ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
Політики не поспішають в Інтернет
03.03.2012 / Газета: Чорноморські новини / № 18(21282) / Тираж: 8525

Як відомо, одна з головних характеристик сучасного демократичного процесу — це відкритість влади запитам суспільства. Саме тому в політичній системі дедалі важливішу роль відграє Інтернет, який забезпечує функціонування простору вільних дискусій, а також відображає рівень прозорості влади та її відкритості до діалогу. І хоча сьогодні політики з більшою довірою використовують перевірені засоби впливу на виборців, як-от листівки, телевізійні ефіри тощо, за словами професора кафедри політології ОНУ ім. І. І. Мечникова Василя Попкова, від Інтернету їм не сховатися. «Відбувається віртуалізація політичного простору. Це перетворюється на своєрідну моду: політики починають займатися розробкою сайтів, заводити блоги», — додав він.

Протягом лютого Інститут полі­тичної інформації проводив дослідження на предмет використання у своїй діяльності відомими одеськими політиками, депутатами міської та обласної рад соціальних мереж «Вконтакте» і «Facebook». У рамках дослідження визначалося також, які політики мають свої особисті сайти. Результати засвідчили: лише 29,1% наших депутатів використовують Інтернет у своїй повсякденній політичній діяльності.

Політичний оглядач, науковий співробітник Інституту політичної інформації Павло Колотвін підкреслив, що це не перше дослідження на таку тему. «Слід відзначити позитивну динаміку», — додав він. Так, ще в листопаді 2011-го 22,6% полі­тиків були присутні в Інтернеті, відтоді зросло не тільки їхнє представництво у соціальній павутині, а й кількість «друзів» у соціальних мережах. Свої особисті сайти мають лише 23 політики (з листопада відкрився сайт у Дмитра Танцюри), сторінки в соціальних мережах — 22,8% , або 58 депутатів. З листопада 2011-го більше десятка депутатів почали користуватися соціальними мережами. Серед них варто відзначити Ігоря Бєланова, Антона Кіссе, Юрія Кривенка, Олега Маркова. На відміну від свого брата, активний у телевізійному просторі лідер партії «Родина» Ігор Марков, персональними сторінками в Інтернеті поки що не обзавівся.

«Варто відзначити чіткий взаємозв’язок між віком політика і його активністю в Інтернеті. Чим молодший, тим активніший, і навпаки — зрілі політики не проявляють особливої зацікавленості ресурсами всесвітньої павутини. Так, найвищий результат, за нашими дослі­дженнями, набрав заступник голови Одеської обласної ради Олексій Гончаренко. У нього кілька аккаунтів, з великою кількістю абонентів, є свій web-ресурс. Не далеко від нього депутат від партії «Родина» Георгій Селянін, у якого, щоправда, менше відвідувачів», — розповів Павло Колотвін. Високу активність в соціальних мережах, за його словами, також виявляють Світлана Фабрикант, Олександр Борняков, Павло Вугельман, Геннадій Труханов. Активне спілкування зі своїми читачами у «Facebook», щоправда через прес-службу, веде Борис Музалев.

Експерти відзначають інформативність сайта голови Одеської обл­держадміністрації Едуарда Матвійчука і депутата обласної ради Валерія Запорожана. Активно використовує Інтернет депутат облради Олександр Прессман: у нього два особисті сайти, є аккаунт у со­ціальній мережі «Вконтакте». Досі ніяк не проявляє себе в соціальних мережах міський голова Олексій Костусєв. Його офіційний сайт не працює — на реконструкції. Сайт його попередника — Едуарда Гурвіца — функціонує.

У процесі дослідження Інститут політичної інформації не лише перевірив присутність одеських полі­тиків у мережі Інтернет, а й провів експертне опитування, в ході якого були проаналізовані їхні сайти. Експерти в галузі політичних наук спільно з психологами оцінювали якість інформації на сайтах депутатів, частоту оновлення новин і фото та відеоматеріалів, зручність використання сайта та пошуку інформації, а також його функціональність. Програмісти і дизайнери аналізували інтернет-сторінки з позиції якості дизайну, унікальності сайта, структури і навігації, відображення пошуковими системами тощо.

«З’ясувалося, що більшість полі­тиків використовують сайти-візитівки, на яких присутній мінімальний набір інформації: біографія, програма, звернення до відвідувачів, контакти. Значно рідше зустрічаються свіжі регіональні новини, фото-, відеоматеріали тощо», — розповів політичний аналітик, науковий співробітник Інституту політичної інформації Євген Попов. Він також відзначив, що половина проаналізованих сайтів мають досить значні недоліки: багато з них розташовані на безкоштовному хостингу, деякі некоректно відображаються в інтернет-браузерах, у тому числі їх важко виявити через пошукові системи, розділи на сайтах деяких політиків пустують, оновлення новин, фото- та відеоматеріалів відсутнє, можливість зворотного зв’язку не передбачена. У деяких політиків сайт функціонує з великими перебоями. Зрозуміло, що ці недоліки насамперед пов’язані з тим, що одеські полі­тики приділяють недостатньо уваги Інтернету.

Незважаючи на це, сама присутність політика в Інтернеті — це важливий чинник. Наявність власного інтернет-ресурсу вигідно виділяє його на тлі політичних конкурентів і забезпечує додаткові можливості для спілкування з виборцями. За підсумками експертної оцінки, кращим сайтом був визнаний web-ресурс Генадія Труханова. На його сайті присутня інтерактивна приймальня, сайт виділяється зручною навігацією. На другому місці — сайт Сергія Ківалова, який можна переглядати на трьох мовах. На третьому — особистий сайт Георгія Селяніна, оскільки він має високу інформативність. А ще експерти високо оцінили сайти Юрія Кармазіна, Едуарда Гурвіца, Олексія Гончаренка, Едуарда Матвійчука, Дмитра Співака, Євгена Царькова та Олександра Прессмана.

Що ж до одеських політиків загалом, то їхня інтернет-активність наразі дуже низька. Так, понад 70% депутатів не хочуть відкривати web-представництва і вести публічні дискусії, а ті, у кого є персональні сторінки, використовують їх потенціал недостатньо. Одеська регіональна політика, як і раніше, вирізняється закритістю і відсутністю он-лайн полеміки. Водночас науковці Інституту політичної інформації переконані, що на Одещині інтерактивна кому­нікація в мережі Інтернет найближчим часом зростатиме, оскільки в ході політичної боротьби і конкуренції без новітніх технологій не обійтися. Саме завдяки Інтернету депутати мають можливість бути перед публікою завжди, а не лише в процесі зйомок, записів інтерв’ю чи прес-конференцій.

На Заході вже давно зрозуміли силу Інтернету, і ці тенденції просто не можуть оминути наші полі­тичні простори. З політиками чи без них Інтернет дедалі більше впливатиме на політику. Так, майже всі революції останніх років починалися у блогах і соціальних мережах. Василь Попков підкреслив, що історія всіх часів мала своїх «блогерів». Згадати лише революції 1905 та 1917 років, на які неабияк вплинула друкована продукція. Потім інформаційні вибухи відбувалися завдяки радіо та телебаченню. Зараз прийшла епоха Інтернету. Втім, хоч присутність політика в мережі Інтернет сьогодні дуже важлива, наявність якісного сайта і купи друзів «Вконтакте» не можна вважати визначальними. Василь Попков підкреслив, що рано чи пізно люди починають дивитися на реальні справи політика, його вірність розтиражованим з трибуни поглядам та виконання обіцянок.

Автор: Людмила ІВАЩЕНКО


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.006
Перейти на повну версію сайту