![]() |
|
![]() |
![]() |
В країні триває обговорення реформування пенсійної системи. Сьогодні ми публікуємо чергове інтерв’ю з начальником Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області Анатолієм СОЛОВЙОВИМ з цієї актуальної теми.
– Анатолію Георгійовичу, успішна реформа базується на точних розрахунках. Яку суму економії можна отримати у випадку схвалення парламентом усіх запропонованих заходів пенсійної реформи?
– Якщо Верховна Рада схвалить запропоновані заходи, економія коштів у 2011 році становитиме понад 1,7 млрд грн.
Реалізація зазначених заходів дозволить скоротити видатки Пенсійного фонду України та зменшити дефіцит його бюджету.
– Які головні особливості пенсійної системи будуть після реформи?
– В Україні передбачено існування трирівневої пенсійної системи: солідарна система загальнообов’язкового державного пенсійного страхування (1 рівень); накопичувальна система загальнообов’язкового державного пенсійного страхування (ІІ рівень); система недержавного пенсійного страхування (ІІІ рівень). З 2004 року впроваджено солідарну систему загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та систему недержавного пенсійного забезпечення.
Стан діючої пенсійної системи потребує невідкладного реформування. З цією метою передбачається запровадити накопичувальну систему загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та збалансувати діючу солідарну систему. Запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування дасть змогу урізноманітнити джерела доходів майбутніх пенсіонерів і забезпечити більш високий рівень пенсій.
В той же час, збалансування бюджету Пенсійного фонду та реформування солідарної системи надасть змогу забезпечити стовідсоткову виплату пенсій в солідарній системі та ліквідувати диспропорції у розмірах пенсій, призначених у різні роки.
– Чи торкнеться реформа тих, хто вже пішов на заслужений відпочинок?
– Згідно із Конституцією України (стаття 22), при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Зважаючи на це, пенсії, що були призначені до набрання чинності законом, виплачуватимуться у розмірах, які не можуть бути нижче від вже встановлених.
У той же час передбачається, що пенсії, які перевищують встановлений максимальний розмір, не будуть індексуватися або підвищуватимуться у випадках, передбачених законодавством, до того часу, коли їх розмір відповідатиме максимальному.
– Якщо нормативний стаж для призначення пенсій за віком збільшиться на 10 років, на ці ж 10 років зменшиться понаднормовий стаж, що зумовлює виплату відповідних надбавок. Тож, розмір надбавок для пенсіонерів буде суттєво зменшено: пенсіонеру не доплатять 33 грн на місяць або 392 грн на рік. Наскільки це справедливо?
– Закон не має зворотної дії. Зазначена норма поширюватиметься лише на пенсії, які вперше будуть призначатися після набрання чинності Законом. Раніше призначені пенсії виплачуватимуться у встановлених розмірах, без будь-яких обмежень.
Крім того, слід зазначити, що нові пенсії призначаються з більш високого показника середньої заробітної плати, і їх перевищення розмірів раніш призначених пенсій вже сьогодні досягає 70 відсотків.
– Мінімальна пенсія на рівні прожиткового мінімуму не забезпечує існування громадянина, якщо він вийде на пенсію і не буде працювати. Як держава допомагатиме в такому випадку?
– За наявності мінімально необхідного стажу (для жінок – 30 років, для чоловіків – 35 років) розмір пенсії не може бути меншим прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. За кожний рік страхового стажу понад 30/35 років встановлюється доплата у розмірі 1 відсотка мінімального розміру пенсії за віком.
У зв’язку із зростанням прожиткового мінімуму кожного разу розмір пенсії буде переглядатися в сторону збільшення.
– Загострення ситуації на ринку праці у зв’язку із підвищенням пенсійного віку та нормативного страхового стажу – це звуження можливостей працевлаштування, зростання безробіття та погіршення соціального середовища (найчастіше ці проблеми пов’язують з молоддю). Як влада вирішуватиме проблему з працевлаштуванням?
– За експертною оцінкою науковців, приріст чисельності населення працездатного віку у зв’язку із підвищенням пенсійного віку для жінок у 2011 році складе 7,6-8,1%. Через це не має відбутися суттєвого зростання чисельності безробітного населення. Крім того, у цьому році ми спостерігаємо зростання економіки, яке зазвичай супроводжується створенням нових робочих місць. Це має компенсувати незначне зростання пропозицій робочої сили на ринку праці.
В умовах, коли головним довгостроковим демографічним трендом є процес старіння населення, підвищення пенсійного віку стає абсолютно природним і найбільш адекватним заходом соціально-економічних реформ, без яких вітчизняний ринок праці та пенсійна система мають сумнівні перспективи розвитку. По такому шляху йдуть всі країни, які стикаються з проблемою старіння населення.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.006Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |