![]() |
|
![]() |
![]() |
Підготовка навчально-виховних закладів до початку навчального року включає багато складових, а саме: кадрове забезпечення, перепідготовку вчителів, ремонт будівель, класів, їдалень, спортивних залів, майданчиків, забезпечення необхідною літературою та підручниками, планування роботи районного відділу освіти, методичного кабінету та шкіл, забезпечення учнів безкоштовним харчуванням, ремонт та заміну опалювального обладнання.
При цьому головним завданням у діяльності освітянської галузі є забезпечення якісною доступною освітою, підвищення кваліфікаційного рівня педагогів, покращення матеріально-технічного стану навчальних закладів.
Освітня стратегія у районі спрямована на забезпечення права громадян на повну загальну середню освіту та максимальне задоволення їхніх освітніх потреб. Серед пріоритетних завдань є охоплення навчанням та вихованням усіх дітей району, забезпечення кожній дитині рівного доступу до якісної освіти, економічних і соціальних гарантій для професійної самореалізації педагогічних працівників, розвитку матеріально-технічної бази навчальних закладів.
Одним із основних чинників забезпечення доступності та якості освіти є оптимізація мережі загальноосвітніх навчальних закладів. Особливої гостроти ці процеси набули в сільській місцевості, де помітно зменшилася середня наповнюваність класів.
За останні роки несприятлива демографічна ситуація та певні соціально-економічні чинники призвели до значного скорочення контингенту учнів у загальноосвітніх навчальних закладах, а особливо у сільській місцевості. Зменшення кількості учнів призводить до зменшення кількості класів або відсутності учнів у окремих із них. Як наслідок, це призводить до зниження якості навчання, значної недо-вантаженості фахівців, дуже високої вартості утримання одного учня порівняно з існуючими нормативами. У більшості малокомплектних шкіл декілька предметів викладає один учитель, здебільшого — не фахівець.
З одного боку — вислів «немає школи — немає села» — лякає багатьох, і сільським мешканцям така новина дуже болить. З іншого боку — необхідно зрозуміти, що «школа — для дітей, а не для села, школа -для кожної дитини». Якщо раніше у кожному класі сільської школи було близько 30 учнів, то сьогодні ситуація є абсолютно іншою. Чи є ефективним навчання у класі з на-повнюваністю 3-5 учнів? Яка якість освіти у таких класах? Мова йде не про педагогічний досвід, освіту, категорії, з якими у наших освітян і так усе гаразд (у більшості своїй, як у місті, так і в селах, працюють творчі особистості, педагоги за покликанням), а про базу, де цю освіту здобувають.
Тому сьогодні необхідною стає оптимізація освітньої мережі, яка має забезпечити доступ до якісної освіти, створення умов для повної реалізації здібностей, обдарувань, всебічного розвитку дітей, урізноманітнення послуг, що надаються навчальними закладами, економічну ефективність функціонування навчальних закладів. Вивільнення і перерозподіл ресурсів між освітніми закладами сприятимуть створенню нових освітніх можливостей, зокрема розвитку матеріально-технічної бази відповідно до сучасних вимог.
Оптимізація освітньої галузі хоч і спричиняє низку незручностей, викликає нарікання, та сьогодні є вкрай необхідною. З цією метою у районі планується реорганізація 8 шкіл та створення двох освітянських округів на базі міської школи-ліцею та Слобідської ЗОНІ. Окрім того, реорганізація передбачає не тільки закриття класів, але й створення дитячих садків та дошкільних груп. Зокрема, додаткова дошкільна група буде відкрита в смт.Слобідці, планується відкриття дитячих садків в Лабушному та Івашковому. На часі вирішення таких проблем в Загнітковому та Лисогірці.
До питань реорганізації загальноосвітніх навчальних закладів району ми підходимо виважено та помірковано. Оптимізація проводиться з урахуванням інтересів батьків, учнів, вчителів та в межах виділених коштів на утримання освітянської галузі.
Проаналізовано наявну мережу загальноосвітніх шкіл, розташованих у сільській місцевості, демографічну ситуацію, проводиться відповідна роз'яснювальна робота серед батьків, громадськості населених пунктів, в педагогічних колективах шкіл, де планується проведення реорганізації, вирішується питання подальшого працевлаштування педагогів, підвезення учнів шкільними автобусами. Та найголовніше — це забезпечити дітям належні умови для навчання.
Окрім проблем фінансування, необхідно вирішити низку матеріально-технічних, господарчих питань майже в усіх школах району. В освітніх закладах проведено роботу щодо обладнання освітніх установ теплоізоляційними вікнами, дверима. Мета — зменшити втрати тепла в приміщеннях шкіл в період осінньо-зимового періоду. Зокрема, проведено ретельну перевірку опалювальних систем з метою запобігання аварій, замінено 5 котлів. Зроблено капітальний ремонт котелень в Баштанківській, Олексіївській, Загнітківській школах. В Котовчанській школі з метою економії палива та збереження тепла в приміщеннях перейшли від стандартного опалення до обігріву частини школи побутовим котлом. Вирішується питання щодо заміни опалювальних котлів в Слобідській,
Пиріжнянській, Сербівській, Баштанківській школах, ремонту підлоги в школі-ліцеї та покрівлі в Івашківській школі, заміни димохідних труб в Малослобідській та в другій міській школах. Придбано 2 комплекти меблів для Олексіївсь-кої та Пиріжнянської шкіл.
Першочергово фінансові та матеріальні ресурси спрямовуються на забезпечення належного теплового і світлового режимів, організацію харчування дітей.
Для вирішення цих та багатьох інших питань необхідні кошти, а вони обмежені, тому хочу висловити вдячність всім директорам шкіл та підприємцям, які різними шляхами вирішують наші освітянські проблеми.
Як наслідок оптимізації мережі загальноосвітніх шкіл зросте потреба в автобусах для перевезення учнів. В даний час існує необхідність у 4 одиницях транспорту. Ця кількість включає також автобуси для тих закладів, з яких учні підвозяться найманим транспортом та транспортом, термін технічної експлуатації якого вже закінчився.
Тому до 1 вересня 2011 року планується придбання 2 автобусів з місткістю понад 25 місць.
Районний відділ освіти також вирішує питання перепідготовки вчителів, забезпечення учнів підручниками. З останнім є проблеми. Учні 1-4 класів користуються старими підручниками. Десятикласники забезпечені підручниками на 50%. А в цілому забезпеченість підручниками складає 70%. Згідно інформації Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України передбачається забезпечення підручниками навчальних закладів в повному обсязі до 1 вересня 2011 року.
Потребує врегулювання питання з улаштуванням молодих вчителів на роботу. В даний час існує велика черга — на працевлаштування претендують ЗО молодих педагогів. Вважаю, що пенсіонери, які працюють в школах району, є нашим «золотим фондом». І без використання їхніх фахових знань та досвіду роботи нам не обійтись Тому у цьому питанні будемо шукати компромісні рішення.
Це далеко не повний перелік питань, які необхідно вирішувати до першого вересня та протягом 2011- 2012 навчального року. Більш докладніше стан справ, завдання, проблеми будуть розглядатися на серпневій освітянській конференції, якій передуватиме Всеукраїнський з'їзд педагогічних працівників.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.008Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |