ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
Больові транспортні точки
28.05.2011 / Газета: Чорноморські новини / № 44(21214) / Тираж: 8525

Одеситам не подобаються затори на дорогах і вартість проїзду в міському транспорті — про це вони заявили під час соціологічного дослідження «Больові точки транспортної системи міста», яке 12 — 14 травня провела Одеська філія Інституту Горшеніна. Результати цього опитування нещодавно були озвучені та обговорені експертами на прес-конференції в ІА «Міст-Одеса».

Отже, найбільше в нинішній транспортній системі Одеси городян не задовольняють затори — про це заявила половина опитаних (50,6%). Більше третини респондентів (36,8%) незадоволені вартістю проїзду в міському транспорті. Кожен четвертий одесит (25,3%) висловив невдоволення комфортом. Приблизно така ж кількість невдоволена якістю дотримання правил дорожнього руху водіями. Безпека на дорогах Одеси викликає занепокоєння у кожного п’ятого респондента (21,3%). Графік руху міського транспорту не влаштовує 13,2% респондентів. Відповідь «все разом» обрали 12,6% городян, а 3,4% взагалі не визначилися, що відповісти.

Кожен третій опитаний (32,2%) вважає за необхідне збільшити кількість трамваїв і тролейбусів в Одесі. Трохи менша кількість (28,2%) висловилася за те, щоб випустити на маршрути великі рейсові автобуси. За збільшення кількості маршрутних таксі – 27,6% опитаних, а 21,3% підтримують ідею введення в експлуатацію морського трамвая від житлового масиву Котовського до Чорноморки. Ідею розвитку велосипедного транспорту підтримали 17,2% городян, а 13,2% висловилися за будівництво в місті метро. Не змогли відповісти на це питання 6,9% респондентів.

Одесити вважають, що зміни в транспортній системі Одеси повинна визначати міська влада. Таку думку підтримали 56,9% городян. Кожен п’ятий опитаний (20,7%) певен, що такі зміни мають визначатися в рамках громадських слухань самими одеситами. Залишають вирішення цього питання за вченими і містобудівниками 8,6% городян, а 7,5% — за керівниками транспортних під­при­ємств. Не визначилися з відповіддю 6,3% респондентів.

Третина опитаних (34,5%) підтримують будівництво в Одесі швидкісних доріг. Близько третини (29,9%) позитивно сприймають заміну маршрутних таксі на великі автобуси. Вважають за необхідне закрити історичний центр для транспорту і зробити його пішохідним 27,6% опитаних. Готові підтримати ідею будівництва багатоярусних транспортних розв’язок 25,9%, а 22,4% висловилися за збільшення кількості підземних і багатоповерхових паркінгів. Ідею будівництва мосту через Одеську затоку для з’єднання центру та житломасиву Котовського схвалюють 17,8% респондентів, а 16,7% виступають за розвиток доріг для вело- і мототранспорту. За необхідність заборонити рух мопедів на міських автострадах висловилися 14,4%, за обмеження руху приватного транспорту на користь громадського — 13,2%, а 4% опитаних готові підтримати новаторську ідею: у парні дні рух дозволити тільки для автомобілів з парними номерами, а в непарні — з непарними. Прихильниками повної ліквідації електротранспорту і заміни його на маршрутне таксі виступають 0,6% респондентів, а 4,6% на це питання відповісти не змогли.

Обговорюючи больові точки транспортної системи Одеси, виконуючий обов’язки директора департаменту транспорту, зв’язку та організації дорожнього руху міськради Олександр Сошенко зазначив, що сьогодні очолюваний ним підрозділ не будує плани, а збирається змінювати дорожній рух у місті. Так, за його словами, дорожньо-транспортна мережа Одеси, яка сформувалася за два століття, уже не відповідає нинішнім реаліям та навантаженням. Однак це можна виправити. Чиновник розповів, що є два основні варіанти налагодження роботи транспорту. Це — американський, який передбачає переважання особистого транспорту над громадським, та європейський, який віддає пріоритет розвитку громадського транспорту та обмеженню руху в центральних частинах міст. В Одесі, зазначив Олександр Сошенко, планується запровадити комбінований підхід: потрібно обмежити в’їзд у місто вантажного транспорту, а також ввести обмеження руху транспорту в центрі. Що ж до периферії, житлових масивів Котовського і Таїрова, то там буде реалізований американський підхід і розширена дорожньо-транспортна мережа.

Як з’ясувалося під час обговорення результатів опитування одеськими експертами, багато в чому претензії та бажання міської влади і звичайних городян збігаються. Так, за словами Олександра Сошенка, в Одесі може з’явитися швидкісний трамвай, який суттєво розвантажить дороги. Передбачається, що новий вид транспорту міг би з’єднати південний і північний райони міста. Це дозволило б значно скоротити час, який щодня витрачається на дорогу. За підрахунками, від житлового масиву Котовського до центру можна буде дістатися лише за 15 — 20 хвилин. Швидкісний трамвай, ймовірно, ходитиме від вулиці Паустовського. У районі Херсонського скверу трамвай заходитиме під землю і проїжджатиме під Соборною площею на Куликове поле. Далі йтиме на Фонтан, Таїрова, Заставу-2.

Хоча проект надземно-підземної лінії швидкісного трамвая був розроблений фахівцями «Одескомун­проекту» ще в 2006 — 2008 роках, його реалізація постійно під сумнівом. І справа тут не в одеських катакомбах. За словами Олександра Сошенка, використання земельних порожнин сьогодні навіть плюс, оскіль­ки вони дозволяють швидше й легше провести будівництво. Проблема, як завжди, у фінансах. Як зазначив чиновник, за рахунок міського бюджету будівництво надземно-підземної лінії неможливе, тож зараз іде активний пошук європейських інвесторів. Проект підземного трамвая включений у програму розвитку міського електричного транспорту на 2011 — 2015 роки.

Якщо будівництво швидкісного трамвая ще десь у планах, то підвищення вартості проїзду в трамваях і тролейбусах побачимо на власні очі і вже скоро: з 1 липня проїзд у міському електротранспорті подорожчає на 25%. «Ми попросили Кабінет Міністрів підвищити вартість проїзду до 1 гривні 50 копійок, але нам дозволили тільки до 1 гривні 25 копійок», — повідомив заступник директора з експлуатації КП «Одесміськелектротранс» Віталій Строянський. Не виключається й підвищення оплати за проїзд у міських пільгових автобусах «загального режиму». За словами Олександра Сошенка, подорожчання — це вимушений захід, адже постійно зростає вартість електроенергії та запчастин для рухомого складу.

Пролунала на прес-конференції і така невтішна новина: одеський фунікулер ще довго стоятиме. Єдиний спосіб подолати 192 потьомкінські сходинки майже без зусиль запрацює лише на День міста у вересні. Доти одеситам і туристам доведеться рахувати сходинки ногами. «Сьогодні собівартість перевезень складає приблизно 50 тисяч гривень на місяць. Крім того, необхідно платити спеціалізованим організаціям, які обслуговують похилі ліфти», — пояснив Віталій Строянський. Не тішить і той факт, що в колись безкоштовному фунікулері після запуску, ймовірно, доведеться платити за проїзд. «Утри­мання фунікулера обходиться місту в мільйон гривень на рік і в зв’язку з цим зараз розглядається можливість передачі цього об’єкта в оренду», — ошелешив Олександр Сошенко.

Деякі нововведення торкнуться і маршрутних таксі. За словами представника департаменту транспорту, сьогодні вже існує електронна база порушень, у якій записано тип порушення, дату, номер автобуса і персональні дані водія. «Водіям заборонено розмовляти по мобільних телефонах під час керування автобусом. Поки не буде централізованих пультів диспетчерського зв’язку, ми дозволили розмовляти по телефону тільки на кінцевих зупинках. Зазначу, що самі підприємства організовують контроль і перевірки за виконанням цього рішення. Водночас за­кликаю одеситів дзвонити і скаржитися на всі порушення нашим черговим», — сказав Олександр Сошенко. Що­правда, саму міську владу не можна назвати цілком законослухняною. «Хоча це трошки порушує закон, ми змусимо маршрутні таксі зупинятися в центрі міста тільки на зупинках. Зрозуміло, що на те воно й маршрутне таксі, щоб зупинятися на вимогу громадян, але для впорядкування руху в центрі доведеться це зробити», — додав він. А ще, за словами чиновника, в Одесі має збільшитися кількість зупинкових комплексів. Також найближчим часом з вулиць зникнуть 20-місні автобуси-«спринтери». «Залишаться тільки «Богдани», «Еталони» і нічого більше», — повідомив представник одеського департаменту транспорту.

Автор: Людмила ОНОПРІЄНКО


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.008
Перейти на повну версію сайту