ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
Пільговий чи вільготний проїзд пасажирів?
23.02.2012 / Газета: Одесские известия / № 20(4294) / Тираж: 18937

Нещодавно читачка газети поскаржилася мені на брутальність водія маршрутки, який обслуговує лінію сполучення між Одесою та Іллічівськом. Ця жінка, як інвалід праці, має право на безплатний проїзд, що й обурило водія. З питаннями, чи часто трапляються такі інциденти і як чинити в подібних випадках, я звернувся до управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв’язку облдержадміністрації.

Як сказав його начальник Олек­сандр Ілько, за останній час звільнено п’ятьох водіїв, які сварилися з пасажирами. Але переважна більшість «маршруточників», перш ніж сваритися, десять разів згадає, що на його місце одразу знайдеться заміна. Керівники автопідприємств згодні: якщо скарга підтверджується, то з порушником потрібно прощатися негайно. Нарешті, така поведінка суперечить правилам перевезення пільговиків.

Якщо ж все­таки за кермом опинився шофер­нечема, потрібно записати номер його машини і час, коли стався інцидент. І повідомити до управління за телефоном 718­94­94. Водія знайдуть!..

Щодо вищезгаданої усної скарги і ще кількох заяв про те, що транспортники не дотримуються прав захищених категорій громадян, управління спільно із представником підприємства­автоперевізника організувало перевірку маршруту Одеса – Іллічівськ. Однак, як виявилося, докорів заслуговували й окремі пасажири. Вони, користуючись залежністю водія від суворих попереджень, поводилися, м’яко кажучи… не дуже коректно.

Розкрився і такий непривабливий бік, як використання «липових» посвідчень або ксерокопій. Показувати потрібно тільки справжній непрострочений документ. Є випадки, коли хлопці, на вигляд не старші 25 років, розмахували «ксивами» учасників бойових дій, а здоровані студентського віку – документами інвалідів праці.

Для комплексного розгляду питання про перевезення пільговиків знадобилося звернутися до обласного ГУ праці та соцзахисту населення. Як виявилося, дуже незадоволені автоперевізники недостатнім рівнем фінансової компенсації за обслуговування пільгових пасажирів.

– Такі кошти розподіляються серед автотранспортних підприємств тільки в межах субвенцій на область, щорічно затверджуваних під час прийняття Держбюджету. На жаль, для цілковитого покриття витрат на весь пільговий контингент грошей не вистачає, – говорить головний фахівець сектору персоніфікованого обліку та пільг Олена Філіппова.

Без ентузіазму перевізники ставляться до обов’язку витрачати отримані у вигляді компенсації кошти чітко за зазначеним цільовим призначенням. За цим ретельно стежать податкова, контрольно­ревізійна служба, управління міліції щодо боротьби з економічними злочинами. А перевіряльники для багатьох АТП – не дуже бажані гості.

Як говорить О. Філіппова, сума компенсації за пільговий проїзд певних категорій громадян формується, виходячи з розрахунків, надаваних перевізниками на 25 число кожного місяця. Це зобов’язує автотранспортника дотримуватися затвердженої процедури звітності. Великі підприємства можуть тримати для цього у штаті бухгалтера, для дрібного це накладно. Тому є випадки, коли перевізники відмовляються від одержання компенсації. І одночасно – від обслуговування пільговиків. Звідси й серія скарг від останніх.

Лихо ще й у тому, що на державному рівні не встановлений порядок обрахування пільгового контингенту, а виходить, і нарахування компенсації за їхнє перевезення. Не можна підрахувати, скільки ж транспортники справді перевезли пільговиків, особливо з урахуванням того, що кількість таких проїздів не обмежується законом.

А перевізник скаржиться, що розмір компенсації розраховується на початок року, при цьому до грудня, і мінімальна зарплата, і ціни на паливо поступово підвищуються. І різницю покриває автопідприємство, а частіше – водій, який повинен заправляти, ремонтувати машину і нести інші експлуатаційні та шляхові витрати.

Але не все так просто. Офіційно для розрахунків береться виторг, що пройшов через касу, обумовлений за кількістю оплачуваних посадкових місць в автобусі за одну ходку. Але усім відомо, що багато пасажирів виходять задовго до кінцевої зупинки, а ті, що знову увійшли, теж платять. Ці платежі являють собою готівкові кошти, які залишаються в підприємстві. І підрахувати їх немає можливості.

Доки не розроблений твердий і всебічний регламент щодо перевезення 511 тисяч пільговиків Одеської області, на мій погляд, правди не знайти.

Автор: Адріан ВАСИЛЬЄВ


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.005
Перейти на повну версію сайту