![]() |
|
![]() |
![]() |
Сьогодні на запитання нашого кореспондента відповідає заступник голови Одеського територіального відділення Антимонопольного комітету України Н.В. Занудо.
– Наталіє Валентинівно, давайте на початку цього інтерв'ю нагадаємо нашим читачам про завдання та функції Антимонопольного комітету України як спеціального державного органу.
– Ви правильно підкреслили: спеціального державного органу! Наше головне завдання – забезпечити на рівні та від імені держави, захист конкуренції у підприємницькому середовищі. Адже саме за допомогою здорової, чесної конкуренції досягається найкраща якість товарів та послуг, формується їх ціна. Ми повинні – і це завдання поставив перед АМК його голова Василь Петрович Цушко – усіляко сприяти поширенню знань, що стосуються створення рівних умов для всіх учасників ринку. У європейській практиці комплекс подібних заходів, пов'язаних із інформуванням суб'єктів ринкової діяльності про їхні права та обов'язки, одержав назву «адвокатування конкуренції». Воно спрямоване, насамперед, на формування громадської свідомості на користь цивілізованих ринкових відносин. Адже їх розвиток впливає на рівень конкуренції і, як наслідок, на якісні характеристики товарів та послуг.
– Тепер, будь ласка, конкретніше про роботу Одеського територіального відділення АМК України.
– Одним з напрямів нашої діяльності є припинення несумлінної конкуренції у вигляді поширення неточних або неправдивих відомостей, які вводять споживачів в оману, щодо властивостей товарів та послуг. Найчастіше несумлінна конкуренція виявляється у нас в формі реклами. Вона далеко не завжди дає правдиву інформацію про споживчі властивості, якість і ціну пропонованих товарів та послуг.
Так, наприклад, при вивченні нашими працівниками реклами, яку розміщують суб'єкти господарювання щодо продажу транспортних засобів про можливість їх придбання у кредит за нульовою відсотковою ставкою, було встановлено: ця реклама не містить інформації про додаткові платежі, пов'язані із обслуговуванням та погашенням кредиту. Більше того, інформація про фактичні фінансові витрати не доводиться до споживача навіть при ознайомленні його з умовами кредитування. Він одержує цю інформацію лише в момент підписання кредитного договору. Таким чином, підприємство одержує незаконні переваги в залученні споживачів, а також можливість впливати на їх вибір при купівлі.
Одеським територіальним відділенням були ухвалені відповідні рішення щодо порушників конкурентного законодавства. Підприємства порушення визнали і усунули.
– А що можна сказати про ринок так званих соціально важливих товарів?
– В осінньозимовий період, коли відбувається загострення епідемічних захворювань, у сфері нашої особливої уваги перебуває роздрібна торгівля лікарськими засобами. Адже, як правило, у цей період спостерігається підвищення попиту на ліки, які використовуються для лікування гострих респіраторновірусних інфекцій. Так звана антигрипозна група. При цьому спостерігається зростання цін на них, що перевищує навіть рівень інфляції.
Щоб подібна ситуація не повторювалася в Одеському регіоні, а також з метою попередження та припинення можливих порушень 46ти суб'єктам господарювання дані обов'язкові до виконання рекомендації про порядок встановлення роздрібних цін на лікарські засоби, які, до речі, прийняті ними до виконання.
– Наталіє Валентинівно, одним із пріоритетних був і залишається ринок продовольчих товарів, зокрема найбільш соціально важливого продукту – хліба та хлібобулочних виробів.
– У структурі собівартості виробництва хліба та хлібобулочних виробів витрати на борошно становлять близько 50 відсотків. У зв'язку із цим очевидно, що на ціну, насамперед, впливає саме ціна борошна.
У жовтні нинішнього року, вона, за наявною інформацією, знизилася до 10 відсотків у порівнянні із серпнем цього року.
Як свідчать дані Державної служби статистики України, рівень інфляції за перше півріччя не перевищив 4,6 відсотка, а за дев'ять місяців поточного року він склав 4,2 відсотка.
Враховуючи ситуацію на ринку зерна та пшеничного борошна, на сьогодні відсутні економічні підстави для зростання цін на хліб та хлібобулочні вироби.
З метою попередження можливих порушень конкурентного законодавства у вигляді необґрунтованого підвищення цін на цю продукцію, основним суб'єктам господарювання, які працюють на зазначеному ринку на території Одеської області, були дані обов'язкові до виконання рекомендації, що стосуються порядку встановлення роздрібних цін на хліб та хлібобулочні вироби.
– Наталіє Валентинівно, багато читачів цікавляться ціновими аспектами надання певних послуг органам влади та місцевого самоврядування.
– Ми провели дослідження діяльності, зокрема, органів місцевого самоврядування області при наданні ними адміністративних послуг.
Аналіз показав, що іноді рішення про встановлення переліку та розміру адміністративних послуг ухвалюються без достатніх на те правових підстав. Так, вартість усіляких довідок у різних сільських радах дуже коливається. Наприклад, реєстрація шлюбу провадиться де безкоштовно, а де за це треба віддати до 300 гривень.
Територіальне відділення зобов'язало сільські ради упорядкувати тарифи, скасувавши рішення щодо послуг, плата за які не передбачена законодавством.
Органи місцевого самоврядування всі наші рекомендації виконали.
Значну роль зіграла і та роз'яснювальна робота, яку провадить в цьому напрямі облдержадміністрація.
Ми розуміємо, що сьогодні перед органами влади та місцевого самоврядування стоїть завдання заробляння грошей для свого району, села. Однак цей процес завжди повинен спиратися на закон.
Взагалі ж у полі зору нашого територіального відділення перебувають не лише ті питання, які ми сьогодні порушили.
Серед пріоритетних – проблеми, що стосуються ринку землі, житловокомунальних послуг, інших видів діяльності суспільства.
А підбиваючи підсумок нинішньої розмови, хочу відзначити, що одесити – комунікабельні та заповзятливі люди. І насамперед від них залежить розвиток чесної, сумлінної конкуренції. Адже прозора конкуренція – крок до прозорої економіки.
Ми, як державний орган, завжди вживемо заходів для забезпечення захисту здорової конкуренції в регіоні.
Напередодні свята хочу побажати всім, щоб у новому році життя наше покращилося.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.014Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |