![]() |
|
![]() |
![]() |
Прийняття нового Податкового кодексу викликало великий резонанс у суспільстві. Редакція «Одеських вістей» поцікавилася думкою вчених, підприємців, податківців. Сьогодні ми надаємо слово кандидатові економічних наук, доцентові кафедри фінансів Одеського державного економічного університету Вірі Петрівні Хомутенко.
– Концепцію реформування податкової системи України, на якій базується новий кодекс, було розроблено ще в 2007 році. В Україні було, на думку експертів, досить велике податкове навантаження – від 39 до 62 відсотків. І саме законодавство було недосконалим. Це проявлялося, насамперед, у безлічі спеціальних законів і нормативних актів, у суперечностях, що були в них, та постійних змінах. Так, лише до Закону України «Про податок на додану вартість» за період з 1997 по 2010 роки зміни вносилися 148 разів. У той же час відомо, що на будь-яку зміну в податковому механізмі ринкова економіка реагує через 10 місяців. Те ж відбувалося і в нас, але досить своєрідно: українська економіка відходила в тінь. У результаті її «тінізація», за розрахунками експертів, досягла 51 відсотка.
Одним із головних принципів нового Податкового кодексу є принцип «фіскальної достатності», який однозначно трактується на користь держави. За 10 місяців 2010 року виконання плану щодо збору податків, за оперативним даними, склало лише 85 відсотків. І це в ситуації, коли дефіцит бюджету, у порівнянні з аналогічним періодом 2009 року, зріс удвічі! Крім того, такі тенденції призводять до зростання державного боргу та збільшення витрат на його обслуговування.
Відзначимо, що економіка України поки що не вийшла зі стагнації. І держава змушена буде вилучати стільки податків, скільки необхідно для покриття своїх витрат і виконання основних функцій – політичної, економічної та соціальної. У той же час завдання держави полягає не лише у вилученні частини доходів, але й у стимулюванні їх зростання. Таким чином, складається досить непроста ситуація. З одного боку, держава гостро потребує того, щоб поповнювався бюджет, а з другого – і економіці вкрай необхідні кошти, щоб вийти із тривалої кризи. Автори кодексу вважають, що досягти цього можна за рахунок збільшення бази оподаткування, інакше кажучи, виведення значного сегмента економіки з тіні. Другий важіль – ослаблення фіскального тиску на економіку шляхом зниження до 2014 року ставки податку на додану вартість до 17 відсотків і ставки податку на прибуток до 16 відсотків. А також раціональне використання бюджетних коштів. Свою роль у цьому процесі має зіграти і скорочення кількості податків та зборів загальнодержавного рівня з 29 до 18 і місцевого рівня – з 14 до 5. Це важливо у соціальному плані, як і упровадження диференційованої ставки податку на доходи фізичних осіб.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.007Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |