ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
Держакти на землю: затримки зникнуть
15.10.2011 / Газета: Чорноморські новини / № 82(21242) / Тираж: 8525

Проблема з видачею державних актів на землю існує в Україні з 2003 року. Не секрет, що в ті часи черги створювалися штучно, щоб вимагати гроші в людей. Сьогоднішня наша розмова з начальником головного управління Держкомзему в Одеській області Ларисою ТАНОВОЮ про проблемні питання реалізації земельної реформи, насамперед щодо видачі державних актів на право власності на землю.

— Ларисо Євгенівно, у засобах масової інформації зустрічаються закиди деяких політиків, що в Одеській області, як і в низці інших, виникла затримка з видачею громадянам держактів. Прокоментуйте, будь ласка, ситуацію.

— Справді, деякі ЗМІ поширили інформацію, що більше половини жителів не можуть оформити документи на землю, а дехто чекає по 3 — 4 роки. Хочу повідомити, що, за офіційною інформацією, станом на 1 жовтня в Одеській області оформлено 369,3 тисячі, або 99,2% держактів на право власності на земельну ділянку замість сертифікатів на право на земельну частку (пай). Крім цього державні акти на право власності на земельні ділянки шляхом безкоштовної приватизації отримали більше 356 тисяч громадян, що складає 67,6% від кількості тих, хто приватизував земельні ділянки відповідно до прийнятих рішень. З початку нинішнього року землевпорядники Одещини зареєстрували і видали фізичним та юридичним особам близько 21 тисячі державних актів на право власності на земельну ділянку. Буквально за тиждень, з 26 вересня по 5 жовтня, у нашій області видано 2425 держактів.

Однак не все так гладко в нас у цій сфері, як хотілося б. Як відомо, з 1 січня 2011 року функції реєстрації і видачі державних актів передано від Центру державного земельного кадастру територіальним органам Держкомзему, у зв’язку з чим в Одеській області, як і загалом по Україні, справді були затримки з видачею громадянам правовстановлюючих документів на землю. Але з прийняттям закону «Про Державний земельний кадастр», що набирає сили з 1 січня 2012 року, Держземагентство запровадило нову єдину по Україні електронну систему реєстрації. Із серпня реєстраційна система проходить апробацію і постійно вдосконалюєься.

— Тобто можна констатувати факт, що система реєстрації в Одеській області вже працює, а отже, громадяни можуть одержати і зареєструвати правовстановлюючі документи на землю?

— Саме так. Але перехід на новий порядок реєстрації призвів до нагромадження у відділах Держкомзему у містах і районах області вже готових до видачі правовстановлюючих документів на землю. Таких документів на Одещині назбиралося понад 8 тисяч. Причому затримки почали виникати через неможливість на певних етапах здійснити оплату і провести саму реєстрацію земельної ділянки та державного акта, а також через низку інших причин, як-от відмова громадян від оплати реєстрації держакта, невідповідність проектної документації вимогам законодавства, відсутність державного фінансування робіт із безкоштовного оформлення громадянам державних актів на право власності на землю відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 05.08.2009 р. № 844.

Сьогодні з метою ліквідації затримок з видачею державних актів на землю Державне агентство земельних ресурсів України почало цілеспрямовану активну роботу. Голова Держагентства земельних ресурсів Сергій Тимченко справедливо відзначив, що цю проблему можна вирішити протягом двох місяців. В Одеській області для поліпшення ситуації з видачею держактів я дала жорсткі доручення, проводиться щоденний моніторинг кількості виданих держактів по кожному населеному пункту. До того ж в нашій області знову почали роботу раніше створені спеціальні мобільні бригади, які виїжджатимуть у села і видаватимуть уже готові держакти на місцях, що дозволить уникнути великих черг на отримання цих документів. Найближчим часом на Одещині планується видати більше 6 тисяч держактів на землю.

— Ларисо Євгенівно, як громадянин може дізнатися, де й коли йому отримати держакт?

— Якщо держакт певного громадянина вже готовий, але з якоїсь причині не виданий, інформацію про видачу, дату приїзду мобільної бригади можна дізнатися в місцевій раді або районному (міському) відділі Держкомзему, де вже є відповідні списки. Хочу закликати жителів Одеської області, які почали оформляти й очікують одержання своїх дерактів, якнайшвидше звернутися в місцеву раду або відділ Держкомзему для уточнення свого прізвища в списку готових до видачі правовстановлюючих документів на землю. У випадку якщо держакт уже готовий, громадянин після оплати послуг з реєстрації зможе у будь-який зручний день отримати його у відділі Держкомзему або довідатися про дату виїзду мобільної бригади, що доставить його держакт у місцеву раду за місцем розташування земельної ділянки.

— Що робити власникам держактів старого зразка? Чи потрібно їх міняти на держакти нового зразка?

— Сьогодні на руках у людей є державні акти різних зразків. Червоні і жовті акти видавалися до 2002 — 2003 років. Їхньою особливістю є те, що вони не містять кадастрових номерів і відомостей про самі земельні ділянки. Зелені видавалися після 2003-го. Останні кілька років видаються держакти голубого кольору. Зелені і голубі, практично, не відрізняються: у них є кадастрові номери і відомості про ділянку. Щодо держактів старого зразка, то вони є такими ж повноцінними документами, які засвідчують право власності, як і акти нового зразка. Єдиний недолік жовтих або червоних держактів — відсутність кадастрового номера та відомостей про ділянку в електронній базі. Якщо необхідно провести із земельною ділянкою якусь оборудку — продати, подарувати, то нема необхідності міняти держакт. Єдине, що треба зробити — це отримати кадастровий номер, якщо він у старому акті не проставлений. Сьогодні це робиться шляхом одержання відповідної довідки або виписки. Ця виписка доповнює акт і дозволяє здійснювати всі операції з землею. Отже, хочу ще раз звернути увагу, що акти всіх зразків нині мають однакову силу і міняти старий документ на новий нема необхідності.

— Наостанок хотілося б узнати, чи вдасться процес видачі держактів зробити реально прозорим, захистити громадян від корупційних проявів у сфері оформлення права власності на землю

— З упевненістю можу сказати, що вже сьогодні ситуація з видачею держактів кардинально змінюється до кращого. Також можу запевнити, що в тих громадян, які повністю оформили весь необхідний пакет документів, затримок бути не повинно і не буде. Законом «Про Державний земельний кадастр» запроваджується низка нововведень, які регламентують роботу земельних органів, що зводить корупцію до нуля. Ми виходимо на принципово новий, комфортний рівень обслуговування громадян за принципом єдиного вікна. А з 2013 року будь-хто зможе переглянути в інтернеті в режимі он-лайн кадастрову інформацію, яка його цікавитиме. Процес уже розпочався, але без участі, розуміння і реакції громадськості досягти мети буде складно. Кожен громадянин, який побачив порушення свого права на землю або неналежне ставлення з боку співробітників підрозділів Держкомзему, який потребує кваліфікованої допомоги, може прийти на прийом чи звернутися за «телефоном довіри» (048-757-86-50) до керівництва головного управління Держкомзему в Одеській області. Хочу також додати, що викорінення корупції та наведення ладу в органах земельних ресурсів — це не тільки завдання керівництва держави, а й найважливіша складова земельної реформи, за яку я несу персональну відповідальність.

Автор: Матеріал підготовлено сектором зв’язків з громадськістю головного управління Держкомзему в Одеській області.


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.004
Перейти на повну версію сайту