![]() |
|
![]() |
![]() |
З 1 січня 2011 року набув чинності Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», що спрямований на розв’язання важливої у соціальному та економічному плані проблеми: удосконалення системи державного соціального страхування. Згідно із Законом запроваджено єдиний внесок замість платежів до чотирьох фондів соціального страхування та консолідація в одному органі (Пенсійному фонді) спільних для усіх фондів соціального страхування функцій, таких як облік платників, збір та облік страхових коштів, контроль за нарахуванням та сплатою єдиного внеску, а також стягнення заборгованості щодо його сплати та подання єдиної звітності.
Державне казначейство України автоматично розподіляє єдиний внесок між фондами згідно із встановленими зазначеним Законом пропорцями.
Основною метою впровадження єдиного соціального внеску є збільшення надходжень до бюджетів фондів та поліпшення обслуговування платників. Перші місяці роботи з єдиним внеском показали, що цієї мети можна досягти. Так, за чотири місяці поточного року власні доходи Головного управління Пенсійного фонду зросли більш ніж на 20,6% і склали 1937,1 млн грн. Аналогічна ситуація й щодо інших фондів соціального страхування.
Як і раніше, актуальним питанням залишається перехід усіх фондів соціального страхування на страхові принципи. Необхідно, щоб громадяни усвідомили простий взаємозв’язок: розмір страхових виплат та їх тривалість залежить від розміру оплати страхових внесків (з 1 січня – єдиного внеску). Сплата єдиного внеску гарантує виплати з усіх видів соціального страхування – пенсійного, на випадок безробіття, від нещасного випадку на виробництві і тимчасової непрацездатності.
Реалізуючи запровадження єдиного соціального внеску, управління Пенсійного фонду провели активну роз’яснювальну роботу із залученням соціальних партнерів – представників роботодавців та профспілок. З початку року проведено 713 семінарів, у яких взяло участь 19840 юридичних осіб та 45329 – фізичних. У засобах масової інформації опубліковано 158 статей, відбулося 389 виступів на радіо і телебаченні, виготовлено й розповсюджено 57860 буклетів та інформаційних листів про порядок нарахування та сплати єдиного внеску. Основним завданням у роз’яснювальній роботі управлінь Фонду є налагодження партнерських відносин із страхувальниками та застрахованими особами.
Поліпшення добробуту пенсіонерів України безпосередньо залежить від бюджету Пенсійного фонду, наповнення якого, своєю чергою, обумовить успішну реалізацію пенсійної реформи. Для зміцнення фінансової основи пенсійної системи необхідно не лише збільшити кількість платників страхових внесків, а й обсяг страхових надходжень.
Нині ж в Україні кожний працюючий повинен утримувати одного пенсіонера, що є критичним для економіки та робить пенсійну реформу безальтернативною. При цьому, пенсійна реформа – лише один із заходів, які необхідно втілити, щоб забезпечити гідне життя пенсіонерам.
У той же час, якщо працюючий має мотивацію для збільшення страхових відрахувань на його персональний рахунок для оптимально високої пенсії у майбутньому, то частина роботодавців в Україні ухиляється від оплати соціальних платежів.
Тому один з важливих напрямів у роботі органів виконавчої влади, податкової служби, правоохоронних органів, а також Пенсійного фонду – легалізація зарплат та ринку праці, забезпечення стабільного зростання доходів та створення нових робочих місць. З початку поточного року управліннями Фонду проведено разом з контролюючими органами та соціальними партнерами 859 перевірок страхувальників, 44 зустрічі у трудових колективах, у результаті яких виявлено 613 неоформлених найманих робітників, з них – 384 притягнуто до оплати.
В області мінімальну зарплату одержують більш ніж на 13,0 тис. підприємствах (40,5% від їхньої загальної кількості) 55,8 тис. чоловік або 80,3% усіх працюючих на цих підприємствах, що також мінімізує надходження до бюджету від єдиного внеску.
Одним з методів боротьби із зарплатою в “конвертах”, вважаємо, стане введення гарантованого рівня оплати праці за категоріями, що дозволить збільшити надходження від єдиного соціального внеску. Законопроект уряду про легалізацію зарплат буде передано до парламенту найближчим часом і в ньому пропонується визначити вісім категорій працівників, для кожної з яких буде встановлено мінімальний рівень зарплати.
У регіоні провадяться заходи з державними органами контролю, правоохоронними органами та соціальними партнерами щодо погашення заборгованості підприємствами області. Завдяки спільним активним діям, до бюджету Фонду з початку 2011 року надійшло 7,8 млн грн.
Незважаючи на збільшення надходжень від єдиного соціального внеску, на розмір доходів Пенсійного Фонду суттєво впливає мінімізація заробітної плати, що сьогодні не дає можливості забезпечити всіх пенсіонерів гідними пенсіями. Саме тому керівництво Головного управління Фонду ставить перед підвідомчими управліннями завдання щодо активізації роботи, спрямованої на детінізацію зарплати, зокрема, за рахунок впровадження страхових принципів у соціальному страхуванні.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.008Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |