![]() |
|
![]() |
![]() |
Для вироблення стратегії мовної політики слід чітко визначити взаємозв’язок і взаємовплив мови з іншими зрізами громадського життя – політичним, національним, культурним, регіональним. Насамперед, незаперечним є той факт, що мовна проблема не локалізується у сфері суто мовних явищ і відносин, а тісно пов’язана з усіма соціокультурними аспектами буття суспільства.
Перспективою розв’язання мовнокультурних суперечностей в Україні є реалізація принципу толерантності в усіх сферах суспільного буття нашої держави. Не останню роль у цьому надскладному процесі відіграє виважена державна мовна політика, оскільки її стратегічним завданням, разом з гарантуванням мовних прав людини, є утвердження громадської злагоди, політичної стабільності, забезпечення єдності та зміцнення української держави.
Мовна толерантність є гарантом стабільності сучасного суспільства в усіх сферах його повноцінного функціонування: соціальноекономічній, політичній, культурній, міжконфесійній тощо. Вона протягом тривалого часу формується природним чином. Проте може бути миттєво зруйнована внаслідок як зовнішньополітичних, так і внутрішньополітичних причин. Ними, наприклад, можуть стати ідейнополітичні інтервенції іноземного партнера або одночасний вплив матеріальнофінансових інтересів центральної та регіональної управлінських еліт, тісно пов’язаних одна з одною. Загострення такої загрози може відбуватися, скажімо, напередодні парламентських або президентських виборів у тому разі, коли певні сили в своїх вузькополітичних інтересах вдаються до розігрування «мовної карти». У результаті в суспільстві виникає конфліктогенне поле, на якому штучно провокуються соціальна напруженість, міжнаціональний та міжконфесійний розбрат, політична та економічна нестабільність. Отож, надзвичайно важливим завданням є дослідження змісту та основних засад формування мовної політики як на загальнодержавному, так і регіональному рівнях.
Формування принципу толерантності в сучасному суспільстві починається з прищеплення громадянам країни знань про їхні права та свободи з метою забезпечення реалізації та зміцнення прагнень кожного до захисту прав інших. Толерантність базується на засадах системності та раціональності, розкриваючи культурні, соціальні, економічні, політичні та релігійні чинники нетерпимості, що призводять до насильства і відчуження. Процесу формування толерантності активно сприяють виважена державна політика і програми в галузі освіти, націлені на поліпшення взаєморозуміння, зміцнення солідарності і толерантності у спілкуванні як між окремими особами, так і між етнічними, соціальними, культурними, релігійними та мовними групами. Особлива увага повинна надаватися питанням підвищення рівня педагогічної підготовки, навчальних планів, змісту підручників та занять, удосконалення інших навчальних матеріалів, застосуванню нових освітніх технологій з метою виховання чуйних і відповідальних громадян, відкритих до сприйняття інших культур, здатних цінувати свободу, поважати людську гідність та індивідуальність, запобігати конфліктам або розв'язувати їх ненасильницькими засобами.
Ще 1991 року Україна була взірцем розв’язання проблеми громадянства: держава не вимагала мовного іспиту і намагалася уникнути появи осіб без громадянства, як це сталося в декількох нових незалежних державах. Україна підтримує за рахунок державного бюджету освітні й культурні заклади, що зовсім не є загальноприйнятим у світі й гідне наслідування. Заслуговує поваги прагнення нашої держави дотримуватися міжнародних правових зобов’язань та впроваджувати відповідні акти і механізми Ради Європи.
Ці позитивні набутки України в сфері державної мовної політики були зазначені в публічному звіті групи науковців, які протягом 20062007 рр. працювали над проектом «Мовна політика в Україні: антропологічні, лінгвістичні аспекти та подальші перспективи». Проект фінансовано Міжнародною асоціацією з розвитку співробітництва з науковцями нових незалежних держав колишнього Радянського Союзу (INTАS). Він вирізняється ґрунтовним аналізом сучасної мовної ситуації в усіх суспільних сферах нашої країни (законодавство, політика, освіта, судочинство), який базується на даних всеукраїнського опитування та на результатах спеціального опитування в Києві, Львові, Донецьку, Луцьку, Одесі.
Продуктивним для вирішення завдань мовної політики є розуміння мовної толерантності як комунікативного засобу, за допомогою якого забезпечується тісний зв'язок і взаємодія різних, відмінних один від одного суб'єктів. Систему формування і реалізації толерантності в мовній політиці, слід зорієнтовати на вдосконалення законодавства, де мають бути віддзеркаленні не лише мовні права, а й обов’язки, що надалі сприятиме:
– гармонізації міжнаціональних відносин;
– всебічному розвитку та функціонуванню державної української мови у всіх сферах громадського життя, вивчення та використання її представниками всіх етнічних спільнот й груп України;
– збереженню і розвиткові мов і культур етнічних меншин України.
Для побудови демократичного суспільства в Україні важливо, щоб держава та її інституції існували для громадян. Для реалізації цієї аксіоми потрібні формування, утвердження та реалізація принципу толерантності в усіх сферах суспільного буття нашої держави.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.006Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |