![]() |
|
![]() |
![]() |
27 травня в Чорне море потрапило майже 7 тонн нафтопродукту — мазуту. Аварія сталася за межами територіальних вод України, в морській економічній зоні, однак її наслідки «прибило» до наших берегів. Постраждали одеські пляжі від мису Великий Фонтан до Санжейки. Забруднені пісок і гальку зібрали протягом доби. Зараз породи знаходяться на асфальтному заводі, де пробудуть до закінчення слідства за фактом витоку нафтопродуктів, після чого будуть перероблені на асфальт. Наслідки чергової аварії обговорили експерти на прес-конференції в ІА «Міст-Одеса».
Головний спеціаліст державної екоінспекції охорони навколишнього середовища північно-західного регіону Чорного моря Юлія Височанська повідомила, що винуватця аварії — кіпрське судно з російським екіпажем «BalticShif-1» — заарештували в миколаївському порту, куди воно прийшло на дозавантаження. Там відбулася перевірка, яка довела ідентичність розлитого мазуту з тим, що на судні. Наразі слідство веде Миколаївська обласна транспортна прокуратура. Експерт відзначила, що мазут було зібрано так оперативно завдяки добре організованій роботі: участь в очищенні берегової зони брали і МНСники, і військові, і волонтери. «Про суми збитку, поки триває слідство, сказати нічого не можу», — додала Юлія Височанська.
«Зрозуміло, що будь-який розлив нафтопродуктів негативно впливає на екосистему. Мазут — це токсична речовина, яка призводить до загибелі тих живих істот, які трапляються на шляху її поширення», — розповів проректор Одеського державного екологічного університету Юрій Тучковенко. Оскільки майже весь мазут викинуло на берег, найбільше постраждала саме берегова зона. За його словами, крім іншого, нафтопродукти в морському середовищі провокують розвиток патогенних бактерій, вірусів. Втім, сказати, що аварія була масштабною — не можна, тож її наслідки не слід вважати суттєвими і тривалими. На щастя, море має здатність самоочищення. Попри токсичність розлитої речовини, одеситам і гостям міста нема про що турбуватися. За словами Юлії Височанської, інспекція постійно моніторить річну і морську воду. Експерт підкреслила, що за останні роки гідрохімічні показники води (не плутати з санітарними) значно покращилися. Навіть одразу після аварії перевищення норм за вмістом нафтопродукту було не суттєве, а вже за добу ці показники повернулися у межі норми. «Нехай наша професійна термінологія не лякає людей. Боятися ходити на море, купатися — не слід. Вода абсолютно безпечна», — підкреслила фахівець.
За словами начальника відділу аналітичних досліджень та організації моніторингу УкрНЦЕМ Юрія Деньги, нам пощастило, що зараз тепла погода, тож нафтопродукт не потонув, а прибився до берегів, завдяки цьому його вдалося зібрати. Частково, додав він, мазут розчинився і частково вступив у контакт з живими морськими організмами. Юрій Дєньга згадав, що за часів його дитинства плавати на одеських пляжах доводилося, розгрібаючи руками нафтові плями. Зараз, коли пароплавства, як такого, нема, море стає чистішим.
Взагалі розливи нафтопродуктів у море відбуваються по кілька разів на рік. На жаль, сьогодні нема техніки і коштів для того, щоб локалізовувати і ліквідовувати результати аварій оперативно безпосередньо у морі. «Наша інспекція неодноразово звертала увагу на цю проблему. Власними силами її вирішити ми не можемо, оскільки це — проблема державного рівня», — зазначила Юлія Височанська. За її словами, бункерувальні операції, внаслідок яких нерідко розливаються нафтопродукти, проводилися і будуть проводитися в морській економічній зоні. «Інспекція вважає, що такі операції у відкритому морі, зокрема в економічній зоні, слід заборонити. Є порти, причали, де є необхідне устаткування. Більше того, в разі виявлення аварійного забруднення в портах є можливість швидко на це реагувати і таким чином попереджати потрапляння нафтопродукту в море», — підкреслила експерт.
Згадали на прес-конференції і про ремонтний док, який нещодавно затонув в Іллічівську. За словами Юлії Височанської, наразі нема спецзасобів для його підйому на поверхню, однак над цим питанням активно працюють. Що ж стосується нафти, вона не вийде за межі порту завдяки боновим загородженням. До того ж у порту чергують два «нафтозбірники». Ситуація в Іллічівську під постійним моніторингом інспекторів, тож реальних причин для хвилювання сьогодні нема.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |