![]() |
|
![]() |
![]() |
Завдання щодо збирання та переробки твердих побутових і промислових відходів сьогодні належать до найгостріших проблем міст та інших населених пунктів. У зв’язку з цим санепіддобробут Білгорода-Дністровського залишає лише надії на краще. Його мешканці давно не впізнають свого колись чистого та доглянутого стародавнього містечка.
Двірників, потрібних для санітарного прибирання, у міському КП «Благоустрій» значиться лише 25. Це менше половини необхідної кількості для міста з 50-тисячним населенням. Нині тут працюють одразу два підприємства з вивезення ТПВ. Але, незважаючи на це, під час останніх виборів місцеві газети рябіли знімками і колажами із зображенням куп сміття та переповнених контейнерів, оточених зграями бродячих псів. На жаль, передвиборна гіпербола була досить незначною.
Передісторія «засміченого» питання у місті така. Після банкрутства відомого з радянських часів міського КП «Сантранс», навесні 2003 року влада поклала завдання щодо збирання і вивезення побутових відходів на КП «Автотранссервіс», що займалося тоді пасажироперевезеннями. Економічний кульбіт полягав у дотуванні збиткової «сміттєвої галузі» за рахунок «пасажироприбутків». Експеримент з внутрішніми інвестиціями вдався. Багато в чому завдяки професійному управлінню КП «Автотранссервіс» керівником високого класу Валерієм Миколайовичем Мацапеєм. Підприємство працювало з прибутками. В результаті майже щороку йому вдавалося купувати спеціалізований сміттєзбиральний транспорт, контейнери для збирання сміття. Єдиним збитковим виявився 2007 рік. Тоді тарифи за послуги на вивезення сміття безнадійно відстали від пально-мастильних та інших життєвих реалій. Підправивши розцінки, уже в 2008 році «Автотранссервіс» заробив 350 тисяч гривень прибутку. У 2009-му вона склала 300 тисяч. Здавалося, успішно створений комунальний симбіоз розвивається й міцніє. Договорами було охоплено близько 100% населення і підприємств. Проте в 2010 році у підприємства знову виникли серйозні збитки на суму 260 тисяч гривень. Побічно економісти пов’язали це з появою на початку минулого року приватного підприємства на ринку вивезення сміття.
ХОТІЛИ ЯК КРАЩЕ...
У лютому 2010 року на оглядовому майданчику міськвиконкому відбулася гучна презентація приватного підприємства з вивезення побутових відходів ТОВ «Світ-Еко», що є дочірнім підприємством чеської виробничо-торговельної компанії «ELKOPLAST CZ». Білгород-Дністровський міськвиконком уклав з ТОВ відповідний договір терміном на 10 років. Такий мудрий, зважений крок було зроблено, щоб уникнути розквіту монополізму в особі КП «Автотранссервіс» і створення духу здорового суперництва, який би спонукав учасників трудової конкуренції на досягнення небувалих раніше рекордів чистоти. Щоправда, надто ризикувати міська влада не стала. 60% територій з багатоповерховими будівлями і численним міським населенням закріпили за перевіреним «Автотранссервісом». Решта 40% історичної одноповерхової частини міста дісталося «пілотному» ТОВ. Межа поділених територій пролягла по низці міських магістралей. Причому справа доходила до комічного: на одному боці вулиці розташували контейнери «Автотранссервіса», на протилежному – «Світ-Еко».
Незважаючи на майже стовідсоткове укладення договорів із збирання та вивезення ТПВ, через рік «Автотранссервіс», втративши частину міських територій, зазнав збитків. Що насправді діється з економікою «Світ-Еко», який уклав, за словами його директора Михайла Махнєва, договори більш ніж на 40%, довідатися складно. Але, судячи з того, що лише за рік там змінилося два наймані директори, похвалятися теж немає чим.
На сьогодні ТОВ «Світ-Еко» працює у Житомирі і двох містах Одеської області – Болграді та Білгороді-Дністровському. Є інформація, що ця приватна фірма має намір впровадити проект щодо вивезення твердих побутових відходів і санітарного прибирання в Ізмаїлі. Ми не будемо стверджувати, чи є успіхи цього підприємства в інших містах, як це позиціонує «Світ-Еко» на власному інтернет-сайті, але у Білгороді-Дністровському фортуна їм точно підкузьмила.
ЗАПИТАНЬ БІЛЬШЕ,НІЖ ВІДПОВІДЕЙ
– Нас дуже турбує тема санітарного очищення міста, – заявляє перший заступник Білгород-Дністровського міського голови Сергій Сергєєв. – Буквально щоранку до початку робочого дня я роблю рейд по місту для об’єктивної оцінки стану прибирання сміття. Змушений визнати, на ділянці КП «Автотранссервіс» справи значно кращі. Свою, нехай і не нову, спецтехніку вони вчасно ремонтують. І сміття вивозять регулярно. Та й біля їхніх контейнерів набагато чистіше. Навпаки, сучасна імпортна техніка ТОВ «Світ-Еко» не зовсім пристосована до умов збирання у приватному секторі. Громіздка машина не завжди залишає контейнер на попередньому місці. За ними змушені підчищати двірники «Благоустрою». До того ж, один із зламаних автомобілів цієї фірми простоює уже 4 місяці. У місті немає фахівців, які могли б відремонтувати цю німецьку техніку. Щодо якості прибирання теж є зауваження.
Обґрунтовані зауваження є і у директора ПК «Екологія» Олександра Колісниченка. З липня 2006 року в його управлінні перебуває паспортизирований полігон ТПВ площею 10 га за 7 км від міста. Саме сюди звозять відходи з Білгорода-Дністровського та району.
– На рік ми приймаємо близько 140 тисяч кубометрів сміття, з них 80 тисяч міського. За місяць ТОВ «Світ-Еко» вивозить на полігон до 3 тисяч кубів сміття, «Автотранссервіс» до 4 тисяч кубів, – розповідає Олександр Колісниченко. – Поки що для обох фірм існують однакові і мізерні розцінки – по 4 грн 43 коп за кубометр ТПВ. Запевняю, ці цифри не відповідають реальним цінам. Але навіть за такої ситуації підприємства примудряються накопичувати значні борги. На початок лютого КП «Автотранссервіс» винен близько 74 тисяч грн, «Світ-Еко» – близько 67 тисяч грн. У результаті наше підприємство, маючи віртуальні гроші, сьогодні не може розрахуватися за солярку, необхідну для рекультивації. Але якщо КП «Автотранссервіс» іде на договірні відносини шляхом реструктуризації боргу, то з приватною фірмою «Світ-Еко» складається незрозуміла ситуація. Маючи борг перед ПК «Екологія», вони почали вивозити міське сміття у невідомому напрямку. Можна припустити, куди саме. Влітку, наприклад, договори на вивезення сміття з ПК «Екологія» уклала тільки єдина з 64 районних баз відпочинку, розміщених на чорноморському узбережжі у Затоці. Несанкціоноване сміття ховали де завгодно: у плавнях, очеретах, лісопосадках, на сільських смітниках, домовившись із охоронцями про мізерну оплату.
АЛЬТЕРНАТИВА ВСЕ-ТАКИ Є?
На початку минулого року, коли чеська компанія відкривала перспективи співпраці, йшлося про можливості щодо поокремого прибирання ТПВ, будівництво сортувального, а пізніше і сміттєпереробного заводу. Такий солодкоголосий спів міг заколисати кого завгодно. Можливо, тому міська влада запустила у місто чеського інвестора. В результаті багато що змінилося точно до навпаки. Нинішній директор ТОВ «Світ-Еко» Михайло Махнєв підтверджує плани щодо реалізації проекту на території Бритівського сільського смітника. За його словами, первісні інвестиції для спорудження сміттєпереробної лінії складуть близько 3 млн гривень. Хоча чи погодяться селяни-бритівці на таке сусідство, ще питання.
З іншого боку, засновники ПК «Екологія» відповідально заявляють про пуск подібної лінії на території полігона у серпні поточного року. Аналогічний проект, успішно організований цими ж засновниками, уже працює в Саках (Крим).
– Ми маємо повний пакет дозвільних документів і ліміти, які щороку виділяються, – уточнює директор ПК «Екологія» Олександр Колісниченко. – Наш полігон приймає за рік 80 тисяч тонн міського та районного сміття. У той час як будь-який сільський смітник – близько 2 тисяч тонн на рік. І якщо у Саках сміттєпереробне будівництво обійшлося у значну грошову суму з врахуванням купування землі тощо, то вартість місцевого проекту сортувальної лінії (комбінату), за нашими попередніми розрахунками, коштуватиме від 200 до 300 тисяч доларів. Скажу більше, лінія вже монтується в інших українських містах для того, щоб бути зібраною на полігоні у певний час. Ця споруда, яка займе до 20 соток, буде переносною. Скажімо, через рік, якщо виникне потреба, лінію з переробки можна буде сконструювати біля іншого сміттєвого котловану. Сподіваємося, нова міська і районна влада підтримають такий необхідний екологічний проект.
Про те, що в Білгороді-Дністровському відбуваються неприкриті «сміттєві війни», відомо всім, посвяченим у діяльність цього непростого, і, за словами фахівців, досить прибуткового, при правильній його організації, бізнесу. «Автотранссервіс» і «Світ-Еко», які зазнають безперечних збитків, хотіли б залишитися винятковими кандидатами на довіру щодо збирання та вивезення сміття. А поки тривають горезвісні сміттєві війни, страждають жителі міста. Особливо ті, хто зберіг власну культуру «кодексу чистоти» і пам’ять про надзвичайну красу рідного міста колишніх часів.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |