ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
Реформа забезпечить справедливий розподіл пенсійних коштів
09.04.2011 / Газета: Одесские известия / № 39(4166) / Тираж: 18386

До редакції «ОВ» надходять листи, у яких читачі просять роз’яснити основні положення законопроекту «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи». Про те, як реформа забезпечить справедливий розподіл пенсійних коштів, наш кореспондент розмовляє з начальником Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області Анатолієм Соловйовим.

– Чи існує заборгованість щодо сплати пенсій у нашій області і що становить основу пенсійних коштів?

У січні – березні 2011 року пенсії виплачувалися вчасно і у повному обсязі. Профінансовано з цією метою 2280,3 млн грн, що на 249,2 млн грн більше, ніж за аналогічний період минулого року, а середній розмір пенсії збільшився на 132,27 грн і склав на 1 квітня п.р.1075,95 грн.

Основним джерелом наповнення бюджету Фонду є відповідна частина єдиного соціального внеску, яка призначається для пенсійного страхування і яку сплачують роботодавці та наймані робітники. Ці кошти спрямовуються на виплату страхових пенсій.

Крім того, щороку в Державному бюджеті передбачаються кошти для фінансування пенсійних програм. Це надбавки, підвищення до пенсій ветеранам війни, донорам, чорнобильцям, пенсії військовослужбовцям та інші виплати, які не є страховими. До бюджету Фонду надходять також кошти фондів соціального страхування. Зокрема, Фонд соціального страхування щодо безробіття повинен фінансувати виплату пенсій, призначених достроково, – за 1,5 року до досягнення пенсійного віку особою, звільненою з роботи за скороченням штатів.

Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві відшкодовує Пенсійному фонду витрати на виплату пенсій щодо інвалідності внаслідок трудового каліцтва і виплату пенсій щодо втрати годувальника із зазначених причин.

Це і є кошти бюджету Пенсійного фонду. І вони використовуються на виплату всіх видів пенсій, надбавок і підвищень до них, оплату послуг щодо їх виплати і доставки.

Обійтися лише власними коштами ми не можемо. Досить сказати, що в 2010 році, у порівнянні з 2003, сума витрат збільшилася у 8,3 раза, а власні надходження тільки в 5,1.

– Який дефіцит бюджету Головного управління Пенсійного фонду перед­бачається цього року?

– Дефіцит бюджету управління цього року складе 1364,2 млн грн. Звичайно, наявність дефіциту коштів бюджету Фонду, який покривається за рахунок Державного бюджету, – одна із ключових проблем пенсійної системи.

Від її розв’язання залежить, насамперед, можливість підвищення пенсій нинішнім пенсіонерам, особливо тим, які вийшли на пенсію давно, а також запровадження обов’язкової накопичувальної пенсійної системи, яка повинна забезпечити належні розміри пенсій тим людям, які працюють сьогодні. За рахунок заходів, передбачених в урядовому законопроекті щодо пенсійної реформи, і заходів щодо легалізації зарплати і зайнятості поступово буде вирівнюватися баланс пенсійної системи. Адже кошти для пенсіонерів повинна заробляти економіка.

– Як змусити працюючих платити внески до Пенсійного фонду з усієї зарплати, адже значна їхня кількість одержує зарплату в конвертах? А є такі, які взагалі не платять внесків і, досягши пенсійного віку, звертаються по пенсію до Пенсійного фонду.

– Тут усе залежить від самої людини, її свідомості та відповідальності за своє майбутнє. І, крім того, належній сплаті внесків сприятиме проведення реформи заробітної плати. Нам потрібно підвищувати ціну робочої сили, оскільки вона у нас дуже низька. І обов’язкова умова – своєчасність виплати заробітної плати, від якої залежать сьогоднішні виплати пенсій.

А що стосується людей, які звертаються до Пенсійного фонду по призначення пенсії без сплати внесків, то відповім словами голови правління Пенсійного фонду України Б.А. Зайчука в інтерв’ю газеті «Пенсійний кур’єр»: «у законі про пенсійне страхування чітко визначено, що для призначення пенсії в мінімальному розмірі необхідно мати не менше п’яти років страхового стажу. Якщо навіть такого стажу немає, буде призначена державна соціальна допомога відповідно до Закону «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам».

– Критики урядових ініціатив часто говорять, що в запропонованому вигляді пенсійна реформа призведе до зменшення розмірів пенсій або нічого не змінить. Чи відповідає це дійсності?

– У законопроекті про пенсійну реформу для тих осіб, які вже на пенсії, збережено чинні умови встановлення розмірів пенсій та їх перерахунку.

Усі нововведення стосуватимуться тих людей, яким пенсії будуть призначені вже за новим законом. Тому як можна говорити про зменшення пенсій, які ще не призначені й не виплачені? У пенсійній системі накопичилося багато питань, які потребують негайного вирішення. Однак вирішення більшості з них пов’язане не тільки із проведенням пенсійної реформи, але і з проведенням реформи заробітної плати, її легалізацією, створенням робочих місць. На сьогоднішній день також є гострим демографічне питання.

Процес старіння в Україні не стоїть на місці, а пенсійний вік у нас один з найнижчих у світі. На десять платників пенсійних внесків припадає дев’ять пенсіонерів. Якщо ми нічого не будемо робити, то в 2025 році (за прогнозними розрахунками) кожен працюючий утримуватиме одного пенсіонера, а до 2050 року кількість пенсіонерів перевищить кількість платників внесків на 25%.

Тому потрібно з чогось починати. Завдяки реформуванню пенсійної системи нам вдасться, нехай згодом, досягти помітних позитивних результатів: забезпечити справедливу систему розподілу пенсійних коштів; створити для людей можливість накопичувати пенсії, враховуючи власні доходи; стабілізувати пенсійну систему.

– Скільки людей у нас мають пенсії до 1 тис. грн?

– Такі пенсії одержують 430,5 тис. чоловік. Однак на сьогоднішній день до мінімальної пенсії ми ще додаємо відсоток за наднормативний стаж, установлюємо надбавки і підвищення. До речі, що стосується новопризначених пенсій, то вони будуть вищими, ніж п’ять років тому. Практично всі новопризначені пенсії сьогодні перевищують 1 тис. грн.

– У разі прийняття законопроекту «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» чи будуть внесені зміни до інших законів України?

– Будуть внесені зміни до законів України «Про державну службу», «Про статус народного депутата України», «Про прокуратуру» та інших спеціальних законів. Це можна вважати першим кроком до уніфікації умов пенсійного забезпечення.

Крім того, уряд хоче зменшити розрив між мінімальним і максимальним розміром пенсій. Зокрема, максимальний розмір пропонують установити на рівні 12 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність. Обговорюються питання щодо встановлення максимуму на рівні 10 мінімальних пенсій.

– Фахівці говорять, що за новим законодавством пенсіонери втрачають у розмірах виплат при перерахунку, адже береться коефіцієнт середньої заробітної плати по країні не за попередній рік, а за три останні роки. А ще – перерахунок буде лише за стажем, що значно зменшує доплату.

– Тут слід дещо уточнити. Усереднений показник за три роки пропонується застосовувати при призначенні пенсії, а не перерахунку. Цей показник буде однозначно вищий за той, який ми застосовуємо тепер при призначенні пенсії.

Що стосується перерахунків працюючим пенсіонерам: буде враховуватися новий стаж (як це було і при радянській владі) і заробіток, за яким провадився останній перерахунок.

Я хочу звернути увагу на те, що особи, яким уже призначена пенсія, матимуть право на перерахунки пенсій у зв’язку зі зростанням величини середньомісячної зарплати, які провадяться за рішеннями уряду щороку. Також будуть збільшуватися мінімальні розміри пенсій у зв’язку зі зміною прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб. Цього року, не враховуючи 1 січня, перерахунки будуть провадитися три рази: 1 квітня, 1 жовтня і 1 грудня. Крім цього, пенсіонери, які працюють, мають право на перерахунок пенсії через кожні 24 місяці страхового стажу.

– Чи можуть бути зменшені вже приз­начені високі пенсії?

– Сьогодні щодо цього питання дискутують юристи стосовно відповідності такого підходу Конституції України. Можу сказати, що по області з 654,9 тис. пенсіонерів тільки 77 людей одержують пенсію вищу за 10 тис. грн. Серед них є народні депутати, Герої Радянського Союзу, Герої України, Герої Соціалістичної Праці.

– Як Ви прокоментуєте пропозицію урядового законопроекту щодо підвищення з п’яти до п’ятнадцяти років страхового стажу для нарахування мінімальної пенсії?

– Підвищення стажу – справедлива вимога. Самі подумайте, згідно із законом про пенсійне страхування особа може мати право на пенсію за віком при наявності страхового стажу п’ять років. А мінімальний розмір пенсії за віком призначається при наявності 25 років стажу для чоловіків і 20 – для жінок. Розмір однаковий – мінімальний, а різниця у відпрацьованих роках велика.

– А як щодо підвищення стажу для жінок і чоловіків до 30 і 35 років відповідно? Це наші новації чи ми запозичили досвід країн Європи?

– Підвищення стажу – це один з тих заходів, які повинні збалансувати фінансову ситуацію в Пенсійному фонді. У підвищенні страхового стажу немає нічого страшного, оскільки на сьогоднішній день середній страховий стаж як для чоловіків, так і для жінок становить фактично 37,6 року. Якщо хлопець іде працювати одразу ж після закінчення вищого навчального закладу в 21-22 роки, то до досягнення ним 60 років страховий стаж складе 38-39 років. Крім того, якщо спиратися на досвід інших країн, то, наприклад, в Австрії та Бельгії для призначення пенсії чоловікові та жінці необхідно мати 45 років (до речі, мінімальний стаж в Австрії становить 15 років, а в Бельгії – 35), у Японії чоловікам і жінкам необхідно мати по 40 років стажу, в Індонезії, Іспанії та Німеччині по 35 років стажу, в Аргентині, Великої Британії, Литві, Молдові та Швеції по 30 років стажу. Як бачите, в Україні планується встановити не найбільший стаж.

– Хотілося б почути Вашу думку щодо підвищення пенсійного віку для жінок.

– Якщо жінка працюватиме довше, вона зможе заробити собі вищу пенсію. Дивіться, сьогодні середня пенсія чоловіків становить 1327 грн, а жінок – 872 грн. Хіба різниця не помітна? І, до речі, одразу ж після прийняття закону ніхто виходити на пенсію у 60 років не буде. Підвищення віку буде здійснюватися поступово, протягом 10 років. А за те, що буде підвищений вік, передбачається компенсаційний захід: за кожен рік відстрочки виходу на пенсію жінки будуть одержувати компенсацію – 5% від суми пенсії. Таким чином, за п’ять додаткових років пенсія зросте на 25%.

На завершення хочу сказати, що мета реформи – підвищити рівень пенсій, зацікавити кожного громадянина дбати про майбутню пенсію з першого робочого дня.

Автор: Наш кор.


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.005
Перейти на повну версію сайту