![]() |
|
![]() |
![]() |
Географічне розташування та історичний досвід України підкреслюють, що нашій державі необхідно діяти в зовнішній політиці на основі прагматизму. Це, мабуть, найдієвіший і найефективніший рецепт для виконання зовнішньополітичних завдань Української держави.
За двадцять років незалежності Україна зуміла зарекомендувати себе як передбачуваний і прогнозований партнер, що цінує мир і стабільність на власній землі. Мабуть, найгостріша на сьогодні проблема – гарантування енергетичної безпеки нашої країни – поки що залишається нерозв'язною.
Поряд із програмами енергозбереження сьогодні на порядку денному зовнішньої політики України – зниження ціни на російський газ, адже наша країна залишається одним з його найбільших імпортерів на континенті й платить за енергоресурси одну з найвищих у Європі ціну. Підписаний під патронатом Юлії Тимошенко й Володимира Путіна газовий контракт зробив нашу країну вразливою перед зростанням цін на нафту й газ, адже протягом 2011 року ціна російського «блакитного золота» для України зросла практично вдвічі навіть із урахуванням знижок, отриманих після підписання Харківських угод. Очевидно, що перегляд підписаних у січні 2009го угод є завданням першочергової важливості, оскільки несправедлива й аномально висока ціна російського газу підриває економічну та соціальну стабільність в Україні. Якщо найближчим часом ціну газу не буде переглянуто, то нашій країні буде проблематично одержати новий транш кредиту МВФ.
Логіка дій російської сторони посвоєму зрозуміла: «Газпром» практично з моменту розпаду Радянського Союзу використовує весь арсенал наявних засобів, щоб установити контроль над українською ГТС (найпотужнішою в Європі, за винятком російської) або нівелювати значення української «труби» для енергетичної безпеки Європи. Не випадає дивуватися, що в боротьбі за досягнення своєї мети російська енергетична монополія діє масштабно та з розмахом. Варто відзначити, що від численних публікацій у західних ЗМІ про неефективність української газотранспортної системи представники «Газпрому» перейшли до конкретних дій.
Останній осінній місяць у цьому питанні став вирішальним. Наприклад, 8 листопада прем'єри та президенти Росії, Німеччини, Франції й Нідерландів у німецькому місті Любмін дали старт функціонуванню газопроводу «Північний потік», який можна назвати інструментом посилення «Газпромом» впливу в Європейському Союзі. Астрономічна вартість реалізації цього трубопровідного проекту не зупинила росіян та їхніх західноєвропейських партнерів. Очевидно, справа в тому, що використання «Північного потоку» не дає «Газпрому» відмовитися від послуг української ГТС, зате дозволяє прямо доставляти «блакитне золото» з півострова Ямал до західноєвропейських споживачів.
Ще одним кроком, здатним викликати занепокоєння українського керівництва, стала купівля «Газпромом» 25 листопада за 2,5 мільярда доларів 50відсоткового пакету акцій «Белтрансгазу» на додачу до аналогічного пакету, що вже був у «Газпрому». Цей крок, що став результатом короткозорої економічної політики президента Олександра Лукашенка, дозволив Росії встановити монопольний контроль над білоруською газотранспортною системою й позбавити Україну потенційного союзника в боротьбі за нові правила транзиту газу в Європі. Однак це не привід українському керівництву опускати руки. Якщо Янукович і його команда зможуть діяти прагматично й виважено, то в них напевне є шанс на успіх. Україна й далі залишається активним суб'єктом європейської політики, і цей факт зобов'язує керівництво нашої країни обстоювати національні інтереси з позицій прагматизму.
Іван РОМАШКО, журналіст
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.007Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |