![]() |
|
![]() |
![]() |
Проблема з видачею державних актів на землю існує в Україні з 2003 року. Не секрет, що у ті часи черги створювалися зумисне, щоб вимагати гроші в людей. Сьогоднішню розмову з начальником Головного управління Держкомзему в Одеській області Ларисою Тановою ми присвятили багатьом важливим та проблемним питанням реалізації земельної реформи, зокрема видачі державних актів на право власності на землю.
– Ларисо Євгенівно, сьогодні в засобах масової інформації зустрічаються висловлювання деяких політиків та громадян, що в Одеській області, як і в багатьох інших областях, виникли затримки з видачею громадянам держактів. Прокоментуйте, будь ласка, ситуацію.
– Справді, у деяких ЗМІ поширені дані, що більшість громадян не можуть оформити документи на землю, а в деяких випадках очікування триває по 34 роки. Хочу повідомити, що, згідно з офіційною інформацією, за станом на 01.10.2011 р. в Одеській області оформлено 369,3 тисячі, або 99,2 %, держактів на право власності на земельну ділянку замість сертифікатів на право на земельну частку (пай). Крім цього, державні акти на право власності на земельні ділянки за безкоштовною приватизацією одержали понад 356 тисяч громадян, що становить 67,6 % від усієї кількості тих, хто приватизував земельні ділянки відповідно до ухвалених рішень. З початку поточного року землевпорядниками Одеської області зареєстровано та видано фізичним та юридичним особам близько 21 тисячі державних актів на право власності на земельну ділянку. Наприклад, за тиждень з 26 вересня по 5 жовтня в регіоні видано 2425 держактів.
Однак не все так гладко в нас у цій сфері, як хотілося б. З 1 січня 2011 року функції реєстрації та видачі державних актів від Центру державного земельного кадастру перейшли до територіальних органів Держкомзему, у зв'язку із чим справді на Одещині, як і в цілому по Україні, були затримки з видачею громадянам правовстановних документів на землю. Але із ухваленням Закону «Про Державний земельний кадастр», який набуває чинності з 1 січня 2012 року, Держземагенція ввела нову єдину по Україні електронну систему реєстрації. Із серпня вона проходить апробацію та постійно удосконалюється.
– Тобто, можна констатувати факт, що система реєстрації в Одеській області вже працює, а отже, громадяни можуть одержати та зареєструвати правовстановні документи на землю?
– Цілком відомо. Однак перехід на новий порядок реєстрації призвів до накопичення у відділах Держкомзему в містах та районах області вже готових до видачі правовстановних документів на землю. Їх накопичилося понад 8 тисяч примірників. Причому затримки почали виникати у зв'язку з неможливістю на певних етапах здійснити оплату та провести саму реєстрацію земельної ділянки і державного акта, а також з багатьох інших причин. Таких, наприклад, як відмова громадян від оплати реєстрації держакта, невідповідність проектної документації вимогам законодавства, відсутність державного фінансування робіт щодо безкоштовного оформлення громадянам державних актів на право власності на землю відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 05.08.2009 року № 844.
Сьогодні, з метою ліквідації затримок щодо видачі державних актів на землю, Державною агенцією земельних ресурсів України почато цілеспрямовану активну роботу. Голова Державної агенції земельних ресурсів Сергій Тимченко справедливо відзначив, що цю проблему можна розв'язати протягом двох місяців. В Одеській області для поліпшення ситуації з видачею держактів мною дані чіткі доручення, провадиться щоденний моніторинг кількості виданих держактів у розрізі кожного населеного пункту. Крім цього, у регіоні знову почали роботу раніше створені спеціальні мобільні бригади, які будуть виїжджати у села та видавати вже готові держакти, які накопичилися, на місцях, що дозволить уникнути великих черг на одержання документів. Вже найближчим часом планується видати понад 6 тисяч держактів на землю.
– Як може громадянин довідатися, де й коли йому одержати держакт?
– Якщо держакт на визначеного громадянина вже готовий, але з якоїсь причини не виданий, інформацію про видачу, дату приїзду мобільної бригади можна одержати в місцевій раді або районному (міському) відділі Держкомзему, де вже є відповідні списки. Хочу закликати жителів області, які почали оформляти та очікують одержання своїх держактів, якнайшвидше звернутися до місцевої ради або відділу Держкомзему для уточнення свого прізвища в списку готових до видачі правовстановних документів на землю. У випадку, якщо держакт вже готовий, громадянин після оплати послуг з реєстрації зможе у будьякий зручний день одержати його у відділі Держкомзему або довідатися про дату виїзду мобільної бригади, яка доставить його держакт до місцевої ради за місцем розташування земельної ділянки.
– Що робити власникам держактів старого зразка? Чи потрібно їх обмінювати на документи нового зразка?
– На сьогоднішній день на руках у людей перебувають державні акти різного зразка. Червоні та жовті акти видавалися до 20022003 років. Їхньою особливістю є те, що вони не містять кадастрових номерів та відомостей про самі земельні ділянки. Зелені видавалися після 2003 року. Останні кілька років видаються держакти блакитного кольору. Зелені та блакитні практично не відрізняються один від одного: у них є кадастрові номери та відомості про ділянку. Що стосується держактів старого зразка, то вони є точно такими ж повноцінними документами, які засвідчують право власності, як і акти нового зразка. Єдиним недоліком у жовтих або червоних держактів є відсутність кадастрового номера та відомостей щодо ділянки в електронній базі. Якщо необхідно здійснити операцію із земельною ділянкою – продати, подарувати, то немає необхідності міняти держакт. Єдине, що треба зробити – це одержати кадастровий номер, якщо він у старому акті не проставлений. Сьогодні це робиться шляхом одержання відповідної довідки або виписки. Ця виписка доповнює акт і дозволяє робити всі угоди із землею. Таким чином, хочу ще раз звернути увагу, що акти всіх зразків сьогодні мають однакову силу, і міняти старий на новий немає необхідності.
– І, наостанок, хотілося б довідатися, чи вдасться процес видачі держактів зробити реально прозорим, захистити громадян від корупційних проявів у сфері оформлення права власності на землю?
– Із упевненістю можу сказати, що вже сьогодні ситуація з видачею держактів кардинально змінюється на краще. Також можу запевнити, що у тих громадян, які повністю оформили увесь необхідний пакет документів, зволікань бути не повинно і не буде. Законом «Про Державний земельний кадастр» вводиться багато нововведень, що регламентують роботу земельних органів, які зводять корупцію до нуля. Ми виходимо на принципово новий, комфортний рівень обслуговування громадян за принципом єдиного вікна. А з 2013 року будьякий охочий зможе переглянути в інтернеті в режимі онлайн кадастрову інформацію, яка його цікавить. Процес вже розпочався, але без участі, розуміння та реакції громадськості досягти мети буде складно. Будьякий громадянин, який помітив порушення свого права на землю або неналежне ставлення з боку працівників підрозділів Держкомзему, потребує кваліфікованої допомоги, може звернутися на прийом або за телефоном довіри до керівництва Головного управління Держкомзему в Одеській області (тел. 0487578650). Хочу також додати, що викорінювання корупції та наведення порядку в органах земельних ресурсів – це не лише завдання керівництва держави, але й дуже важлива складова земельної реформи, за яку я несу персональну відповідальність.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.004Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |