сергій Дібров зауважив, що ілюзій з приводу депутатства жодних не мав і балотувався заради того, щоб побачити процес виборів зсередини. На його думку, ще до голосування розпочався «відстріл» тих спостерігачів, які потенційно представляли небезпеку розкриття того, що відбуватиметься далі. Такі дії членів комісій, на думку журналіста, стали першим дзвіночком, який попереджав про подальші фальсифікації. Весь день голосування Сергій Дібров їздив по дільницях і текст закону про вибори побачив лише на одній. «Для комісій закон був не писаний, замість закону вони керувалися чутками, власними чи якимось іншими міркуваннями», — зазначив він.
Звісно, це не єдині порушення, які помітив журналіст. Сергій Дібров констатував, що протистояти комісіям було важко, однак навів випадки, коли знання закону допомагало у нелегкій боротьбі. Так, один зі спостерігачів, котрого незаконно видалили з виборчої дільниці, пішов до суду, який встановив, що дії голови комісії незаконні. Коли голова комісії відмовилася допустити спостерігача, той знову звернувся до суду. У результаті голова комісії відповідатиме за відмову виконувати рішення суду. Так, це поодинокі випадки, але вони допоможуть ЗМІ та спостерігачам ретельніше підготуватися до наступних виборів.
Журналісти поцікавилися в експертів про правомірність затягування головою Одеської ТВК Олександром Ахмеровим видачі протоколу із загальними результатами виборів кандидатові на посаду міського голови Едуардові Гурвіцу, що фактично позбавило його можливості оперативно оскаржити підсумок виборів. Юрист Руслан Чернолуцький на це відповів, що невидача протоколу з результатами виборів до проведення сесії міської ради вступає у протиріччя з чинним законодавством. «Я вважаю, що такі дії територіальної виборчої комісії носять політичний характер», — підкреслив він. Анатолій Бойко, у свою чергу, зазначив, що це яскравий приклад роботи Одеської ТВК. «Такими діями комісія підриває авторитет політичної сили, яку представляє її голова. Якщо впевнені в результаті — дайте протокол, і нехай вирішує суд — приведе до чогось оскарження чи ні. Якщо протокол не надається, виникають певні питання», — підсумував голова обласної організації Комітету виборців України.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.006Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |