![]() |
|
![]() |
![]() |
Що ж таке субсидія, як її одержати, що впливає на призначення субсидії та як сплачувати за житлово-комунальні послуги, одержавши розпорядження про призначення житлової субсидії? На ці запитання редакція газети попросила відповісти заступника начальника управління соціального захисту населення в Приморському районі департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради Ларису ОЛЬХОВИК.
Субсидія на житлово-комунальні послуги була впроваджена постановою Кабінету Міністрів України з 1995 року. За 15 років дії до законодавчих документів з питань призначення субсидії на відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги було внесено майже 100 змін та доповнень. У липні минулого року постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2010 року № 621 внесено зміни щодо порядку прийому громадян та відсотку сукупного доходу сім'ї, який враховується при нарахуванні житлової субсидії.
Субсидія є адресною безготівковою допомогою держави малозабезпеченим сім'ям на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого, твердого та пічного побутового палива. Адресний характер допомоги означає, що вона призначається конкретній сім'ї за зверненням власника чи наймача житла від імені всіх зареєстрованих там осіб. Допомога надається в безготівковому вигляді шляхом зменшення розміру вищезазначених платежів на утримання житла. Головним критерієм для одержання субсидії є рівень доходів сім'ї.
Субсидія є безповоротною допомогою, як і інші форми соціальної допомоги, приміром, на дітей, для малозабезпечених громадян тощо. Призначається вона на такі види послуг та витрат, як користування (для наймачів державного та громадського житлового фонду) чи утримання (для власників) житла; водопостачання; теплопостачання; газопостачання; водовідведення; електроенергія; вивезення побутового сміття та рідких нечистот; придбання скрапленого газу; придбання твердого та пічного побутового (рідкого) палива.
Субсидія надається на всі види вищенаведених послуг, за умови, що сім'я ними користується (на них нараховується плата). Зазначимо, що субсидія на придбання твердого та пічного побутового (рідкого) палива призначається лише в тому разі, коли житло не забезпечено тепло- або газопостачанням для опалення. У разі, коли для опалення житлового приміщення одночасно використовується тверде або рідке пічне побутове паливо і природний газ, субсидія надається тільки на один вид палива. Інші види послуг, радіоточка, антена, плата за собак тощо, не підлягають субсидіюванню.
Право на одержання субсидії мають особи, які зареєстровані в помешканні будь-якої форми власності — державної, громадської, колективної чи приватної. Сюди належить житловий фонд місцевих рад, підприємств і організацій, творчих спілок житлово-будівельних та житлових кооперативів, гуртожитки, приватизовані квартири, приватні будинки тощо.
Головною умовою призначення субсидії є наявність різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги, скраплений газ та паливо (у межах норм володіння та користування загальною площею житла та нормативе користування комунальними послугами) і обсягом обов'язкового відсотку платежу, який зобов'язана оплачувати сім'я в разі призначення субсидії. Розмір цього відсотку встановлюється Кабінетом Міністрів України. Постановою Кабінету Міністрів України № 621 від 14 липня 2010 року його встановлено в розмірі 15 відсотків середньомісячного чи річного сукупного сімейного доходу для осіб працездатного віку та 10 відсотків — для непрацездатного.
Зрозуміло, що держава не може надавати допомогу в необмежених розмірах. Загальна площа житла, на яку призначається субсидія, обмежується нормою володіння — для власників житла, користування — для наймачів житла. Це означає, що субсидія надається на площу, яка не перевищує встановлених нормативів. При призначенні субсидії встановлено норму володіння чи користування загальною площею житла — 21 кв. м на кожного зареєстрованого в помешканні та додатково 10,5 кв. м на всіх зареєстрованих, а для осіб, які проживають в однокімнатній квартирі, — на загальну площу незалежно від розміру квартири. В окремих випадках, виходячи з конкретних обставин, що склалися у сім’ї, субсидія може призначатися на більшу, понаднормову площу житла. Це відбувається за рішенням комісії з розгляду заяв з призначення населенню субсидій, в окремих випадках, для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива та надання пільг за фактичним місцем проживання, департаменту пралі та соціальної політики Одеської міської ради.
Для правильного нарахування вартості споживання послуг треба перш за все визначити їхній обсяг. Для різних послуг це робиться різними способами:
- за користування чи утримання житла (повсякденно вживається узагальнена назва — квартплата) — відповідно до загальної площі житлового приміщення;
- за теплопостачання — відповідно до опалювальної площі;
- за водо- та газопостачання, водовідведення — відповідно до кількості осіб, зареєстрованих на житловій площі або за лічильниками;
- за електроенергію та в деяких випадках за інші послуги — за лічильниками.
Зазначимо, що в окремих випадках особа може бути зареєстрована в житлі, але з різних причин не проживати в ньому. Цей факт потребує відбиття в довідках про склад сім’ї (наявність реєстрації особи) та про розмір житлово-комунальних платежів, в яких має бути вказано, що платежі на неї не нараховуються. У такому разі доходи цієї особи при розрахунку субсидії до уваги не беруться і довідка про них не вимагається.
При розрахунку субсидії враховуються норми споживання та тарифи на житлово-комунальні послуги для населення, затверджені відповідними державними органами та органами виконавчої влади.
Слід наголосити: якщо сім'я економно споживала газ, воду, електроенергію у період одержання субсидії, то при призначенні субсидії на наступний термін розмір її витрат зменшується на 2% за кожні 10% економії. Так, за 10% економії послуг обов'язковий платіж громадян зменшується з 15 до 13% сукупного доходу. Тобто, заощаджуючи, енергоресурси, одержувач субсидії має можливість зменшити витрати на оплату житла до 4%. Також хочу детальніше зупинитися на причинах, з яких не призначається субсидія на загальних підставах:
- якщо в житловому приміщенні зареєстровані працездатні громадяни працездатного віку, які не працювали і не навчалися за денною формою навчання та не були зареєстровані у службі зайнятості населення як такі, що шукають роботу, протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням субсидії (крім громадян, які доглядають за дітьми до досягнення ними трирічного віку, громадян, які мають трьох і більше дітей до 16 троків тощо);
- уповноважений власник (співвласник) житла, на якого відкрито особовий рахунок, або будь-яка особа, що зареєстрована з ним, здає за договором у найм або в оренду житлове приміщення;
уповноважений власник (співвласник) житла, на якого відкрито особовий рахунок, або особи, які зареєстровані з ним, мають у своєму володінні чи володінні дружини (чоловіка, неповнолітніх дітей) у сукупності більше ніж одне житлове приміщення, загальна площа котрих перевищує встановлені норми володіння чи користування загальною площею житла; у разі придбання житлового приміщення (будинку) субсидія призначається не раніше ніж через рік від місяця придбання;
уповноважений власник (співвласник) житла, на якого відкрито особовий рахунок, або особи, що зареєстровані з ним, мають у своєму володінні чи володінні дружини (чоловіка, неповнолітніх дітей) більше ніж один автомобіль, транспортний засіб.
Але виходячи з конкретних обставин, що склались, на підставі рішення спеціальної комісії управління може призначити субсидію в таких випадках як виняток, на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов сім’ї.
Для призначення субсидії мешканець району, особа якого посвідчується паспортом, подає до управління соціального захисту населення в Приморському районі заяву та декларацію про доходи та майновий стан.
У декларації заявник декларує всі доходи, одержані за попередні шість місяців, та сімейний стан усіх, хто зареєстрований у житловому приміщенні, а також наявність іншого житлового приміщення; наявність одного чи більше одного автомобіля; відомості про земельні ділянки; відомості про витрати на придбання товарів довгострокового вжитку, майна, оплату послуг тощо.
Житлова субсидія призначається на шість місяців.
У разі, коли оплата послуг з опалення проводиться лише в опалювальний період, субсидія
призначається на цей період.
Субсидія на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива та відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг надається на календарний рік. При цьому субсидія на оплату житлово-комунальних послуг розраховується з місяця звернення за її призначенням до кінця поточного року.
Якщо в приміщенні зареєстровані тільки непрацездатні громадяни, які не працюють, субсидія на бажання може бути призначена на 12 місяців. У такому разі заявник зобов'язаний інформувати управління про збільшення пенсії (доходу) або зміни у складі зареєстрованих громадян.
Слід звернути увагу на те, що в рішенні про призначення субсидії зазначається термін, на який надається субсидія, її розмір, а також розмір обов'язкової плата за кожну послугу.
Відповідно до Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого побутового палива громадяни, яким призначено субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, зобов'язані щомісяця сплачувати свою обов'язкову частку витрат на оплату цих послуг. У разі, коли вартість фактично використаної послуги менша ніж обов'язкова частка витрат на оплату цієї послуги, громадяни сплачують її фактичну вартість.
Наприклад, субсидію призначено на 75 кВт на суму 18,27 грн., з них субсидія становить 7,00 грн., а обов'язкова плата — 11,27 грн. Якщо заявник використав за місяць електроенергії 40 кВт на суму 9,74 грн., то він повинен сплатити не 11,27 грн., а 9,74 грн.
Оскільки субсидія призначається в межах норм споживання з урахуванням пільг, то оплату за понаднормову площу заявник здійснює за тарифом СДПТ, додаючи її до обов'язкової плати.
Якщо обсяг витрачання газу, води, електричної та теплової енергії вимірюється засобами їх обліку, то розмір субсидії для відшкодування їх оплати розраховується виходячи з фактичного споживання послуг, але не більше за установлені норми споживання. Заявник сплачує обов'язкову частку плати в межах норми споживання, на яку призначено субсидію, та самостійно сплачує послуги, які використані понад цю норму. Крім того, якщо організація, яка надає послуги, зробила перерахунок оплати у зв'язку з відсутністю послуги (у разі відключення у зв'язку з аварійними, ремонтними роботами) і її оплата відсутня протягом певного періоду, заявник також не сплачує обов'язкову частку плати за період, за який зроблено перерахунок.
Слід зауважити, що при тимчасовому відключенні гарячого водопостачання (літній період) заявник не сплачує обов'язкову плату за гаряче водопостачання, але при цьому він самостійно доплачує за збільшену норму споживання газу у період відсутності центрального гарячого водопостачання.
Оскільки обов'язкова плата залежить тільки від доходів зареєстрованих у житловому приміщенні громадян, то у разі підвищення тарифів на послуги обов'язкова плата заявника не збільшується, при цьому управління проводить перерахунок діючої субсидії без звернення громадян.
При оформленні субсидій нерідко доводиться розглядати чимало несподіваних ситуацій, режисером в яких виступає саме життя. Тому, якщо з якихось причин заявник не в змозі сам визначитися з деяких питань щодо визначення права призначення субсидії, він може з'ясувати їх за телефонами «гарячої лінії, які встановлено в кожному управлінні соціального захисту населення районів міста, або звернутися безпосередньо до управління для одержання необхідної консультації.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |