![]() |
|
![]() |
![]() |
А Южне залишиться молодим!
Місто, порт і завод, який одержав назву Одеський припортовий, будувалися одночасно.
Перші палі майбутніх причалів у 1974 році вбивали в ґрунт фахівці провідної будівельної організації «Чорноморгідробуд».
До офіційного дня народження – 11 травня 1978 року, коли селищу, а з 3 лютого 1993 року – місту обласного підпорядкування, було присвоєно ім'я Южне, поселення називалося Новою Сичавкою. Тоді, в середині 70х, Припортовий тільки починав будуватися, йшло відведення землі колгоспу ім. Щорса під майбутнє місто хіміків та портовиків
У січні 1977 року руками будівельників із бригади Володимира Поліводи на пустельному березі Григорівського (або Аджалицького) лиману забито перший кілочок розмітки траншейкотлованів під фундамент нинішніх будівель.
Серед першопрохідників, як молодий фахівець у галузі геодезії та романтик за духом, прибув і Віктор Шпір. Він безпосередньо брав участь у розбивці степової території на житлові мікрорайони.
Місто починало забудовуватися з вулиці, яка одзержала ім’я Григорівського десанту. 35 років тому в газети з гордістю писали про дострокове укладання в її основу 1200 бетонних плит. Тепер це центральний проспект Южного. 28 грудня 1979 року тут пройшов мітинг із приводу заселення першого зданого в експлуатацію житлового будинку, про що говорить меморіальна табличка на його фасаді. Сьогодні він значиться під номером 22А. Віктор Дмитрович розмічав місця під нього, під головну площу, котельню, їдальню, тимчасові бараки для працівників. Нарешті, і під будинок по вулиці Леніна, до якого потім сам вселився у 1983 році. До цього брав участь в усуненні перемички, що відокремлювала лиман від моря, щоб прорити там глибоководний фарватер до причалів заводу та порту. У будівельному управлінні МТП старожил міста працює і зараз.
Пройдімо разом із В. Шпіром прямими, доглянутими, акуратно заасфальтованими кварталами Южного. Помилуємося найкращим в області Палацом спорту, висотними готелями, дивовижними за красою фонтанами. Кілька років тому мер Южного Володимир Новацький відкривав сучасну лікарню та розташований поруч будинок для її медпрацівників. Згідно з даними офіційного сайту міста, середньомісячна зарплата на 1 січня 2012 року тут склала 5098 гривень.
Сьогодні в Южному мешкають понад 30 тисяч чоловік. Відзначено приріст населення. 5 січня цього року в Южному народилася перша в його історії трійня. Мине час, і діти стануть старожилами. А місто? Залишиться молодим!..
Фото з музею порту Южного
Тут мій причал
З таких слів почала свою розповідь про трудовий шлях в Іллічівському порту Герой Соціалістичної Праці, кавалер двох орденів Леніна і ордена Трудового Червоного Прапора, почесний працівник транспорту, а сьогодні – бригадирнаставник молодих докерів Анатолій Ротар.
Ідея створення порту належала начальникові Чорноморського морського пароплавства Олексію Данченку. Досвідченим оком господарника він визначив незаперечні зручності Сухого Лиману як потенційної гавані, де раніше розташовувався військовий завод. І 5 серпня 1958 року тут був відкритий причал, який прийняв перше судно – пасажирський лайнер «Україна». Начальником нового порту став Володимир Хантадзе. У перші місяці у нього в підпорядкуванні було 37 чоловік.
Анатолій Ротар, демобілізувавшись із армії, приїхав у ці краї до своєї нареченої. Познайомився з портовиками. Життєрадісні одесити зовсім не вважали проблемою те, що весь порт – два причали і сім кранів.
– Я залишився! Точно пам'ятаю: 21 січня 1959 року вийшов уперше в нічну зміну вантажником. Тоді видалася сувора зима, і вугілля, на перевантаження якого одразу був зорієнтований порт, виявилося до речі, – говорить Анатолій Федорович. – Замерзлі штабелі дробили ломами і кирками. Але «робили» за зміну до 30 вагонів.
Згодом він очолив бригаду № 206 і «змагався» у перевалюванні мішкових вантажів з відомим ударником Одеського порту Володимиром Зимоглядом. А попутно опановував спеціальність забудовника – майбутні мешканці будинку для портовиків виконували всю чорнову фізичну роботу на його будівництві самі.
…Утворюючи новий причальний фронт, «одягалися» в бетон береги Сухого Лиману. Одночасно росло селище, що здобуло 12 квітня 1973 року статус міста обласного підпорядкування.
– Сьогодні у мене і колег відчуття, що ми живемо в маленькому раю, – говорить О. Ротар, за плечима якого 53 роки виробничого стажу. – Хто повірить, що ще на початку 90х років минулого сторіччя місто було депресивним?
Сьогодні тут живе понад сімдесят тисяч чоловік, з яких 40,9 тисячі – економічно активне населення. Більша частина робочих місць у промисловості, транспорті та зв'язку. Крім морського торговельного і рибного портів, успішно працюють ТОВ «Аквафрост», ПАО «ЗАЗ», завод автомобільних агрегатів, ТОВ «Українська Чорноморська індустрія», ТОВ «Укркава», ТОВ «Хай Рейз Констракшинз». 14% громадян зайняті в малому й середньому бізнесі, приблизно стільки ж – у соціальній сфері й торгівлі.
Гордістю городян став недавно відкритий Палац культури. У 2010 році міський пляж одержав сертифікат асоційованого члена екологічного руху сертифікації пляжів «Блакитний прапор».
Під керівництвом міського голови Валерія Хмельнюка Іллічівськ протягом 10 років посідає перше місце у Всеукраїнському конкурсі «Населений пункт найкращого благоустрою і підтримки громадського порядку».
Місто світла і тепла
Так величають своє маленьке степове містечко його жителі. Як відомо, його було проектовано у вигляді робочого селища для будівельників Одеської атомної теплоелектроцентралі (ОАТЕЦ). Вибух реактора в Чорнобилі поклав край розпочатим уже роботам. На пам'ять місту залишилася назва – Теплодар.
З 15 травня 1981 року його символом став бетонний куб. Ця непорушна брила так і стоїть на постаменті як пам'ятник засновникам Теплодара. У місті живе автор цього твору Євген Римарьов. Саме такі куби – ростверки лягли у фундамент майданчика, що призначався для теплоелектростанції. З ростверку почався і бетонний завод. Ще один куб став частиною «подушкового» шару дороги від Одеси до Теплодара.
Євген Вікторович був серед 7 тисяч фахівцівбудівельників (монтажників, зварників, бетонників, тесель, водіїв), що з'їхалися на вельми важливе будівництво країни. Однією з 24 сформованих бригад і керував 32річний Римарьов. Жили в Балці, Широкому, Біляївці, Іллічівську, Одесі. До ранку диспетчер Куриленко замовляв до півсотні автобусів. Пізніше приїхали атомники. Більшість піонерів новобудови залишилися жити в Теплодарі. Головна вулиця названа на їхню честь Піонерною.
Спецкорпус побудувати не встигли – тільки забили палі. А от котельню поставили й «вигнали» нагору трубу. Вона обігріває місто донині. Начальником ділянки був Літкевич, начальником будуправління – Спатар.
Зараз у місті живе 10259 чоловік тридцяти семи національностей. Міський голова Леонід Печерський говорить, що Теплодар чи не єдине місто в області, де є позитивний баланс між народжуваністю та смертністю.
З 2002 року, коли до керівництва прийшов нинішній мер, економіка міста стала інтенсивно розвиватися. Основні промислові підприємства міста – «Теплодаренерго», ПАТ «АВС Кемікалс Індастрі», СУАП «Інтервіндоус»,ТОВ «ЕлітОдеса».
Товари побутової хімії, випущені в Теплодарі, відомі далеко за межами області. Показник добробуту – чисті та гарні сквери. Біля пам'ятників полеглим героям і чорнобильцям збираються мешканці міста. Сюди ж приходять із вінками школярі. Замислені, сумно зітхають ветерани. Вони краще за всіх знають ціну праці, втратам і перемогам.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.004Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |