![]() |
|
![]() |
![]() |
Лише ледащо не говорить сьогодні про найголовнішу з численних реформ, задуманих керівництвом країни, – земельну. І це абсолютно природньо. Адже думки відомого реформатора часів Російської імперії Петра Столипіна про те, що «земля – запорука нашої сили сьогодні і наша сила в майбутньому» лишаються актуальними. Надто для України, якій належить третина світових запасів чорноземів.
Нам не потрібен конкурс гаманців
Охочих мати якомога більший шматок цього «пирога» – годувальника завжди було хоч гать гати. Угіддя, особливо сільськогосподарського призначення, в останні роки бралися в оренду (оскільки на офіційний їх продаж допоки накладено мораторій) всілякими правдами й неправдами. Покласти край різноманітним лівим оборудкам, створити прозорий ринок у цій сфері покликані, на думку реформаторів, Закони України «Про Державний земельний кадастр» і, найголовніший, «Про ринок земель». З першим особливих проблем не виникло. І, як наслідок, він почне працювати з першого січня наступного року. А до 1 січня 2013 року буде завершено його камеральне наповнення. Хоча остаточний кадастр землі, з повною характеристикою кожного її сантиметра, з’явиться не раніше 2020 року, підкреслив керівник державного агентства земельних ресурсів Сергій Тимченко.
Що ж стосується проекту Закону «Про ринок земель», то він викликав бурхливу реакцію в суспільстві, а відтак – відправлений Верховною Радою на суттєве доопрацювання. Людей, зокрема, селян, навіть зараз, після його прийняття Парламентом у першому читанні, не влаштовують чимало положень документу у плані їх двозначності, нечіткості формувань, підміни одних понять іншими. Скажімо, у законопроекті аукціон позиціонується як головна форма проведення земельних торгів. Хоча це лиш один з варіантів купівліпродажу чогонебудь. І, як на мене, коли мова йде про вільний продаж земель сільськогосподарського призначення, – не найкращий. А, між тим, регламентаційним аспектам проведення саме аукціонів відводиться ледь не третина законопроекту. Хоча, як вважають юристи, саме ця третина не має нічого спільного із земельним законодавством, оскільки знаходиться у площині законодавства з аукціонної діяльності.
До того ж, будемо відвертими, аукціон – це конкурс гаманців. У кого вони товщі – тому земля, виставлена на продаж, й дістанеться. Коли ж брати за основу головні завдання реформи – підвищення ефективності використання природного ресурсного потенціалу українських земель сільськогосподарського призначення і, на цій базі, зміцнення стратегічної продовольчої безпеки держави – то слід, певне, говорити про конкурс зовсім іншого виду. До складу комісій, що його проводитимуть, мають входити справжні професіонали, до того ж патріоти держави у кращому значенні цього поняття. Серед них – грунтознавці, агрономи, агрохіміки, екологи тощо. Претендент на право придбання землі повинен дати їм чіткі, аргументовані відповіді на те, як він господарюватиме на придбаних угіддях; вестиме сівозміни, поповнюватиме родючий шар ґрунту, користуватиметься зрошенням, коли воно є, яким набором техніки оброблятиме поля, яким культурам надаватиме перевагу і чому, скільки людей буде задіяно у виробничому процесі, якими будуть умови оплати їхньої праці і т.д. і т.п. Лише за таких умов незалежного, якщо хочете, комп’ютерного тестування (і це має бути чітко прописано у Законі «Про ринок земель») земля під час майбутнього продажу потрапить у надійні, господарські руки.
Копійчина сьогодні, виснаження – завтра
Адже на сьогодні, як засвідчує практика, чимало орендарів сільгоспугідь порушують вимоги чинного земельного законодавства України. Лише у нас на Одещині за 9 місяців поточного року з 2134 перевірок, проведених фахівцями обласного управління Державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель, різноманітні порушення виявлено у 1562 випадках. Найбільше їх допущено у Комінтернівському, БілгородДністровському, Фрунзівському, Березівському, Роздільнянському районах. Зрозуміло, не від хорошого життя на десятках а то й сотнях тисяч гектарів з року в рік порушуються сівозміни. Замість рекомендованих вченими 10 відсотків, соняшник у багатьох господарствах займає до 20 відсотків посівних площ. Теж саме можна сказати про ріпак. З одного боку, ці культури дають можливість сільгосппідприємствам мати хоч сякітакі обігові кошти на придбання паливномастильних матеріалів, насіння, запасних частин. А з іншого, при недотриманні сівозмін, виснажуються грунти, збіднюється шар гумусу, запаси поживних речовин. Мінеральні добрива здатні рятувати ситуацію до пори до часу. Можна поправити її за рахунок органіки. Але таку розкіш на сьогоднішній день (раніше це було закономірністю) можуть собі дозволити не більше двохтрьох господарств на район, де зберегли поголів’я тварин, зокрема, великої рогатої худоби. До таких належать «Маяк» і «Чорногірське» Березівського, «Маяк» та «Новоандріївське» Ширяївського, «Зеленогірське» і «Обрій» Любашівського, «Свобода» Ізмаїльського, «Дружба» Саратського, «Бургуджі» Арцизького та ще кілька господарств деяких інших районів.
Усім зрозуміло, що функціонування ринку земель, в тім числі і сільськогосподарського призначення – необхідна умова сучасного розвитку агропромислового сектору економіки. Водночас люди, які на землі трудяться, переконані, що вона не може бути і не повинна перетворюватися в майбутньому на предмет наживи. Отож, завдання майбутнього Закону «Про ринок земель» – заповнити «білі плями» у цих питаннях, врегулювати правові норми у стосунках продавець – покупець, закласти надійне підґрунтя для збереження власності на землю українським селянством за умови обов’язкового збереження родючості ґрунтів.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |