![]() |
|
![]() |
![]() |
Ні для кого не секрет, що саме Одеса була і є морською столицею України та буде нею завжди, що саме з Одеси починалися морські круїзи як по Чорному морю, так і за його межі.
Круїзи здійснювалися на малих пасажирських суднах (зразка «Севастополь», «Генуя», «Олександр Грін») уздовж узбережжя Одеського регіону; на суднах середнього класу, в тому числі на підводних крилах (як-от «Молдова»), — за маршрутом Одеса — Ізмаїл — Рені, Одеса — Миколаїв; на пасажирських лайнерах (типу «Іван Франко», «Адмірал Нахімов»тощо) — за маршрутом Одеса — Крим — Грузія.
Малий пасажирський каботаж уздовж узбережжя Одеської затоки виник у 60-х роках минулого століття і досяг піку свого розвитку в кінці 1980-х. Це підтверджується статистичними даними про середню кількість пасажирів у період 1984—1989 років, що обслуговувалися малими пасажирськими суднами. Так-от, ці судна, які одесити любовно називали «морськими трамвайчиками», перевозили приблизно 2,5 мільйона осіб за навігаційний період, що тривав усього чотири місяці.
Сьогодні в одеситів, а також у туристів, кількість яких постійно збільшується, значно зріс інтерес до морських прогулянок. Це і спонукало Українську асоціацію захисту моря від забруднень (UKRMERA) розробити в рамках програми «Басейн Чорного моря» проект прибережного морського судноплавства «Морський трамвай».
Проект передбачає можливість використовувати причальні комплекси існуючих берегозахисних споруд, так званих траверсів, як основи відновлення портопунктів. Поетапно відбуватиметься відновлення та/або будівництво порто-пунктів з подальшим введенням їх в експлуатацію. Передбачена також можливість прибудови на першому етапі тимчасових плавпричалів в акваторіях, відведених для діючих гідротехнічних споруд. А в портопунктах будуть зони для розвитку культурно-розважальних комплексів, які приваблюють туристів, курортників і жителів міста. Причому працювати такі комплекси можуть цілорічно. Крім того, створюється можливість надавати всім бажаючим масові морські транспортні послуги з виходом у море, які відповідатимуть стандартам європейських морських транспортних міст.
Розрахунки показують, що проект «Морський трамвай» дозволить значно зменшити суми капітало-вкладень на організацію перевезень людей порівняно з автомо-більним транспортом за однакового графіка. При цьому істотно знизяться екологічні ризики і саме навантаження на навколишнє середовище.
Арнольд НИРКО, віце-президент Української асоціації захисту моря від забруднень (UKRMEPA).
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.010Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |