![]() |
|
![]() |
![]() |
Чергове зростання цін на електроенергію з 1 квітня на 15%, яке іекає на українців на фоні всіх інших проблем, звісно ж, не викликало ентузіазму населення. Урядовці ж стверджують, що подорожчання не зачепить бідних, усе відбуватиметься з урахуванням собівартості послуг та захисту найбідніших верств населення.
За словами голови Національної комісії з регулювання енергетики Сергія Титенка, таке подорожчання необхідне. З радянських часів існує традиція, що населення платить менше від собівартості, а різниця покривається іншими непобутовими споживачами, зокрема бюджетними організаціями, підприємствами, транспортом тощо. Значна частина споживачів — далеко не бідні люди, які мешкають у великих квартирах та будинках, і для них варто підвищити тарифи. Водночас, колишній міністр палива та енергетики, екс-голова Одеської ОДА Іван Плачков в інтерв'ю радіо «Свобода» зазначив, що ціни на електроенергію в Україні вже досягли економічно обґрунтованого рівня. На його думку, маємо ситуацію, коли на ринку природних монополій створили одну потужну енер-гогенеруючу компанію, і справжня причина росту тарифів — намагання коштом українців субсидувати металургію, щоб за рахунок дешевшої енергії її продукція залишалася конкурентною.
У рамках дослідної програми «У фокусі—ЖКГ» Одеський філіал Інституту Горшеніна провів опитування на тему «Електропостачання Одеси: думка жителів міста». Результати дослідження такі.
Тарифи на електроенергію вважають завищеними три чверті опитаних. Лише 12% городян назвали тарифи адекватними їх якості, а 6% — заниженими.
Абсолютна більшість одеситів — 96% — платять за електроенергію, причому більше половини — вчасно і повністю. 73% респондентів заощаджують електроенергію в своїх квартирах. Майже половина не використовує світло впродовж світлового дня, щоб менше платити. 17% опитаних використовують енергозберігаючі лампи, 12% — прилади з низьким рівнем споживання енергії, а 8% навіть встановили сонячні батареї. 85% одеситів помічають перепади напруги в мережі, причому понад 20%—часто і 40%—час від часу. Три чверті городян стверджують, що у їхніх будинках бувають перепади з електропостачанням.
В інформагентстві «Міст-Одеса» відбулася зустріч журналістів з фахівцями та експертами з енергетичних питань, думки яких щодо подорожчання струму розійшлися.
Заступник комерційного директора ВАТ «Одесаобленерго» Юрій Коломійчук зазначив, що тарифи на електроенергію визначає Національна комісія з регулювання енергетики, і якщо для юридичних осіб вони змінюються щомісяця, то для фізичних споживачів стали блочними і поділилися на дві категорії — для тих, хто споживає до 150 кВт на місяць, і для тих, хто споживає понад 150 кВт. Зростання ціни стосується усіх без винятку.
Доктор економічних наук, голова комісії Одеської обласної ради з економіки, розвитку підприємництва і регуляторної політики Микола Шу-тов зазначив, що на українському енергоринку працює два монополісти: Генеруючі компанії України та Державне підприємство з регулювання національного енергоринку. «Інформація про фактичну вартість виробництва електроенергії закрита, — наголосив Микола Шутов, — а це означає, що тарифи, які ми оплачуємо, дуже сильно відрізняються від її собівартості».
За словами директора ДК НЕК «Укренерго» Анатолія Козлова, єдиний орган, що володіє всією інформацією щодо ціни питання — це Національна комісія регулювання енергетики України, яка й встановлює тарифи.
У будь-якому разі, експерти вважають застарілою таку модель функціонування енергоринку і пропонують демонополізацію і приватизацію як спосіб виходу роботи енергетиків на новий рівень. У багатьох передових країнах світу електропостачання перебуває у приватній власності, і від цього порядку лише більше, вважають фахівці. В Україні також частина енергопостачання — у приватних руках. Контроль держави при цьому — необхідна умова відповідності ціни та якості товару.
Начальник відділу послуг і реклами головного управління захисту прав споживачів Раїса Цвік розповіла, що 9% усіх скарг, які надходять до них, так чи інакше пов'язані саме з електропостачанням. Вони стосуються неякісної подачі електроенергії, перепадів напруги, частіше у старих районах міста, а також неточностей у системі розрахунків за послуги. «Щоб убезпечити себе від перепадів напруги в мережі, необхідно укласти договір з постачальником послуг, а деякі споживачі бояться не лише укладати договір, а й навіть читати його», — зазначила Раїса Цвік.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.007Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |