ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
Європейська ощадливість та український оптимізм
18.12.2010 / Газета: Чорноморські новини / № 126(21167) / Тираж: 8525

Як не дивно, українці налаштовані оптимістично і мають намір відзначити новорічні свята з розмахом, збільшивши видатки на дарунки і застілля. Принаймні, такими були настрої у наших співвітчизників наприкінці вересня, коли одна з провідних світових організацій у галузі аудиторських та консалтингових послуг «Делойт» (працює у 140 державах) проводила традиційне дослідження споживчої активності українських та європейських покупців у період новорічних та різдвяних свят. Таке опитування в Україні проводилося втретє, а в Європі вже 13 раз. Загалом були опитані 20655 громадян з 19 країн Західної та Східної Європи.

Так ось, опитавши понад 700 осіб віком від 18 до 65 років — переважна більшість респондентів це жителі великих міст Харкова (23%), Києва (20%), Львова (8%), Одеси (8%), Миколаєва (7%), Дніпропетровська (6%), Донецька (4%) і Сум (4%), експерти з’ясували, що порівняно з минулим роком, мабуть, утомившись від кризи, українці планують збільшити свої витрати на Новий рік і Різдво.

У середньому на «зимове дійство» наші співвітчизники планують розщедритися на 3 тисячі гривень. З них на подарунки — десь 1,6 тисячі гривень (зростання на 30%), на святковий стіл — 955 гривень (9%), на розваги — 424 гривень.

Якщо зважати на відсоткове зростання, то тут ми суттєво випереджаємо і європейців, і росіян. Але якщо заявлені суми перерахувати у євро, то ми опиняємося у самому кінці за розміром святкового кошторису: українець у середньому витратить 280 євро, житель Росії — 385 євро, Греції — 410 євро, Польщі — 445 євро, Німеччини — 470 євро, Іспанії — 655 євро, Великобританії — 750 євро, Ірландії — 1020 євро. І це при тому, що раціональні європейці у ці непевні з економічної точки зору часи свої витрати на зимові свята мають намір скоротити в середньому на 2,5%.

А от українці цього року продемонстрували кардинально протилежні настрої: під час опитування більшість споживачів заявила про наміри збільшити свої витрати на святкування Нового року. В Україні, згідно з даними дослідження, витрати на новорічні свята збільшаться у середньому на 14,8% — це найвища динаміка зростання серед усіх країн, які взяли участь у дослідженні.

Незважаючи на вражаюче зростання, витрати українців, порівняно зі святковими витратами інших європейців, залишаються невеликими. Так, за період свят кожен українець у середньому витратить 2970 гривень (минулого року ця сума становила 2500 тисячі гривень). Приблизно половину цієї суми (1590 гривень) українці витратять на подарунки рідним і близьким, новорічний стіл обійдеться в середньому у 955 гривень, а найскромнішою статтею ви­трат стануть новорічні розваги — лише 424 гривні. Для порівняння, жителі Ірландії та Люксембургу, незважаючи на очікуване зменшення витрат на Новий рік, виділяються на загальному фоні найвищими витратами — 1020 та 1200 євро, відповідно. А в Греції, яка сьогодні найбільше відчуває вплив кризи, жителі у середньому витратять по 410 євро на свята.

Як відзначають експерти, в Україні витрати збільшаться, насамперед, на продукти харчування до новорічного столу. А от витрати на новорічні розваги продовжують залишатися на низькому рівні.

У ході опитування респондентам запропонували назвати найбажаніший подарунок на Новий рік. Вибір українців знову виявився неординарним — більшість висловила надію отримати новорічний дарунок у ви­гляді подорожі. Гроші, які минулого року були на першому місці, опустилися на сходинку нижче, а третє місце посіли електроприлади для дому. Проте, дарувати один одному українці будуть, в основному, косметику і парфумерію — такий подарунок жителі України уже третій рік поспіль обирають для своїх друзів і родичів. А ось підлітки у віці від 12 до 18 років мають високі шанси отримати технологічні новинки у подарунок: мобільні телефони, mp3-плеєри, фотоапарати, ноутбуки, планшети тощо.

Під час дослідження виразно проявилася прихильність українців до інноваційної та високотехнологічної продукції. Саме на них у нас готові витратити більше грошей, і саме вони є головним джерелом ідей під час пошуку подарунків. Бажання українців отримати такі продукти у дарунок та кількість тих, хто планує купити високотехнологічну річ, значно перевищують середньоєвропейські показники.

«Така споживча поведінка свідчить про значний вплив на українців загальноекономічних настроїв», — вважає партнер «Делойт» Григорій Павлоцький. Він відзначив: у минулому році, коли криза була найбільш глибокою, українці відреагували на неї різким зниженням своїх новорічних витрат, що значно вирізнялося на тлі більш стабільних та поміркованих європейців. «Сьогодні ж уже перші позитивні економічні сигнали стали для українських споживачів приводом істотно збільшити свої витрати на Новий рік», — зазначив він.

У ставленні європейців до подарунків цьогоріч переважає практичність і раціональність. Більшість з них хотіли б отримати гроші і подарункові ваучери (у 9 країнах), одяг і взуття (у 3 країнах), книжки (у 4 країнах). Втім, дарувати європейці, як і українці, планують переважно косметику та парфумерію — в 10 із 19 країн респонденти обрали саме цей варіант. Характерно, що найкращим подарунком для себе косметика/парфумерія вважають лише жителі Польщі.

Аби не помилитися з подарунком, більшість опитаних планує заздалегідь з’ясувати побажання своїх близьких. Така сама тенденція спо­стерігається і в Україні. Ще однією особливістю цього року є те, що європейські споживачі планують більше часу витратити на пошук знижок, розпродажів і найвигідніших пропозицій. З цією метою вони активно користуватимуться інтернет-пошуком та соціальними мережами.

Хоч 51% українців і вважає, що економіка України перебуває у стані рецесії, все ж помітна динаміка покращення настроїв споживачів (торік негативно оцінювали стан економіки 79% опитаних). Прогнози українців на 2011 рік виглядають оптимістич­нішими — 25% населення вважають, що стан економіки залишиться ста­більним, ще 23% очікують покращення ситуації. Такий оптимізм сильно контрастує з песимістичними настроями та очікуваннями більшості європейців.

Окрім того, 38% населення України вірять, що у наступному році їхній добробут покращиться. Це є однією з причин зростання попиту на товари у сезон цьогорічних свят. Більше того, близько 30% українців готові брати гроші у борг на святкування Нового року, тоді як європейці стали дуже обережно ставитися до будь-якого роду заборгованості.

Незважаючи на готовність споживачів витрачати більше грошей, у їхніх настроях спостерігається виразна тенденція до раціональності та практичності. Як і в більшості європейських країн, так і в Україні, за даними опитування, відбувається зменшення кількості імпульсивних покупок, а також послаблення ролі брендів в очах споживачів. Більшість респондентів наголошують, що навіть після закінчення кризи вони, перш за все, купуватимуть корисні товари, робитимуть презенти меншій кількості людей і шукатимуть знижки та розпродажі.

Автор: -


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.008
Перейти на повну версію сайту