![]() |
|
![]() |
![]() |
За рівнем розвитку освітнього та наукового потенціалів Одеська область посідає лідируючі позиції й має досить розвинутий ринок освітніх послуг. Тут працюють 44 організації й установи, якими виконано 222 наукові розробки за останні 10 років.
Однак кількість фахівців, що виконують наукові й науковотехнічні роботи, постійно зменшується. При цьому кожне робоче місце в освітній і науководослідній сфері обумовлює створення 7 – 10 високопродуктивних робочих місць в економіці. Але кількість інноваційно активних підприємств і виконаних ними розробок також постійно скорочується. Тобто використання інтелектуального потенціалу регіону виявляється вкрай низьким. У чому ж причина?
Дослідження, проведене працівниками відділу соціальноекономічного розвитку приморських регіонів Інституту проблем ринку та економікоекологічних досліджень Національної Академії наук України (м. Одеса), показали, що однією з найважливіших причин такого становища є дефіцит наукомістких і добре оплачуваних робочих місць. Їх «генераторами» в останнє десятиліття залишалися оптова й роздрібна торгівля, ресторанний і готельний бізнес, ремонт автомобілів, будівництво і фінансова діяльність. При цьому дедалі менше стає робочих місць у промисловості.
Найбільша кількість робочих місць, – за 2011 рік – 28,1 тис., – створена фізичними особами з метою заняття підприємницькою діяльністю, а кількість вакансій у юридичних осіб було досить незначним. Це, насамперед, позначається на випускниках вузів, яким складно розпочати трудову діяльність за фахом, що видається за головну перешкоду процесові накопичення інтелектуального потенціалу.
Другою причиною є високі соціальні ризики, обумовлені невдоволеністю населення рівнем і якістю життя. Найважливішим її джерелом виступає безробіття, що породжує соціальну апатію і депресію, що своєю чергою знижує інноваційну активність.
І, нарешті, позначається відсутність у регіоні налагоджених процесів передавання знань. Типовим для вузів є те, що зареєстровані патенти так і не виходять за їх межі.
Така ситуація свідчить про те, що в регіоні поки що не створено умов для ефективного відтворення наявного інтелектуального потенціалу, а освітній і науковотехнічний потенціал так і не стають джерелом його конкурентних переваг.
Чим же зарадити, коли повсюдно спостерігається гострий брак фінансових та інституціональних ресурсів? Звертання до прогресивної закордонної практики показує, що сьогодні технічним і технологічним інноваціям мусять передувати інновації в сфері управління регіоном, насамперед шляхом створення сприятливих умов для формування та розвитку інтелектуального потенціалу.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.016Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |